{"id":25385,"date":"2021-12-29T09:30:00","date_gmt":"2021-12-29T09:30:00","guid":{"rendered":"https:\/\/leaseauto.nl\/private-lease\/?p=25385"},"modified":"2022-01-04T15:04:42","modified_gmt":"2022-01-04T14:04:42","slug":"rijtest-fiat-500e-een-espresso-op-wielen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/leaseauto.nl\/private-lease\/autotest\/rijtest-fiat-500e-een-espresso-op-wielen\/","title":{"rendered":"Rijtest Fiat 500e: Een espresso op wielen"},"content":{"rendered":"\n

Sommige mensen drinken een cappuchino, andere gaan weer voor een latte machiatto. In Itali\u00e8 gaan ze echter voor een espresso, intens en bomvol smaak in een compacte verpakking. Het is daarom geen verrassing dat de Fiat 500 synoniem staat voor de Italiaanse stadsauto. De Fiat 500e brengt dit traditionele recept naar de 21ste eeuw met een elektrische aandrijving en een flinke make-over.<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Sterktes<\/strong><\/td>Zwaktes<\/strong><\/td><\/tr>
+ Aandrijving<\/td>\u2013 Bagageruimte<\/td><\/tr>
+ Geluidsisolatie<\/td>\u2013 Stug<\/td><\/tr>
+ Snelladen<\/td>\u2013 Cruise control<\/td><\/tr><\/tbody><\/table><\/figure>\n\n\n\n

Wat is de Fiat 500e?<\/h2>\n\n\n\n
\"Fiat
Aan de bar<\/em><\/figcaption><\/figure>\n\n\n\n

Toen Fiat de nieuwe 500 lanceerde in 2007 wist het eigenhandig het Turijnse merk uit een diep dal te halen. Zoals de Tipolino en de Nuova 500 dit daarvoor hebben gedaan, wist de 500 wederom redding te brengen voor Fiat. Diverse concept van de 500 zijn vervolgens gebruikt in de maten X, L en XL. Het is je daarom vergeven als je ervanuit gaat dat dit wederom een nieuwe variant is. De Fiat 500e is echter compleet nieuw ontwikkeld als een EV en deelt slechts het silhouete van zijn voorgangers. Ons testexemplaar betreft een Fiat 500e La Prima cabrio, de caf\u00e9 creme de la creme onder de 500e\u2019s (maar dan sterker). Het topmodel is tevens erg zeldzaam, meer dan 1000 exemplaren naar Nederland komen er niet (500 cabrio\u2019s, 500 hatchback\u2019s).<\/p>\n\n\n\n

Enkele cijfers van de nieuwe 500e laat zien dat de basis op papier veelbelovend is. Het 42kWh accupakket beloofd een WLTP bereik van 320km op een enkele lading. Wanneer er moet worden opgeladen kan dit met een snellaadvermogen van 85 kW DC, met als resultaat dat de accu van 10 tot 80 % is opgeladen in ongeveer 25 minuten. Deze kilometers kunnen worden genoten met het dak naar beneden, want de 500e is de tweede semi-cabrio EV op de markt.<\/p>\n\n\n\n

Hoe rijdt het?<\/h2>\n\n\n\n
\"Fiat
In de zon<\/em><\/figcaption><\/figure>\n\n\n\n

Het rijden in een Fiat 500e moet overkomen als een ervaring. Dat is wat de ontwerpers bij Fiat in gedachten hadden toen ze de muziek van de Italiaanse film Armarcord als (elektro)motorgeluid kozen. De meeste elektrische auto\u2019s zoemen, maar de 500e zingt wanneer je voorbij rijdt op lage snelheid. Dit is binnenin niet te horen omdat er duidelijk werk is gemaakt om de 500e zo stil mogelijk te houden. Voorgaande auto\u2019s van het vroegere FCA kwamen altijd met een flinke hoeveelheid bandrol geluid. In de 500e is dit probleem een stuk minder aanwezig, ook wanneer de cabriokap volledig is geopend valt het windgeluid behoorlijk mee, wederom een verbetering tegenover zijn voorganger.<\/p>\n\n\n\n

Als we het hebben over een elektromotor zijn de mogelijkheden haast eindeloos. Ze zijn stil, direct en kunnen ongelofelijk veel kracht opwekken uit een zeer kleine motor. De nieuwste generatie Hypercars maakt hier gretig gebruik van, maar de meest toepasbare situatie voor een elektromotor is waarschijnlijk de stadsauto. Er is weinig tot geen geluid, wat betekend dat je rustiger in de auto zit, ook het geluid van voetgangers en fietsers wordt sneller geregistreerd. Wanneer een situatie erom vraagt dat je ergens snel langs moet is wederom de elektromotor de beste oplossing.<\/p>\n\n\n\n

Zelfs op verbruik is een elektromotor het meest effici\u00ebnt op lage snelheid, het mag dan ook geen verrassing zijn dat de rijervaring in de nieuwste generatie 500 vele malen is verbeterd door de elektrische aandrijving. Het rijgedrag is daarnaast scherp maar over drempels ook behoorlijk stug. De 500e is relatief zwaar met 1305 kg, dit in combinatie met een korte wielbasis maakt dat korte oneffenheden moeilijk te maskeren zijn.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Fiat Lease Aanbod<\/p>\n\n\n