Rijtest BMW 420i Gran Coupé: voor huisvaders met pit

Ik moet even gniffelen als ik in de bruikleenovereenkomst lees dat ik de BMW als goed huisvader dien te gebruiken. In het geval van de 420i Gran Coupé lijkt zo’n vermaning overbodig, want de auto nodigt niet meteen uit om de aso uit te hangen. Toch blijkt tijdens de rijtest dat er een speels karakter schuilgaat onder het burgerlijke eerste gezicht van de BMW 420i.

Sterke puntenZwakke punten
VersnellingsbakNog geen ‘curved screens’
Laserlight grootlichtassistentMeerprijs t.o.v. 3-serie
FamilievriendelijkheidCompromissen tussen sport en luxe

Wat is de BMW 420i Gran Coupé?

De BMW 4-serie is van origine een knappere Coupé-versie van de 3-serie. BMW zag echter nog een gaatje in de markt en bouwde daarom de 4-serie Gran Coupé: een variant met vier deuren, maar met behoud van die mooi aflopende daklijn. De nieuwste generatie van de 4-serie wist heel wat tongen los te maken. Dat komt eigenlijk maar door één ding: zijn frontgrille. Iedereen kijkt ernaar en heeft er een mening over. Het is een marketingtechnische meesterzet van BMW. Want ongeacht je mening, wekt de auto nieuwsgierigheid op. Wat zit er nog meer áchter die grille?

Qua looks valt er veel meer te ontdekken als je over die grille heen kijkt. Het eerste wat je dan ziet is dat er lijnen over de motorkap lopen, die de nieuwe 4-serie een gespierdere uitstraling geven. Links en recht zitten slankere Laserlight-koplampen en ook de achterzijde is flink opgefrist met een nieuw bumperdesign en strakkere achterlichtunits.

Een andere opvallende wijziging is de vormgeving van de deurhendels. Die liggen niet meer op de deur, maar zitten erin verzonken. In het donker worden ze overigens fraai verlicht bij het ontgrendelen, om te voorkomen dat je misgrijpt. Ook schijnt er een lampje op de grond naast de portieren, zodat je ziet waar je loopt als je in- of uitstapt. Het zijn van die kleine dingen die je het gevoel geven dat je met premiumklasse te maken hebt.

BMW Private Lease

De typeaanduiding 420i geeft aan dat het om de instapversie gaat met een 2.0 viercilinder benzinemotor. Het exemplaar in deze rijtest is een High Executive uitvoering, voorzien van het M Sportpakket. Extra opties zoals een elektrisch glazen schuifdak, een Head-up-display, stuurwielverwarming en 19 inch Y-spaakwielen drijven de totaalprijs op naar ruim 77.000 euro voor dit testmodel.

Bijzonder detail: het glazen dak schuift in het plafond

Hoe rijdt de BMW 420i Gran Coupé?

Bij de eerste kennismaking valt op dat de stoelen niet elektrisch verstelbaar zijn. Dat is iets wat je niet verwacht bij zo’n compleet uitgeruste auto, maar echt een groot gemis is het niet. Zodra je de juiste houding gevonden hebt, zitten de stoelen heel comfortabel. Het zicht rondom is goed, zeker voor een auto met een coupé-daklijn. Een opvallende vernieuwing ten opzichte van de vorige 4-serie is dat de tellers nu digitaal worden weergegeven in plaats van analoog.

Welkomstverlichting heet u welkom

Zoals de meeste moderne auto’s, zit ook de 420i vol met hulpsystemen en sensoren die botsingen moeten voorkomen. Op het moment dat ik een ruiter en paard nader, gaat de BMW uit zichzelf op de rem. Kennelijk wilde ik er iets te enthousiast omheen manoeuvreren. Verder is de 420i voorzien van cruise control, die niet adaptief is. Blijven opletten dus. Gelukkig kun je je ogen goed op de weg houden dankzij het Head-up display dat je van alle nodige info voorziet.

