{"id":29819,"date":"2022-08-31T22:46:11","date_gmt":"2022-08-31T21:46:11","guid":{"rendered":"https:\/\/leaseauto.nl\/private-lease\/?p=29819"},"modified":"2022-09-13T09:13:56","modified_gmt":"2022-09-13T08:13:56","slug":"is-elektrisch-rijden-nog-interessant","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/leaseauto.nl\/private-lease\/private-lease-elektrische-auto\/is-elektrisch-rijden-nog-interessant\/","title":{"rendered":"Is elektrisch rijden nog interessant?"},"content":{"rendered":"\n
De overheid is de afgelopen jaren druk bezig geweest om ons in de elektrisch auto te krijgen. Vanwege de klimaatdoelen die op Europees niveau gesteld zijn, is elektrisch rijden nodig om deze doelen te behalen. De elektrische auto wordt van alle kanten gepromoot. In aanschaf door het verstrekken van subsidie, in gebruik door vrijstelling van motorrijtuigenbelasting.<\/p>\n\n\n\n
Maar toen kwam de energiecrisis. Iedereen weet dat de gasprijs het afgelopen jaar enorm is gestegen. De oorlog tussen Rusland en Oekra\u00efne heeft hier fors aan bijgedragen, en het einde van de oorlog is nog niet in zicht. De kostprijs van stroom is gekoppeld aan de gasprijs, omdat veel elektriciteitscentrales nog op gas werken. De productiekosten van stroom zijn dus gestegen. Vergelijk je de kostprijs van \u00e9\u00e9n kilowattuur van een jaar geleden met de huidige prijs, dan zie je een stijging van gemiddeld 25 eurocent naar gemiddeld 77 eurocent.<\/p>\n\n\n\n