{"id":36551,"date":"2023-08-23T12:00:00","date_gmt":"2023-08-23T11:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/leaseauto.nl\/private-lease\/?p=36551"},"modified":"2023-08-21T11:09:01","modified_gmt":"2023-08-21T10:09:01","slug":"tesla-model-3-rijtest-2023","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/leaseauto.nl\/private-lease\/autotest\/tesla-model-3-rijtest-2023\/","title":{"rendered":"Tesla Model 3 Rijtest 2023"},"content":{"rendered":"
\n

Tesla <\/a>heeft gedurende vele jaren aanzienlijke vooruitgang geboekt. Met de introductie van de Model 3 heeft de Amerikaanse autofabrikant een ware sensatie in handen. Niettemin heeft de Tesla Model Y de leiding genomen wat betreft verkoopaantallen. De vraag die nu opdoemt, is of er nog ruimte is voor een traditionele sedan in de huidige SUV-rage. Ontdek hier alles in onze rijtest van de Tesla Model 3 van 2023!<\/strong><\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure>\n\n\n\n

Wat is de Tesla Model 3? <\/h2>\n\n\n\n

De Model 3<\/a> kan zonder twijfel worden beschouwd als een klassieke sedan in de traditionele betekenis. Hij heeft vier deuren en het kofferdeksel biedt enkel toegang tot de bagageruimte, zonder dat het als een ‘vijfde deur’ fungeert. Sinds de lancering van de Model 3 zijn er jaarlijkse updates doorgevoerd. Gelukkig zijn deze aanpassingen subtiel genoeg, waardoor zelfs de oudere modellen nog niet verouderd aanvoelen. De meest recente generatie heeft opnieuw enkele kleine aanpassingen ondergaan. De deurgrepen en sierlijsten zijn nu zwart in plaats van zilver, maar de meest ingrijpende verandering is het verwijderen van de parkeersensoren aan de voor- en achterkant. Tesla maakt nu gebruik van acht camera’s voor alle veiligheidsfuncties.<\/p>\n\n\n\n

Deze benadering blijkt zeer effectief te zijn. Op het display wordt nauwkeurig weergegeven hoeveel ruimte er nog over is ten opzichte van een object, in centimeters. Hoewel de waarden wat conservatief zijn, waardoor het scherm snel ‘STOP’ toont terwijl er nog ruimte is, bieden de camera’s een goed overzicht. Ze worden ook gebruikt voor de autopilot-functies en de adaptieve cruise control.<\/p>\n\n\n\n

Rijervaring van de Tesla Model 3<\/h2>\n\n\n\n

Het display zelf werkt zeer intu\u00eftief. Hoewel Apple CarPlay of Android Auto niet beschikbaar zijn, functioneert het Tesla-systeem dermate goed dat dit gemis niet sterk wordt gevoeld. De navigatie is helder en de menustructuur is logisch opgebouwd. Om het gebruiksgemak te vergroten, is de Model 3 uitgerust met apps zoals Spotify en Apple Music.<\/p>\n\n\n\n

De eerste kilometers kunnen wat wennen zijn, omdat er eigenlijk geen fysieke tellers achter het stuur zitten. Toch went dit snel, vooral omdat dit geen invloed heeft op de positie van de stoel en het stuur. De initi\u00eble zachtheid van de stoelen wordt gecompenseerd door hun comfort tijdens langere ritten.<\/p>\n\n\n\n

Het rijden zelf verloopt soepel. De Tesla Model 3 heeft een strakke ophanging, maar dit heeft nauwelijks invloed op het comfort. Het stuur voelt kunstmatig zwaar aan, maar dit kan ook lichter worden ingesteld. Gelukkig verliest het stuurwiel niet zijn gevoeligheid wanneer het lichter wordt ingesteld. Wie er serieus voor gaat zitten, kan met de Model 3 verrassend sportief rijden. Zelfs een kleine drift is mogelijk, waarbij de grens tussen grip en slip duidelijk voelbaar is.<\/p>\n\n\n\n

Sterke en zwakke punten<\/h2>\n\n\n\n

De rijervaring van de Tesla Model 3 kan het beste worden omschreven als sportief. Zonder al te veel in te leveren op comfort, biedt de ophanging een stevige rit, wat resulteert in uitstekende wegligging. Het stuurwiel kan zwaar worden ingesteld, maar de responsiviteit van de besturing is indrukwekkend. Dit maakt het mogelijk om de Tesla nauwkeurig te positioneren en ondanks het gewicht voelt de auto wendbaar aan.<\/p>\n\n\n\n

De interieurruimte is een positief aspect. Voorpassagiers zitten comfortabel en achterin is er voldoende ruimte voor drie volwassenen. De kofferbak is diep en heeft onder de vloer nog een extra opbergcompartiment. In de ‘frunk’ aan de voorkant past gemakkelijk een laadkabel.<\/p>\n\n\n\n

