{"id":29134,"date":"2022-07-24T10:19:13","date_gmt":"2022-07-24T09:19:13","guid":{"rendered":"https:\/\/leaseauto.nl\/private-lease\/?p=29134"},"modified":"2023-02-07T07:13:04","modified_gmt":"2023-02-07T06:13:04","slug":"rijtest-renault-megane-e-tech-electric-beter-dan-concurrent-volkswagen-id-3","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/leaseauto.nl\/private-lease\/private-lease-elektrische-auto\/rijtest-renault-megane-e-tech-electric-beter-dan-concurrent-volkswagen-id-3\/","title":{"rendered":"Rijtest Renault Megane E-Tech Electric, beter dan concurrent Volkswagen ID.3?"},"content":{"rendered":"\n

Al een eeuwigheid lijkt Renault<\/a> elektrische auto\u2019s aan te bieden. In 2011 leverde Renault de Fluence., wat geen succesnummer was. Iets wat absoluut niet geldt voor de twee jaar later ge\u00efntroduceerde Renault Zoe. De Zoe-verkoopcijfers zijn: 100.000 stuks t\/m 2020. Met de in de jaren toegenomen Private Lease Elektrische Auto<\/a> concurrentie verkoopt Renault telkens iets minder EV\u2019s. Waarop gereageerd wordt met de succesvolle Dacia Spring. Maar dat is niet genoeg voor de toekomst, en dan bedoel ik 2030. Renault CEO Luca de Meo heeft januari 2022 aangekondigd dat het merk per 2030 alleen nog maar elektrische voertuigen verkoopt. De zojuist aan het gamma toegevoegde Renault Megane E-Tech Electric<\/a> moet hierbij de aanjager worden om succesvol richting die doelstelling te strijden. Reden te meer om de Renault Megane E-Tech Electric aan een Dagelijksauto-rijtest te onderwerpen.<\/strong><\/p>\n\n\n\n

\"Joeri
Ga je voor de Volkswagen ID.3 of Renault Megane E-Tech Electric?<\/figcaption><\/figure>\n\n\n\n
Sterke punten<\/strong><\/mark><\/td>Zwakke punten<\/mark><\/strong><\/td><\/tr>
+ lichtgewicht rijgedrag<\/td>\u2013 geen standaard warmtepomp<\/td><\/tr>
+ laadsnelheid publieke laadpalen<\/td>\u2013 220 pk versie heeft moeite met natte bochten<\/td><\/tr>
+ Android Automotive infotainment<\/td>\u2013 minimalisme interieur en hi\u00ebrogliefen op stuur<\/td><\/tr><\/tbody><\/table><\/figure>\n\n\n\n

Wat is de Renault Megane E-Tech Electric, in vergelijk tot de Volkswagen ID.3?<\/h2>\n\n\n\n

De Volkswagen ID.3 <\/a>is de gedoodverfde concurrent van de Megane. Althans, totdat de elektrische Peugeot 308 <\/a>in 2023 ge\u00efntroduceerd wordt. Om maar gelijk de vergelijking aan te gaan met de ID.3, de Renault is duurder, maar heeft betere (elektrische) specificaties. Einde rijtest\u2026<\/p>\n\n\n\n

\"achterkant
lekker kontje<\/figcaption><\/figure>\n\n\n\n

Echter, de ID.3 is goedkoper, maar dan krijg je wel echt een instapper. Een ID.3 met een 1-fase 7,2 kW lader, die in de praktijk vaak 3,7 kW levert, bij openbare en thuis laadpalen en 50 kW snelladen. Dat kun je n\u00e9t aan snelladen noemen. De 4.000 euro duurdere instap-Megane zet daar tegenover een 22 kW 3-fasen lader bij diverse openbare laadpalen, thuis krijg je 11 kW van de totaal 22. Snelladen gaat bij de Renault met 85 kW. De duurdere en sneller opladende ID.3 Pro kan met 3-fasen 11 kW opgeladen worden of met 120 kW bij een snellader. Bij Renault<\/a> moet je voor sneller snelladen overstappen van de 40 kWh-instapper met 130 pk naar de 220 pk sterke 60 kWh versie. Je kunt dan met 130 kW snelladen. Het is immers logisch dat een grotere accu sneller opgeladen moet kunnen worden. Al met al is de prijslijstopbouw bij Renault een logischere.<\/p>\n\n\n\n