{"id":27410,"date":"2022-03-26T19:06:54","date_gmt":"2022-03-26T19:06:54","guid":{"rendered":"https:\/\/leaseauto.nl\/private-lease\/?p=27410"},"modified":"2022-05-23T07:41:57","modified_gmt":"2022-05-23T06:41:57","slug":"oorlog-in-oekraine-raakt-auto-industrie-harder-dan-chiptekort","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/leaseauto.nl\/private-lease\/autonieuws\/oorlog-in-oekraine-raakt-auto-industrie-harder-dan-chiptekort\/","title":{"rendered":"Oorlog in Oekra\u00efne raakt auto-industrie harder dan chiptekort"},"content":{"rendered":"\n
Iedereen dacht dat een chiptekort tijdens de corona-crisis het ergste was dat de auto-industrie kon overkomen. Dat hadden we mis. Eerdere problemen van de auto-industrie verbleken bij de gevolgen van de oorlog in Oekra\u00efne. Wij leggen uit op welke manieren de agressie van Rusland de wereldwijde autoproductie verstoort.<\/strong><\/p>\n\n\n\n Het wereldwijde chiptekort liet zien hoe afhankelijk de auto-industrie is. De producenten bleken voor cruciale onderdelen te vertrouwen op slechts een handjevol aanbieders. De oorlog in Oekra\u00efne legt zulke afhankelijkheden van de auto-industrie nog meer bloot.<\/p>\n\n\n\n Zo wordt 70% van het edelgas neon geproduceerd in Oekra\u00efne. Dit gas is nodig voor de lasers in het productieproces van halfgeleiders in computerchips. Nu de productie in Oekra\u00efne vrijwel stil ligt, raken chipmakers snel door hun voorraden neon heen. Het inlopen van de tekorten gaat hierdoor zeker niet lukken. Er wordt zelfs gevreesd voor een nog groter chiptekort dan afgelopen jaren.<\/p>\n\n\n\n Maar dit is niet het enige waar een afhankelijkheid met Oekra\u00efne zit. Het land blijkt ook van levensbelang te zijn voor een belangrijk onderdeel van elke auto: de kabelboom. Maar liefst zo\u2019n 20% van dit vrij eenvoudige maar noodzakelijke onderdeel komt uit Oekra\u00efense fabrieken. Vooral Europese fabrikanten, zoals BMW<\/a>, zijn volledig afhankelijk van de productie in dit land.<\/p>\n\n\n\n Met wel tot 5 kilometer kabel in een moderne auto is de kabelboom onmisbaar in een auto. Elke functie, van gas geven tot het openen van de kofferbak, gaat via de kabelboom. Waar een computerchip nog achteraf in een auto gebouwd kan worden, heeft het geen zin te beginnen met het bouwen van een auto als je geen kabelboom hebt. Zonder dit onderdeel op voorraad kan de fabriek gewoon dicht.<\/p>\n\n\n\n De situatie bij kabelboomfabrikant Leoni toont hoe schrijnend de situatie is. Twee fabrieken in Oekra\u00efne van dit bedrijf zijn deze week weer opgestart. Ondanks de constante bedreiging van luchtaanvallen staan hier weer arbeiders aan de productielijn om Volkswagen van kabelbomen te voorzien. Al een aantal keer moest iedereen halsoverkop de schuilkelders in. Hoe gestoord is het dat deze mensen midden in een oorlog moeten doorwerken omdat anders onze auto\u2019s niet gebouwd kunnen worden.<\/p>\n\n\n\n Veel mensen hebben de enorme stijging van de brandstofprijzen dankzij de oorlog in Oekra\u00efne al ondervonden. Ook voor autofabrikanten is dit natuurlijk slecht nieuws. Niet alleen stijgen hun eigen kosten, maar bij hogere brandstofprijzen gaan mensen eerder kijken naar alternatieven. Het kopen van een auto is steeds minder interessant, vooral grote auto\u2019s. En laten die nu juist de meeste winst opleveren\u2026<\/p>\n\n\n\n Je zou verwachten dat hoge brandstofprijzen de weg vrijmaakt voor de elektrische auto. Helaas zijn het juist elektrische auto\u2019s die het hardst geraakt worden door de tekorten die we hierboven beschrijven. Dit komt omdat software bij deze auto\u2019s een grotere rol speelt. Een prijsstijging van elektrische auto\u2019s ligt op de loer. Meer vraag en minder aanbod leidt immers tot stijgende prijzen. Het kan zijn dat deze crisis de elektrische auto definitief de stempel \u201cveel te duur in aanschaf\u201d meegeeft.<\/p>\n\n\nMeer tekorten<\/strong><\/h2>\n\n\n\n
Stijgende brandstofprijzen<\/strong><\/h2>\n\n\n\n