Zijn autonome auto’s de grootste vervuilers?

In Amerika is bij de Massachusetts Institute of Technology (MIT) uit onderzoek gebleken dat zelfstandig rijdende elektrische auto de grootste vervuilers zijn. Maar waarom dan?

Autonoom rijdende auto’s is net als solid state accu’s, er wordt veel over gesproken en mee geëxperimenteerd, maar echt concreet wordt het nog niet. Maar voor autonoom rijdende auto’s geldt, dat ze nu vervuilender zijn voor het milieu nog vóórdat ze gepresenteerd zijn.

Een autonome wagen van niveau 5 heeft een heleboel sensoren en camera’s nodig die gestuurd worden door slimme software die krachtige microprocessoren, complexe computers en overkoepelende datacentra nodig heeft om optimaal te functioneren. En dat vraagt een enorme hoeveelheid energie.

En dat zou ervoor zorgen dat de koolstofvoetafdruk van de zelfstandig rijdende auto problematisch wordt, zelfs al gaat het om elektrisch aangedreven wagens. Bovendien zou die autonome technologie ervoor kunnen zorgen dat de gebruiksfrequentie kan toenemen omdat individuele verplaatsingen vergemakkelijkt worden en omdat je tijdens die vereenvoudigde verplaatsingen ook andere dingen kan doen. Dit zou de uitstoot van verontreinigende stoffen verder doen toenemen.

Supercomputers

De studie van MIT, uitgevoerd door de onderzoekers Soumya Sudhakar, Vivienne Sze en Sertac Karaman, gaat ervan uit dat 1 miljard van de 1,45 miljard auto’s die vandaag rondrijden autonoom (en geëlektrificeerd) zouden zijn. Een dergelijk wagenpark zou 0,14 gigaton extra broeikasgassen in de atmosfeer pompen, allemaal veroorzaakt door de bewerkingen die de computers moeten uitvoeren bij het verwerken van de informatie die verstrekt wordt door de camera’s, de sensoren, de radars en de lidars. De zelfrijdende auto is, naast een vervoermiddel, vooral een supercomputer op wielen.

Nu gaat het onderzoeksteam van de Massachusetts Institute of Technology er wel vanuit dat de auto- en de IT-industrie oplossingen gaan ontwikkelen die de besturingssystemen efficiënter maken, zodat ze minder energie verbruiken terwijl ze toch meer bewerkingen uitvoeren. Ook de organisatie en uniformisering van het wegennet zou het integratieproces van de autonome auto aanzienlijk versnellen en energiezuiniger maken. Er ligt dus nog werk op de plank!

We kunnen ook gewoon zelf blijven rijden, natuurlijk…

Het bericht Zijn autonome auto’s de grootste vervuilers? verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl

Mobiele versie afsluiten