<\/div><\/div>\n\n\n
Interieur Hyundai Tucson<\/h3>\n\n\n\n De interieur van de Tucson is anders dan dat van andere Hyundais, maar het heeft wel een aantal stijlelementen die we ook van andere modellen kennen. Het mooie van het Tucson-interieur is dat er veel doorlopende lijnen in het design te vinden zijn. Door de vormgeving van het dashboard en de deurpanelen voelt het alsof de bestuurder en passagier elk in hun eigen \u2018badkuip\u2019 zitten. Wat bijdraagt aan dat effect is het feit dat de voorstoelen worden gescheiden door een grote middenconsole.<\/p>\n\n\n\n <\/figure>\n\n\n\nOp die middenconsole vinden we geen transmissiehendel, maar rijrichting-knoppen, zoals we van Hyundai gewend zijn. Ook zitten er twee bekerhouders en fysieke knoppen waarmee je onder andere de stoel- en stuurverwarming bedient. Het multimediascherm en de klimaatinstellingen bedien je met touch-knoppen, maar in de rest van het interieur vind je nog \u2018gewone\u2019 drukknoppen. De belangrijkste functies zoals cruise control, radio, mediavolume, oproepen en spraakbediening zijn allemaal vanaf het stuurwiel te bedienen. De onderste helft van het stuur is voorzien van metalen sierdelen; iets wat we nog niet zo vaak in andere Hyundais hebben gezien.<\/p>\n\n\n\n
Je kan de Tucson samenstellen met verschillende uitvoeringen en uitrustingspakketten, daarover meer onder het kopje \u2018uitvoeringen\u2019. Alle Tucsons zijn voorzien van een 1.6 liter turbomotor en mild-hybrid-technologie, maar Hyundai heeft er ook een paar extra pit gegeven met behulp van m\u00e9\u00e9r elektrische ondersteuning. Zo staan er ook een hybride (HEV) en plugin-hybride (PHEV) versie op de lijst. In deze rijtest kozen we voor een plugin-hybride uitvoering van de Hyundai Tucson, omdat we bij Dagelijksauto graag de focus leggen op elektrische mobiliteit.<\/p>\n\n\n\n
Hoe rijdt de Hyundai Tucson PHEV?<\/strong><\/h2>\n\n\n\nAchter het stuur van de Tucson gezeten, voel je dat je in een SUV zit. Het is een uit de kluiten gewassen auto, maar hij is niet onoverzichtelijk groot. Vanuit de cabine heb je goed overzicht op het verkeer om je heen. Mocht je er nog niet zeker van zijn dat er niets in je dode hoek zit, dan kan je dat controleren via de dodehoek-cameraatjes. Wanneer je je knipperlicht aan zet, laat het beeld van je tellerscherm zien of weg vrij is.<\/p>\n\n\n\nOp pad met de Tucson PHEV<\/figcaption><\/figure>\n\n\n\nEen ander grappig ding van dat tellerscherm is dat het thema aanpast aan de rijmodus die je activeert; in de eco- en comfortstand zie je standaard een indicator die aangeeft hoe milieubewust je rijdt, in de sportstand krijg je in plaats daarvan een toerenteller voor je neus. De Tucson heeft daarnaast ook een aantal rijmodi voor het ruigere terrein; snow, mud en sand. Ook daarbij verandert de weergave van het tellerscherm. Het verschil tussen deze modi hebben we niet heel uitgebreid getest, maar in Duitsland hebben we wat modderige bospaadjes opgezocht voor de foto\u2019s en daar kwam de Tucson moeiteloos doorheen. Dat komt ongetwijfeld door het permanente 4WD-systeem van ons testmodel; ik denk dat een uitvoering met alleen voorwielaandrijving er niet zo makkelijk vanaf was gekomen.<\/p>\n\n\n\n
Het belangrijkste verschil van de Tucson PHEV, t.o.v. de HEV, is dat hij een groter accupakket heeft (13,8 kWh), dat je met een laadkabel kunt opladen. De 1.6 T-GDI is op zichzelf al goed voor 180 pk, maar de elektromotor schroeft het vermogen op naar 265 pk in de Plugin-Hybrid-versie. Bij de PHEV-versie gaat het vermogen (via een automaat met zes versnellingen) naar alle vier de wielen, dus aan grip is geen gebrek. De Tucson PHEV heeft de meeste pk\u2019s van alle Tucsons, maar door zijn gewicht van bijna twee ton is het geen snelheidsmonster. Optrekken van 0 naar 100 km\/u duurt 8,2 seconden.<\/p>\n\n\n\n <\/figure>\n\n\n\nDankzij de grote, comfortabele stoelen kan je veel kilometers afleggen voordat je last van je rug krijgt. Bovendien beschikt onze testauto over stoelverwarming en -verkoeling; zeer aangenaam! Tijdens de reis neemt de Tucson je veel werk uit handen. Een Lane Departure assistent zorgt ervoor dat je op dezelfde baan blijft en de cruise control is adaptief. Hyundai maakt ook gebruik van verkeersbordherkenning, waarbij de kruissnelheid zich aanpast aan de maximumsnelheid. Deze zaken maken de Tucson een prettige auto voor lange ritten.<\/p>\n\n\n\n
Sterke punten<\/strong><\/h2>\n\n\n\nDe Tucson is uniek vormgegeven; in een straatbeeld dat gedomineerd wordt door eenheidsworst, herken je deze Hyundai direct. Zowel van de buiten- als de binnenkant, ziet de Tucson er aantrekkelijk uit. Andere merken kopi\u00ebren klakkeloos elkaars designs, waardoor elk model op elkaar lijkt. Maar Hyundai gaat haar eigen weg en weet daarbij elk model weer een geheel eigen uitstraling te geven, dat is knap.<\/p>\n\n\n\nHyundai Tucson verkent Duitse bossen<\/figcaption><\/figure>\n\n\n\nDe Tucson heeft lekker veel binnenruimte. In de kofferbak, maar ook op de achterbank kom je zelfs als volgroeide Hollander niets tekort. Hoewel de PHEV-uitvoering de minste bagageruimte van alle versies heeft, zijn de cijfers alsnog niet mis. Achterin kan je 558 liter aan bagage kwijt: ruim genoeg als je met zijn vieren op vakantie gaat. Als je de achterbank neerklapt dan past er zelfs 1.737 liter aan spullen achter de voorstoelen.<\/p>\n\n\n\nGenoeg ruimte voor passagiers en hun bagage<\/figcaption><\/figure>\n\n\n\nVia AirBnB hadden wij een adres geboekt waarbij vermeld stond dat je er elektrische auto\u2019s op kon laden. In Duitsland troffen we een zeer vriendelijke gastheer; hij liet ons zelfs gratis laden. Twee nachten slapen betekent twee nachten aan de stekker. Op \u00e9\u00e9n acculading kan de Tucson PHEV tot 56 kilometer puur elektrisch rijden. Laten we daar in het heuvelachtige Duitsland voor de zekerheid wat kilometers af halen ter correctie. Met twee nachten laden heb je dan toch zo\u2019n 100 \u2018gratis\u2019 kilometers gemaakt bij het verkennen van de omgeving.<\/p>\n\n\n\n