Wereldpremière Mazda MX-30 R-EV in Brussel

Mazda laat de EV-branche ‘wankelen’ door hun volledig elektrische Mazda MX-30 uit te rusten als een Plug-In Hybride variant. De aan de elektromotor gekoppelde brandstofmotor is wel van het type ‘speciaal’. Geheel volgens Mazda-traditie is het een wankel rotatiemotor. Deze werkt niet met cilinders die heen-en-weer schuiven, maar met een driehoekige schijf die middels rotaties de inlaat-compressie-ontbrandings-uitlaat slag verzorgen.

Eerst EV, dan PHEV

In 202o introduceerde Mazda de elektrische Mazda MX-30, Mazda’s eerste model in haar elektrificatieprogramma. Een elektrische auto die afwijkt van de gevestigde orde door haar rijgedrag (heerlijke speels), eigenwijsheid (o.a. kurk in het interieur en andersom scharnierende achterportieren) en de actieradius van 200 kilometer. Hiermee is het geen verkooptopper, maar bedient het de markt als tweede auto in het huishouden met verve.

De MX-30 kreeg in 2022 een laadsnelheid upgrade van 1 naar 3-fasen. En nu in 2023 een broertje in de vorm van een range-extendor versie, de R-EV. Deze wereldpremière vindt plaats in Europa en wel tijdens de Brussel Motorshow. Uiteraard waren wij daarbij!

De MX-30 blijft voor het oog grotendeels gelijk aan zijn elektrische broer, maar onderhuids zijn er wel de nodige aanpassingen doorgevoerd. De elektrische actieradius van de e-Skyactiv R-EV is nu 85 km en daarmee ruimschoots voldoende voor de dagelijkse verplaatsingen. Mocht er toch een keer langere rit gemaakt moeten worden naar de verjaardag van tante Truus of op vakantie, dan word je altijd bijgestaan door generator. Van range anxiety is dus geen sprake meer.
Het gebruik van de generator biedt de mogelijkheid om lange ritten te maken. In alle situaties kan elektrisch worden gereden.

Het voordeel van een rotatiemotor

Mazda koos voor een rotatiemotor van om deze generator aan te drijven. Het voordeel is een relatief kleine en lichte motor met een hoog vermogen. Op het moment dat deze ingeschakeld wordt, dan hoeft hij enkel op een vast toerental, bijna stationair, te draaien. Hierdoor is aandrijving altijd elektrisch, want de rotatiemotor is gekoppeld aan een 50 liter benzinetank die de 17,8 kWh accu van voldoende stroom voorziet. Volgens Mazda levert de krachtige 125 kW (170pk) elektromotor zelfs iets betere prestaties dan de MX-30 EV.

Mazda Private Lease

Mazda is al jaren een populair Japans automerk. Dat komt mede door de filosofie waarbij de wensen en de rijervaring van de bestuurder centraal staan.

Ooit is Mazda groot geworden met de productie van kleine auto’s. Vandaag de dag wordt Mazda vooral geroemd om de stijlvolle SUV uitvoeringen.

Het Mazda private lease aanbod bestaat uit fijne hatchbacks en ruime SUV’s. De Mazda 2 en Mazda 3 zijn al jaren succesvol als hatchback. De CX3, CX-30 en CX-5 zijn de best verkopende SUV’s van Mazda. De MX30 is de eerste elektrische SUV van Mazda.

Uniek aan deze PHEV-variant is dat hij ook met gelijkstroom (DC) kan opladen, naast uiteraard met 3-fasen 11 kW bij thuis en openbare laadpalen. Eenmaal onderweg kun je kiezen uit verschillende rijsituaties: Normal, EV en Charge.

nieuwe kleur: Maroon Rouge

Edition-R versie

Tijdens de Autosalon van Brussel is ook de Edition R onthuld – een speciale editie die verkrijgbaar zal zijn als de verkoop van de MX-30 e-Skyactiv R-EV van start gaat. Deze Edition R heeft een Maroon Rouge Metallic lak – een verwijzing naar de kleur van het dak van onze eerste personenauto, de Mazda R360 Coupé – als exclusieve exterieurkleur voor het accent rond de zijkanten van het dak. De rest van de carrosserie en het interieur zijn afgewerkt in zwart. De Edition R krijgt unieke designelementen mee, zoals een rotorvormig embleem dat in de vloermatten is genaaid en in reliëf is aangebracht op de hoofdsteunen van de stoelen.

Edition-R te herkennen aan het logo

Het bericht Wereldpremière Mazda MX-30 R-EV in Brussel verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl

Mobiele versie afsluiten