EV’s zijn te saai. Daarom laat Hyundai ze vibreren

Sommige mensen vinden het rijden in een elektrische auto heel saai. Dat zeg ik niet, dit schrijft Hyundai in een recent vastgelegd patent bij het Amerikaanse patentbureau (USPTO). Volgens het Koreaanse merk komt dit omdat een elektrische motor niet zo vibreert als een verbrandingsmotor. De oplossing? Hyundai wil zijn EV’s laten vibreren.

Andere beleving

In mijn hobby-auto denken passagiers regelmatig dat hun telefoon afgaat. Dat komt omdat de grote V8 de hele auto laat trillen. Persoonlijk vind ik het heerlijk: dat schudden en trillen draagt bij aan de emotionele beleving van de auto.

In elektrische auto’s is de beleving heel anders. Geen benzine- of dieselauto kan tippen aan de acceleratie, maar het gaat allemaal in stilte en geruisloos. De cilinders die in een verbrandingsmotor op en neer slaan, ontbreken bij een elektrische motor. Een elektrische auto zoeft voort op een manier die in het verleden ongekend was.

Hyundai bewijst met de IONIQ 5 voorop te lopen met EV-techniek

Waar de één geniet van de rust en de stilte, mist de ander het gevoel van snelheid. Ja, je gaat wel snel vooruit maar je ervaart het nauwelijks. Bij het intrappen van het rechterpedaal word je wel in je stoel gedrukt, maar afwezig zijn het aanzwellend motorgeluid en heviger wordende trillingen. Verschillende fabrikanten proberen dit al te ondervangen door een kunstmatig motorgeluid toe te voegen aan hun elektrische auto’s.

Software

Nog steeds saai, zegt Hyundai. Dit merk timmert met IONIQ stevig aan de weg met elektrificatie. De Zuid-Koreanen vinden dat een EV toegespitst op sportief rijden een fel en trillend gevoel moet geven. In het patent stelt Hyundai duidelijk: zo’n gevoel kan een elektrische auto nog niet geven.

Hyundai wil de elektrische auto daarom meer laten voelen als een auto met een verbrandingsmotor. Niet alleen moet hij geluid maken, maar hij moet ook trillen. Als een auto sneller gaat rijden, moet hij meer gaan vibreren. Dit moet allemaal via de software gaan. Sterker nog, de auto zou ook schakelmomenten moeten simuleren, of zelfs de plotselinge acceleratie van een turbo.

Afbeeldingen uit het patent van Hyundai (bron: USPTO.gov)

Geen afscheid van de verbrandingsmotor

De tekeningen in het patent geven een duidelijk beeld hoe het eruit moet komen zien. Bij stilstand is er een beetje vibratie, maar bij acceleratie wordt die heftiger. Het gevoel moet duidelijk hetzelfde worden als bij een sportieve benzineauto. Of het in een elektrische auto gaat lijken alsof je telefoon afgaat, zoals in mijn hobby-auto, valt te bezien.

Hyundai hoopt met EV’s die vibreren autoliefhebbers aan te spreken en twijfelaars over te halen een elektrische auto te kopen. Het merk is niet de enige die hier mee bezig is. Toyota bijvoorbeeld heeft ook al plannen gepresenteerd om elektrische auto’s softwarematig van versnellingen te voorzien. Dit merk presenteerde eerder ook al een V8 op waterstof voor mensen die geen afscheid kunnen nemen van een verbrandingsmotor.

Het is nog niet bekend waar of wanneer we deze techniek gaan terug zien. Het patent bewijst dat Hyundai zich realiseert dat elektrisch rijden niet hetzelfde gevoel geeft als een traditionele auto, en dat dit wel degelijk iets is waar ze naar moeten kijken.

Het bericht EV’s zijn te saai. Daarom laat Hyundai ze vibreren verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl

Elektrische Auto

Private lease van een elektrische auto is nog populairder dan het privé leasen van een benzineauto. Bij Elektrische Auto Private Lease rijd je voor een vast bedrag per maand in een nieuwe elektrische auto. Bijna alle kosten zijn inclusief. Alleen de kosten voor het opladen van de auto betaal jezelf.

Wat Private Lease Elektrische Auto extra aantrekkelijk maakt is dat de aanschafprijs van de elektrische auto hoger ligt dan van een benzine auto. Dit maakt de drempel om zelf een elektrische auto te kopen hoog. Bij de privé lease van een elektrische auto wordt de auto gekocht door de leasemaatschappij. Zij betalen het hoge aanschaf bedrag en nemen het risico van de hogere afschrijving.

Doordat elektrische auto’s pas recentelijk in populariteit toenemen worden er nog niet veel elektrische private lease occasion’s aangeboden. Het vinden van een voordelige tweedehands is daardoor lastig.

Bij het kiezen van een elektrische auto moet je wel op een aantal specifieke dingen letten. In de Private Lease Vergelijker van Leaseauto.nl is hier rekening mee gehouden. Zo is wordt bij alle elektrische auto’s de actieradius, accucapaciteit en laadtijd weergegeven.

De accu die voor het grootste deel de actieradius bepaalt is verantwoordelijk voor een groot deel van de meerprijs van de elektrische auto en daardoor ook voor de leaseprijs. Sommige modellen zoals de Tesla Model 3 worden aangeboden in uitvoering met een kleinere en een uitvoering met een grotere accu.Let hierop bij het vergelijken van de auto’s.

Voordelige Elektrische Private Lease Auto’s

Het Elektrische Private Lease Aanbod groeit gestaag. De meeste volledig nieuwe auto’s hebben een elektrische aandrijving. En ook van bestaande modellen zoals de Peugeot 208 en Opel Corsa komen er elektrische uitvoeringen beschikbaar. Op Leaseauto.nl is altijd het grootste Private Lease Aanbod te vinden.

Mobiele versie afsluiten