Natuurlijk biedt het Tesla Supercharger-netwerk precies wat elektrische rijders nodig hebben, met een uitgebreide dekking in heel Europa. Een bijkomend voordeel is dat het laden vaak goedkoper is dan bij andere aanbieders, soms zelfs goedkoper dan thuis opladen.<\/p>\n\n\n\n

\n
\n

Tesla Private Lease<\/h2>\n\n\n\n

In maart 2016 presenteerde Tesla de compacte Model 3 die compacter die veel concurrerender geprijsd is dan de Model S<\/a>. Hij zorgt voor een verdere groeiversnelling.<\/p>\n\n\n\n

Dankzij alle positieve berichten over Tesla is de beurswaarde inmiddels tot recordhoogte gestegen. Het is nu meer waard dan de waarde die andere Amerikaanse concurrenten ooit haalden.<\/p>\n\n\n\n

Populaire Tesla-modellen zijn de Model S<\/a>, Model X<\/a> en Model 3<\/a>. De Model S is een luxe sedan met ruimte voor vijf volwassenen. De Tesla Model X is een grote SUV en heeft ruimte voor zeven volwassenen. Hij heeft opvallende vleugeldeuren.<\/p>\n\n\n\n

De Tesla Model 3 is een sedan en het meest voordelige Tesla-model. De Model 3 valt op door het minimalistische interieur waarin alleen een stuur en een groot bedieningsscherm aanwezig zijn. De Tesla Model Y<\/a> is de SUV-variant op de Model 3. De Model Y is iets groter. <\/p>\n<\/div>\n\n\n\n

\n
\"private<\/figure><\/div><\/div>\n<\/div>\n\n\n\n
\"\"<\/figure>\n\n\n\n

Aan de zwakkere kant van de Model 3, ondanks het prettige display, zijn fysieke knoppen voor basisfuncties handiger. Het aanpassen van de temperatuur, stoelverwarming of radiozender vereist navigatie door het menu, wat afleidend kan zijn tijdens het rijden. Hoewel Tesla verbeteringen doorvoert, zijn er enkele kleine tekortkomingen. De buitenkant is goed verzorgd, maar er zijn nog steeds opvallende openingen tussen de panelen. Intern zijn sommige panelen scheef gemonteerd, wat resulteert in niet-overeenkomende lijnen.<\/p>\n\n\n\n

Het laten vallen van de radar en parkeersensoren pakt ook niet altijd goed uit. Hoewel de camera’s over het algemeen goed presteren, zijn er situaties waarin de veiligheidssystemen onnodig ingrijpen. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer er grote overgangen zijn tussen licht en donker. In het donker zijn de cameraprestaties sowieso minder. Het komt regelmatig voor dat tijdens het fileparkeren de auto achter ons als een vrachtwagen wordt ge\u00efdentificeerd, waardoor de Tesla denkt dat we al gedeeltelijk ingeparkeerd zijn. Hoewel Tesla waarschijnlijk met software-updates zal komen om deze problemen op te lossen, is het een voorbeeld van de voortdurende ontwikkeling waarin Tesla lijkt te zitten.<\/p>\n\n\n\n

Een bekend aspect van Tesla is de Full Self Driving Capability. Dit is een prijzige optie van \u20ac7500, maar wordt voortdurend bijgewerkt, soms in b\u00e8taversies. Dit betekent dat je als bestuurder soms als testpersoon fungeert, dus het is belangrijk om goed te begrijpen wat je accepteert bij de uitrol.<\/p>\n\n\n[vc_row][vc_column][vc_separator][\/vc_column][\/vc_row][vc_row][vc_column][\/vc_column][\/vc_row][vc_row][vc_column]

\n\t\t\t\t\t
\n

Lees ook<\/span><\/h3>\n \n <\/div>\n\t\t\t\t\t
\n \n
\n
\n
\n
\n

\n Hyundai Kona Hybride 2024: Innovatief Comfort en Rijgemak<\/a>\n <\/h3>\n \n <\/div>\n <\/article>
\n
\n

\n Opel Astra-E: Effici\u00ebnt, Betrouwbaar en Toonaangevend in Kwaliteit<\/a>\n <\/h3>\n \n <\/div>\n <\/article>
\n
\n

\n Rijtest in de Toyota Yaris Cross: Stijlvol Avontuur<\/a>\n <\/h3>\n \n <\/div>\n <\/article>
\n
\n

\n De Nissan Ariya in de Spotlights: Analyse van Private Lease Mogelijkheden<\/a>\n <\/h3>\n \n <\/div>\n <\/article>
\n
\n

\n Ritje in de Peugeot 408: Stijlvol en Comfortabel Rijden<\/a>\n <\/h3>\n \n <\/div>\n <\/article>
\n
\n

\n Rijtest in de Toyota Prius: De ultieme hybride ervaring<\/a>\n <\/h3>\n \n <\/div>\n <\/article>\n <\/div>\n <\/div>\n
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t <\/span><\/span><\/span>\n\t\t\t\t <\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t <\/div>\n\t\t\t\t <\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t <\/div>\n\t\t\t\t <\/div>\n\t\t\t\t <\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n <\/div>\n
\n