De comeback van de compacte cabrio

Als onze lokale cabrio-aficionado en fan van slimme compacte auto’s, kijk ik al enkele jaren met weemoed aan hoe de auto-industrie steeds hoger en groter gaat. Veel heeft uiteraard te maken met de steeds scherpere eisen op het gebied van veiligheid. Des te meer auto je hebt om mee te werken, des te meer ruimte er is voor alle veiligheidssystemen en kreukelzones. Voor EV’s is ruimte wellicht nog belangrijker, gezien de wens voor een redelijk bereik vaak gelijk staat aan een groot accupakket. Toch is het de EV, die autofabrikanten de grootste kans in jaren geeft om eens creatief te gaan denken over carrosserieën, te beginnen met een compacte EV cabrio.

De tijd is rijp

BMW Z3 en MG F

Tuurlijk, ik ben de eerste die toe zal geven dat een cabrio niet bovenaan zal staan als het gaat om het uitzoeken van een nieuwe auto. Toch is dat precies de reden waarom een comeback in de kaarten zit. Het zal je wellicht opgevallen zijn dat de huizenprijzen de afgelopen jaren flink zijn gestegen. De economie doet het goed en daarom wordt alles duurder. Iets vergelijkbaars vond plaats zo ongeveer dertig jaar geleden, toen in de jaren negentig er geen enkel probleem in de lucht leek te hangen. Economisch ging het goed en dus was er ruimte voor frivole voertuigen zoals de MG F, Fiat Barchetta en BMW Z3. Auto’s die je niet nodig had in je leven, maar de wereld wel een stuk leuker wisten te maken. Een boegbeeld van plezier en aspiratie die we vandaag te dag ook weer goed kunnen gebruiken.

Kilowatt knaller

Naast emotionele redenen zijn er ook pragmatische redenen waarom een kleine cabrio past voor in de nabije toekomst. De auto-industrie is in een constante gevecht voor een groter bereik en een betere efficiëntie. Door het accupakket te vergroten en de auto’s gladder door de wind te snijden, worden bereiken van 500, 600 soms wel 700 kilometer bereikt. De meest extreme uitvoering hiervan is de Lightyear one, het in Nederland ontwikkelde model is aalglad dankzij een Cd waarde van 0.175. Het resultaat is dat de Lightyear one op 1 kWh ongeveer 9,6 km ver komt.

Er is echter ook een andere manier die steeds meer toegepast wordt en dat is door gewichtsbesparing. Neem als voorbeeld de Microlino, een letterlijke koelkastdeur op wielen. De vorm mag dan esthetisch aantrekkelijk zijn, maar op geen enkele manier snijdt het goed door de lucht. Toch weet deze compacte tweezitter met 1 kWh ongeveer 14,2 kilometer af te leggen, ruim de helft meer dan de uitermate efficiënte Lightyear. Gewichtsbesparing is wat dat betreft de ultieme cheat code in de natuurkunde als het gaat om efficiëntie.

Voordelige Elektrische Private Lease Auto’s

Het Elektrische Private Lease Aanbod groeit gestaag. De meeste volledig nieuwe auto’s hebben een elektrische aandrijving. En ook van bestaande modellen zoals de Peugeot 208 en Opel Corsa komen er elektrische uitvoeringen beschikbaar. Op Leaseauto.nl is altijd het grootste Private Lease Aanbod te vinden.

Wat brengt de toekomst?

Een echte EV cabrio is er op dit moment nog niet. De Smart EQ ForTwo en de Fiat 500E cabrio komen in de buurt, maar zijn geen pure cabrio’s. Zowel Polestar als MG hebben aangegeven bezig te zijn met een uitvoering van een elektrische cabrio. De Polestar 6 is echter alles behalve een lichtgewicht model. Wellicht is het dan ook wel toepasselijk dat het MG is die de compacte EV cabrio een kans geeft. Niet, omdat het een rijke historie heeft met cabrio’s in een voorgaand leven, maar juist om waar het tegenwoordig voor staat.

De MG ZS wist Nederland te charmeren met zijn kleine prijs en flinke bereik in een compacte SUV. Met de MG 5 weet het als eerste merk een praktische volledig elektrische station op de markt te brengen. Ook de MG 4 biedt een hoop waar voor je geld in een carrosserie die door steeds meer fabrikanten wordt stop gezet. Laat het een voorbeeld zijn voor autofabrikanten om te experimenteren en oplossingen op andere manieren te vinden. Want door echte innovatie ontstaan de modellen waar wij het over twintig jaar nog over zullen hebben.   

MG Cyberster impressie Auto Express

Het bericht De comeback van de compacte cabrio verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl

Mobiele versie afsluiten