{"id":35499,"date":"2023-03-24T08:00:00","date_gmt":"2023-03-24T08:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/leaseauto.nl\/private-lease\/?p=35499"},"modified":"2023-03-24T09:41:25","modified_gmt":"2023-03-24T08:41:25","slug":"eu-lijkt-te-zwichten-voor-duits-verzet","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/leaseauto.nl\/private-lease\/autonieuws\/eu-lijkt-te-zwichten-voor-duits-verzet\/","title":{"rendered":"EU lijkt te zwichten voor Duits verzet"},"content":{"rendered":"
Dat Duitsland dwars ligt in de onderhandeling over het verbod op verbrandingsmotoren vanaf 2035 is inmiddels wel duidelijk. In het Europees Parlement zijn ze daar niet van gecharmeerd en hekelen de houding van Duitsland. Desondanks lijken ze open te staan om water bij de wijn te doen. E-fuels worden waarschijnlijk de uitzondering op de ban van de verbrandingsmotoren.<\/strong><\/p>\n De EU wil Duitsland tegemoet komen tegenover een aantal voorwaarden. Zo moeten auto\u2019s (geproduceerd na 2035) e-fuels kunnen onderscheiden van conventionele brandstoffen. Als er toch diesel of benzine wordt getankt moet de auto vanzelf afschakelen of helemaal niet meer starten. Op deze manier probeert de EU misbruik van de eventueel nieuwe regeling te voorkomen. Daarnaast moet er een productielimiet komen op deze auto\u2019s.<\/p>\n Alleen voor de synthetische brandstoffen lijkt de EU een uitzondering te maken. De huidige verbrandingsmotoren zijn geschikt voor deze brandstoffen. Het nadeel is dat de ontwikkeling hiervan nog in de kinderschoenen staat. Dit maakt het een relatief dure techniek en (nog) niet geschikt voor massaproductie. Het is daarentegen wel mogelijk om e-fuels volledig energieneutraal te produceren, door bijvoorbeeld zonne-energie te gebruiken om de benodigde elektriciteit op te wekken.<\/p>\nAfspraken<\/h2>\n
E-fuels als alternatief<\/h2>\n