{"id":35672,"date":"2023-04-01T07:30:00","date_gmt":"2023-04-01T06:30:00","guid":{"rendered":"https:\/\/leaseauto.nl\/private-lease\/?p=35672"},"modified":"2023-04-01T07:45:09","modified_gmt":"2023-04-01T06:45:09","slug":"rijtest-bmw-m5-competition-harvey-two-face","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/leaseauto.nl\/private-lease\/autonieuws\/rijtest-bmw-m5-competition-harvey-two-face\/","title":{"rendered":"Rijtest BMW M5 Competition: Harvey Two-Face"},"content":{"rendered":"

De BMW M5 is al lang geen nieuw concept meer, zelfs in de jaren 80 was de snelle sedan al een feit. In die tijd was het zelfs de snelste productiesedan ter wereld. De huidige BMW M5 Competition volgt nog steeds hetzelfde recept als de allereerste M5, maar dan gebruikt ze nieuwe, betere ingredi\u00ebnten. Maar, is er in een wereld van technologie, moderniteit en vooral elektrificatie, nog wel plaats voor de BMW M5 Competition?<\/p>\n

\n\n\n\n\n\n\n
Sterktes<\/mark><\/strong><\/td>\nZwaktes<\/mark><\/strong><\/td>\n<\/tr>\n
+ Power<\/td>\n\u2013 Verbruik<\/td>\n<\/tr>\n
+ Rijervaring<\/td>\n\u2013 Vering<\/td>\n<\/tr>\n
+ Interieur(ruimte)<\/td>\n\u2013 rijgedrag op lage snelheid<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n<\/figure>\n
\n
\n
\"\"<\/figure>\n<\/div>\n
\n
\"\"<\/figure>\n<\/div>\n<\/div>\n
\"\"
Redelijk subtiele sportiviteit<\/figcaption><\/figure>\n

Wat is de BMW M5 Competition<\/h2>\n

De BMW M5 is de sportversie van de reguliere 5-serie sedan. Dat betekent dat hier in deze auto een grotere motor met meer power zit en dat er allerlei dingen zijn aangepast om de auto zo snel mogelijk te maken en zo goed mogelijk te laten rijden. Denk bijvoorbeeld aan gewichtsbesparing, deze M5 Competition weegt leeg namelijk maar 1870kg. Dat is nog steeds best een boel, maar we praten hier wel over een supersnelle luxe sedan.<\/p>\n

De styling, zowel vanbuiten als vanbinnen, zit wel snor. Zoals altijd bij BMW is het aan de buitenkant een sportieve bedoeling terwijl het vanbinnen allemaal vrij zakelijk blijft. Zelfs bij de M5 Competition is dat het geval. De M-frutsels zoals spoilers, lipjes en luchtgaten zijn redelijk subtiel. Ik zou zelfs durven stellen dat een leek niet kan zien dat dit een enorm snelle auto is.<\/p>\n

Onze testauto is een BMW M5 Competition. Dat betekent dat de 4.4 liter V8 met dubbele turbo geen 600pk levert, maar een ge\u00fcpgrade 625. Dit komt omdat ze voor het Competition pakket de turbocompressie een klein beetje meer hebben opgeschroefd ten opzichte van de \u2018normale\u2019 M5. Die 625 pk\u2019s en 750 Nm aan koppel worden via een sequenti\u00eble 8-bak automaat met flipperfunctie naar alle vier de wielen gestuurd. Dit is overigens de eerste BMW M5 met vierwielaandrijving, al kan alle power nog wel naar de achterwielen gestuurd als je bijvoorbeeld wil driften. 0 naar 100 gaat met de M5 Competition in 3.3 seconden. Gemiddeld zou je 1 liter op 6.5 kilometer moeten kunnen halen.<\/p>\n

\n
\n
\"\"<\/figure>\n<\/div>\n
\n
\"\"<\/figure>\n<\/div>\n<\/div>\n
\"\"
Tot in de puntjes verzorgd<\/figcaption><\/figure>\n

Hoe rijdt hij?<\/h2>\n

Vanbuiten en vanbinnen blijft de BMW M5 Competition een redelijk bescheiden auto. Het interieur van de auto is volgeladen met allerlei gadgets en knoppen, maar over het algemeen is het overheersende thema vooral luxe. Wanneer je de startknop indrukt (vooral in de sportmodus), komt de V8 tot leven. Een redelijk bescheiden gebrom vult de wereld om je heen. De donder uit de uitlaten is wat minder heftig dan bij de SL63 AMG, maar goed, je kan niet alles hebben.<\/p>\n

In de comfortstand gaat de vering op standje zacht, het sturen op standje makkelijk en de versnellingsbak schakelt eerder en soepeler. De auto blijft een M5, dus de vering is nooit \u00e9cht comfortabel. Op langere ritten werden wij er een beetje moe van. In de Sport+ stand gaat alles op rood en breekt de M5 Competition heel de tent af. De schokbrekers worden solide, het stuur wordt een stuk minder bekrachtigd en de versnellingsbak verandert in een echte sequenti\u00eble racebak. Maar het beste is het geluid. In Sport+ met de uitlaten open komt er precies de goede hoeveelheid rotherrie uit om elk kind van welke leeftijd dan ook te doen glimlachen. Heerlijk.<\/p>\n

\n
\n
\n