{"id":27410,"date":"2022-03-26T19:06:54","date_gmt":"2022-03-26T19:06:54","guid":{"rendered":"https:\/\/leaseauto.nl\/private-lease\/?p=27410"},"modified":"2022-05-23T07:41:57","modified_gmt":"2022-05-23T06:41:57","slug":"oorlog-in-oekraine-raakt-auto-industrie-harder-dan-chiptekort","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/leaseauto.nl\/private-lease\/autonieuws\/oorlog-in-oekraine-raakt-auto-industrie-harder-dan-chiptekort\/","title":{"rendered":"Oorlog in Oekra\u00efne raakt auto-industrie harder dan chiptekort"},"content":{"rendered":"\n
Iedereen dacht dat een chiptekort tijdens de corona-crisis het ergste was dat de auto-industrie kon overkomen. Dat hadden we mis. Eerdere problemen van de auto-industrie verbleken bij de gevolgen van de oorlog in Oekra\u00efne. Wij leggen uit op welke manieren de agressie van Rusland de wereldwijde autoproductie verstoort.<\/strong><\/p>\n\n\n\n Het wereldwijde chiptekort liet zien hoe afhankelijk de auto-industrie is. De producenten bleken voor cruciale onderdelen te vertrouwen op slechts een handjevol aanbieders. De oorlog in Oekra\u00efne legt zulke afhankelijkheden van de auto-industrie nog meer bloot.<\/p>\n\n\n\n Zo wordt 70% van het edelgas neon geproduceerd in Oekra\u00efne. Dit gas is nodig voor de lasers in het productieproces van halfgeleiders in computerchips. Nu de productie in Oekra\u00efne vrijwel stil ligt, raken chipmakers snel door hun voorraden neon heen. Het inlopen van de tekorten gaat hierdoor zeker niet lukken. Er wordt zelfs gevreesd voor een nog groter chiptekort dan afgelopen jaren.<\/p>\n\n\n\n Maar dit is niet het enige waar een afhankelijkheid met Oekra\u00efne zit. Het land blijkt ook van levensbelang te zijn voor een belangrijk onderdeel van elke auto: de kabelboom. Maar liefst zo\u2019n 20% van dit vrij eenvoudige maar noodzakelijke onderdeel komt uit Oekra\u00efense fabrieken. Vooral Europese fabrikanten, zoals BMW<\/a>, zijn volledig afhankelijk van de productie in dit land.<\/p>\n\n\n\nMeer tekorten<\/strong><\/h2>\n\n\n\n