{"id":35311,"date":"2023-03-17T08:00:00","date_gmt":"2023-03-17T08:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/leaseauto.nl\/private-lease\/?p=35311"},"modified":"2023-03-17T09:45:12","modified_gmt":"2023-03-17T08:45:12","slug":"e-fuels-de-hoop-voor-verbrandingsmotoren","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/leaseauto.nl\/private-lease\/autonieuws\/e-fuels-de-hoop-voor-verbrandingsmotoren\/","title":{"rendered":"E-fuels: de hoop voor verbrandingsmotoren"},"content":{"rendered":"
Deze week heeft Duitsland steun gekregen van onder andere Itali\u00eb in de strijd tegen het verbod op verbrandingsmotoren.<\/strong> De EU wil binnenkort een wet aannemen die nieuwe verbrandingsmotoren vanaf 2035 moet verbieden. Hier is vanuit een aantal autominnende landen kritiek op geuit. De laatste hoop voor de uitstervenden verbrandingsmotoren is gevestigd op zogenoemde \u2018duurzame\u2019 e-fuels.<\/strong><\/p>\n Zoals eerdergenoemd is de EU bezig verbrandingsmotoren langzaamaan te verbieden. Duitsland heeft zich hier tegen verzet en lijkt steun te krijgen van meerdere Europese landen. Ministers van Itali\u00eb, Polen, Tsjechi\u00eb, Oostenrijk en Bulgarije zijn afgelopen week in Straatsburg bijeengekomen om te vergaderen over dit verbod. Zij zien de huidige auto-industrie nog niet volledig ge\u00eblektrificeerd over ruim 10 jaar. De belangen voor deze landen zijn te groot om binnen deze tijd een compleet andere koers te varen. Frankrijk daarentegen staat lijnrecht tegenover dit \u2018protest\u2019 en heeft laten weten dat het zowel ecologisch als economisch niet verantwoord is om tegen deze wet in te stemmen.<\/p>\n Als alternatief voor de huidige brandstof wordt er gewezen naar e-fuels. Deze synthetische brandstof moet een duurzame oplossing vormen voor de energievoorziening van de huidige motoren. E-fuels produceren gebeurt in een aantal stappen. Als eerst wordt water gesplitst in waterstof en zuurstof, dit proces wordt elektrolyse genoemd. Vervolgens wordt het waterstof gemixt met koolstofdioxide om er vloeibare brandstof van te maken. Dit proces kost veel energie (in de vorm van elektriciteit), in alle transities van stoffen gaat namelijk energie verloren. Dit komt de effici\u00ebntie niet ten goede en maakt het onnodig complex om brandstof te maken. In de racesport worden al wel e-fuels gebruikt, maar dit is voornamelijk op kleine schaal. <\/p>\nHet verbod<\/h2>\n
E-fuels<\/h2>\n