{"id":27642,"date":"2022-04-08T22:47:08","date_gmt":"2022-04-08T21:47:08","guid":{"rendered":"https:\/\/leaseauto.nl\/private-lease\/?p=27642"},"modified":"2022-04-08T23:19:56","modified_gmt":"2022-04-08T22:19:56","slug":"de-smart-1-een-nieuw-begin","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/leaseauto.nl\/private-lease\/autonieuws\/de-smart-1-een-nieuw-begin\/","title":{"rendered":"De Smart #1: Een nieuw begin"},"content":{"rendered":"

Smart heeft de productieversie van zijn nieuwe elektrische SUV gepresenteerd. Deze luistert naar de zeer bijzondere en instagram-waardige naam, #1. De Smart #1 is een belangrijke stap voor Smart, want het betekent een nieuw begin onder de partnership van Mercedes en Geely. Een elektrische SUV is daarom een uitstekende stap om het merk van de kleine auto\u2019s eens een flinke groeispurt te geven.<\/strong><\/p>\n

Grootste, krachtigste en ruimste Smart ooit<\/h2>\n
\"Smart
Smart #1<\/figcaption><\/figure>\n

De Smart #1 is in vele opzichten een compleet ander model dan wat wij gewend zijn van Smart. Zo zorgt de keuze voor een SUV automatisch ervoor dat dit de grootste Smart tot nu toe is. Met een lengte van 4,27 meter is de #1 van een vergelijkbaar formaat als de Mini Countryman. De bagageruimte kan aangepast worden door de achterbank tot wel 13 centimeter te verschuiven. Zo kan de laadruimte groeien van 273 liter tot maximaal 411 liter. Tevens kan de achterbank 40\/60 opgedeeld worden<\/p>\n

De elektrische aandrijving is dan weer niet een onbekende, Smart was namelijk het eerste merk dat met zijn volledige line-up overstapte naar een elektrische aandrijving. De actieradius van de EQ ForTwo en EQ ForFour is echter dusdanig beperkt met maximaal 135 km WLTP, dat het succes uitbleef. Om de Smart # 1 een betere kans te geven is het accupakket net zoals de auto drastisch gegroeid. Dankzij een accupakket van 66 kWh laat Smart weten dat de maximale actieradius op 440 kilometer ligt. Het opladen kan inmiddels ook bij een DC-snellader, met een maximaal laadvermogen van 150 kW kan de #1 in minder dan een half uur van 10-80% laden. Een grappig details is dat de #1 even snel AC kan laden als zijn veel kleinere stalgenoten, namelijk maximaal 22kW. Wanneer het AC-laden eenmaal klaar is kan de laadkabel voorin in de neus opgeborgen worden.<\/p>\n

\"opbergruimte
Opbergruimte in de neus<\/figcaption><\/figure>\n

Net zoals alles aan de nieuwste Smart is het motorvermogen ook flink gegroeid. De aandrijving wordt verzorgd door een elektrische motor op de achteras dat 272 pk produceert. Een 0-100 tijd is helaas nog niet gecommuniceerd maar de maximale snelheid ligt op 180 km\/u. Als de #1 echter hetzelfde acceleratie gevoel weet te geven als de EQ ForTwo dan moet dat wel goed komen.<\/p>\n

Design<\/h2>\n
\"\"
Glazen panoramadak<\/figcaption><\/figure>\n

Smart verteld dat het ontwerp van de #1 een ruimtelijk gevoel cre\u00ebert van binnen en van buiten. Dit wordt onder meer veroorzaakt door het panoramadak en de relatief dunne raamstijlen. Het ontwerp doet ons vooral denken aan een combinatie van de Mini Countryman met het aflopende dakje van een Opel Adam, gegarneerd met een Mercedes sausje. Als je echter goed genoeg zoekt, zijn er ook voldoende Smart details te vinden op de auto. Zo zijn de ventilatieroosters direct ge\u00efnspireerd op de langwerpige ronde vorm van de climate control schuifknoppen van de eerste ForTwo en Roadster. <\/p>\n