Het einde van de SUV in zicht?

We leven in een tijd waar een overgroot deel van de nieuwe auto’s die worden verkocht SUVs zijn. Ook veel van de modellen die in de afgelopen tien a vijftien jaar zijn gemaakt, zijn SUVs. Men spreekt van veiligheid, een hoge instap en goed zicht op de weg. Nu zijn de claims van veiligheid al meermaals omstreden geweest gezien het hoge zwaartepunt van SUVs, ze rollen dus relatief snel om. Nu wordt echter ook de toekomst van de SUV in twijfel getrokken.

Range Rover klimt trap
Een verouderd concept: de SUV

SUV: Groot en zwaar

Er ontstaan geluiden uit Franse hoeken die klinken als de aankondiging van het eind van de SUV. Zowel de CEO van Peugeot als de CEO van Citroën uiten hun meningen over de SUV in de huidige vorm. Beide stellen ze dat de SUV geen lang leven meer zal hebben

Ze stellen beide dat SUVs veelal te groot en te zwaar zijn om daadwerkelijk goede elektrische auto’s te maken. Een batterijpakket weegt natuurlijk ook al niet niks. Wanneer je dat optelt bij een koets die van zichzelf ook al een tonnetje over anderhalf weegt, wordt het er niet lichter op.

Daarnaast zijn SUVs groot en hoog, dit houdt in dat de aerodynamische efficiëntie ver te zoeken is. Althans, verder dan bij bijvoorbeeld coupés, sedans of estates. Dit is een trend die nu al lijkt te starten. Veel nieuwe elektrische modellen komen in smaken zoals sedans, en semi-stationwagens. Denk aan de Mercedes-Benz EQE of de IONIQ 6.

SUV Private Lease

Het private lease SUV (Sports Utility Vehicle) aanbod is groot en gevarieerd. En dat is niet voor niets. Want alle fabrikanten willen een graantje meepikken van de immense populariteit van de SUV. Het marktaandeel de SUV steeg in tien jaar van 7 naar 36 procent.

Ook als privé lease auto is de SUV populair. De stoere uitstraling, hoge instap en grote bagageruimte  van de SUV spreekt ook veel private lease rijders aan.

Hoge poten, slank profiel

Beide CEOs stellen dat de tijd van de SUVs voorbij is. Wel zullen er steeds meer modellen op de wereld komen als de Peugeot 408 en bijvoorbeeld de Citroën C5X (niet elektrisch, wel de vorm die ik bedoel). Dus, wat hogere modellen met een slankere en bijvoorbeeld sedanesque carrosserie.

Vincent Cobée, de CEO van Citroën, stelt dat het simpelweg niet rendabel is om een giga-SUV elektrisch te maken, vooral niet in vergelijking met sedan- of stationachtige carrosserievormen. Hij stelt dat het zomaar zestig, zeventig of zelfs tachtig kilometer scheelt met dezelfde aandrijving en hetzelfde accupakket. Dat is een hele boel.

Het bericht Het einde van de SUV in zicht? verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl

Mobiele versie afsluiten