Interview: Het verhaal van Sam van Dalen – Italië in de Polder –

Na afronding van de IVA in Driebergen begonnen als verkoper bij een Fiat dealer. Spelend met de gedachte dat hij dit zelf beter kon, startte hij met een eigen bedrijf in een huurpand. Omdat huren toch vrij kostbaar blijkt te zijn, besloot hij een eigen pand weg zetten. Dit is in een notendop het verhaal van Sam van Dalen, eigenaar van het bedrijf Italië in de Polder, gelegen aan De Veken in Opmeer. Wie is Sam van Dalen? Wat houdt hem bezig? En hoe is hij zo ver gekomen? Een open interview geeft antwoorden op vele vragen!

Sam van Dalen

Waarom specifiek Italiaanse auto’s?

Het antwoord op deze vraag is eenvoudig te geven. “Ik wil alleen auto’s in mijn showroom hebben staan die ik zelf ook graag zou kopen.” En met een voorliefde voor Italiaanse auto’s is het logisch dat hij zich richt op bijvoorbeeld Ferrari ’s, Maserati’s, Fiats en Alfa Romeo. Deze auto’s roepen naar zijn mening de meeste emotie in je op.

Waar haal jij je auto’s vandaan?

Toen eenmaal bekend werd dat Sam zich specialiseerde in Italiaanse auto’s, werd hij door zowel bedrijven als particulieren benaderd op het moment dat zij iets moois in de verkoop hadden. “Echter, ik wilde niet alleen afhankelijk zijn van datgene wat mij werd aangeboden, maar wilde ook zelf bepalen met welke auto ik mijn showroom aan wilde vullen. Vandaar dat ik ook zelf gericht op zoek ben gegaan naar bepaalde auto’s.” Het zoeken kost echter veel tijd. Internet helpt hierbij wel enorm, maar de ervaring is wel dat een auto er op de foto’s op internet veel beter uit lijkt te zien dan de werkelijkheid. En een auto gaat alleen maar mee als hij volledig aan de ‘voorwaarden’ voldoet!

Compacte Hatchback Private Lease

Waar moet een auto die je inkoopt dan aan voldoen?

De lat is hierbij in de afgelopen jaren alleen maar hoger komen te liggen. Voorheen was een auto met ‘maar’ 80.000 kilometer op de teller een interessante auto. Nu lig die grens toch echt veel lager en zoekt Sam naar auto’s met bijvoorbeeld maar 20.000 kilometer ervaring. Daarnaast moet de auto liefst van eerste of hooguit tweede eigenaar zijn en moet er volledig inzicht bestaan in de historie van de auto. “Een auto waarbij het onderhoudsboekje ontbreekt, koop ik per definitie niet.”

Oud en nieuw bij elkaar

Wat maakt jouw bedrijf anders dan een ander?

Het is lastig om hier een antwoord op te geven. “Ieder bedrijf heeft zijn eigen manier van werken. Ik kijk niet zoveel naar wat andere bedrijven doen, ik kies mijn eigen weg hierin. Mijn intentie is om de klanten die ik heb zo goed mogelijk te bedienen, en te voorzien van de auto die het beste past bij de wensen die de klant heeft. Ik wil zelf uiteindelijk ook wel achter die keuze kunnen staan. Belangrijk hierbij is dat ik goed naar het verhaal van de klant luister en de klant ook alle aandacht geef”.

Hoe heb je de coronacrisis doorstaan?

“Corona was een moeilijke periode, niet alleen voor ons maar voor de meeste bedrijven. Ik heb mij in eerste corona periode netjes aan de sluiting van het bedrijf gehouden. Maar wel berekend dat een maand sluiting van mijn bedrijf een schadepost oplevert van rond de € 40.000 per maand. Dan gaat het echt om forse bedragen.” Om toch voor inkomsten te zorgen heeft hij het bedrijf HalloHallo opgericht, vanuit de gedachte: “als klanten niet naar mij mogen komen, ga ik naar de klanten toe”. Dit bleek succesvol, er zijn veel klanten bezocht. Nadeel was echter dat het per saldo meer inkoop opleverde dan verkoop. Vandaar dat Sam dit heeft beëindigd.

De tweede corona periode verliep anders. “Ik kon mij niet vinden in de regels rondom sluiting van ‘niet noodzakelijke winkels’. Zo mocht een slager, waar per uur 100 personen op een oppervlak van 30 vierkante meter staan, wel openblijven, terwijl mijn zaak, met een veel groter oppervlak en gemiddeld 5 klanten per dag, dicht moest. Dit plaatje klopte in mijn ogen niet. Vandaar dat ik er toen voor heb gekozen om de verkoop op afspraak toch voor te zetten, met daarbij natuurlijk het risico op een forse boete.” Gelukkig is het nooit zover gekomen!

Je bent creatief aangelegd. Naast autoverkoper ben je ook zanger en ben je
fanatiek videomaker. Heb je nog plannen om daar iets mee te gaan doen?

“Het zingen vind ik erg leuk om erbij te doen maar heb een plannen om dat verder uit te bouwen. Het is leuk zoals het nu is, en ik heb mijn handen al vol aan Italië in de Polder. Het maken van video’s is een tweede uitingsvorm van mijn creativiteit. De video’s vind je terug op mijn website, maar zijn niet bedoeld als ondersteuning van de verkoop van mijn auto’s. Met elke video wil ik een verhaal vertellen. Er ontstaat een verhaal in mijn hoofd. Vervolgens ga ik kijken hoe ik dit in een video kan verwerken en wie ik daarbij nodig heb.”

De neuzen dezelfde kant op

Wat is in jouw ogen belangrijker: de auto of het verhaal achter de auto?

“In sommige gevallen toch wel het verhaal! Zo heb ik een Ferrari 308 GTS verkocht aan een klant in Nederland. Deze Ferrari had in 45 jaar tijd drie eigenaren gehad, iedere eigenaar had de auto ongeveer 15 jaar. Ik heb alle eigenaren van deze auto opgezocht. Voor de eerste eigenaar gingen we daarvoor naar Miami. Hiermee is de volledige historie van de auto in beeld gebracht. De huidige eigenaar heeft dus niet alleen de auto gekocht maar ook een mooi verhaal.”

Wat zijn de drie meest bijzondere auto’s die je hebt gehad?

Deze vraag zet Sam even aan het denken, omdat in feite elke auto bijzonder is. Toch weet hij een keuze te maken. “Wat betreft de meest bijzondere denk aan twee auto’s: een Ferrari F40 welke eigendom is geweest van David Gilmour, de zanger/gitarist/songwriter van de progressieve rockband Pink Floyd. De tweede auto is een Maserati die ik tot vier keer toe heb kunnen verkopen, de auto kwam in 12 jaar tijd drie keer bij ons terug.”

Welke kleur wordt het?

Welke youngtimer wordt in jouw ogen een echte klassieker?

“Dat is moeilijk te zeggen, er zijn best een aantal auto’s die de potentie hebben om uiteindelijk een klassieker te worden. Maar in mijn ogen zie ik de kans hiertoe bij bijvoorbeeld een Maserati Gransport, elke Ferrari van rond de eeuwwisseling met handbak en een Alfa Romeo Giulia Quadrifiglio Verde”.

Heb je nog een stip op de horizon, waar wil je over 10 jaar staan?

“Ik kijk niet verder dan 5 jaar. En ik heb ook niet de intentie om groter te groeien, want groeien betekent in mijn ogen ook een hoger risico. Kijk naar wat er nu om ons heen gebeurt. Een Coronacrisis, oorlog in de Oekraïne, hierdoor ook een forse inflatie, en noem maar op. Dit zijn allemaal factoren die, direct of indirect, van invloed zijn op mijn bedrijfsvoering. Vandaar dat mijn ‘doel’ is nog beter te worden in wat ik nu doe. Nog betere auto’s verkopen, nog beter luisteren naar de klantvraag en vooral ook doen waar ik zelf 1005 achter sta. Ik denk dat ik hiermee de beste garanties creëer om mijn bedrijf nog lange tijd voort te kunnen zetten.”

Hoe zie jij de auto als investering?

“Goud en kunst zijn door de jaren heen altijd goede investeringen geweest. Exclusieve Italiaanse auto’s vallen wat mij betreft onder kunst.”

Hoe sta jij tegenover elektrische auto’s?

“Uh, volgende vraag graag!”

Het bericht Interview: Het verhaal van Sam van Dalen – Italië in de Polder – verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl

Mobiele versie afsluiten