Elektrische Auto

Private lease van een elektrische auto is nog populairder dan het privé leasen van een benzineauto. Bij Elektrische Auto Private Lease rijd je voor een vast bedrag per maand in een nieuwe elektrische auto. Bijna alle kosten zijn inclusief. Alleen de kosten voor het opladen van de auto betaal jezelf.

Wat Private Lease Elektrische Auto extra aantrekkelijk maakt is dat de aanschafprijs van de elektrische auto hoger ligt dan van een benzine auto. Dit maakt de drempel om zelf een elektrische auto te kopen hoog. Bij de privé lease van een elektrische auto wordt de auto gekocht door de leasemaatschappij. Zij betalen het hoge aanschaf bedrag en nemen het risico van de hogere afschrijving.

Doordat elektrische auto’s pas recentelijk in populariteit toenemen worden er nog niet veel elektrische private lease occasion’s aangeboden. Het vinden van een voordelige tweedehands is daardoor lastig.

Bij het kiezen van een elektrische auto moet je wel op een aantal specifieke dingen letten. In de Private Lease Vergelijker van Leaseauto.nl is hier rekening mee gehouden. Zo is wordt bij alle elektrische auto’s de actieradius, accucapaciteit en laadtijd weergegeven.

De accu die voor het grootste deel de actieradius bepaalt is verantwoordelijk voor een groot deel van de meerprijs van de elektrische auto en daardoor ook voor de leaseprijs. Sommige modellen zoals de Tesla Model 3 worden aangeboden in uitvoering met een kleinere en een uitvoering met een grotere accu.Let hierop bij het vergelijken van de auto’s.

Happiness is around the corner

De eerste kilometers voelen eigenlijk heel gewoontjes, deze BMW geeft me niet meteen de neiging om grenzen op te zoeken. Hij toont zijn sportiviteit pas op verlaten landweggetjes; daar valt op hoe strak de 420i zich in bochten laat plaatsen. Het heeft ongetwijfeld te maken met BMW’s Variable Sport Steering, wat zorgt voor geleidelijk meer respons naarmate je de stuurhoek vergroot. Het moet erbij gezegd worden dat het exemplaar van deze rijtest een M sportonderstel en M sportremsysteem heeft. Maar BMW’s verfijnde standaardrecept – een voorin geplaatste motor die zijn kracht naar de achterwielen zendt – maakt zelfs het ‘instapmodel’ van de 4-serie al een super gebalanceerde stuurmansauto.

Het multimediascherm komt standaard met aanraakbediening, maar als je aan BMW’s iDrive-draaiknop gewend was, dan kan je die ook nog steeds gebruiken. Via het scherm kan je veel instellingen naar eigen smaak aanpassen. Om te beginnen zijn er de verschillende rijmodi: Eco Pro, Comfort en Sport. Maar in het BMW Individual-menu gaat het nog een paar stappen verder. Je kunt de demping, besturing, motorprestaties én de versnellingsbak afzonderlijk van elkaar instellen om de auto volledig naar eigen hand te zetten.

De oude vertrouwde iDrive-draaiknop

Smartphone-integratie werkt via Apple Carplay en Android Auto. Het levert de nodige lachbuien op als ik het systeem mijn Whatsapp-berichtjes laat voorlezen. Andere leuke extraatjes zijn de M laptimer en een Sportdisplay dat het aangesproken vermogen (in kW en Nm), de G-krachten en oliedruk en -temperatuur real-time weergeeft.

Rijmodi en instellingen

Sterke punten

BMW blinkt uit in individualisatie en heeft vaak een breed aanbod in opties. Als er dan een onderdeel is waarbij slechts één optie mogelijk is, dan moet dat wel perfect zijn. Bij de 4-serie is dat het geval met de transmissie. De 4-serie is enkel verkrijgbaar met een 8-traps automaat, waar niets op aan te merken is. Hij schakelt snel, maar zijdezacht. Filerijden gaat bij menig automaat met horten en stoten, maar niet in de 420i. Je kunt de schakelmomenten ook zelf bepalen met de flippers achter het stuur. Als je per sé een echte handbak wilt, moet je doorsparen voor de M4.

Een bijzondere grootlichtassistent maakt deel uit van BMW’s Laserlights. Je kunt overal groot licht blijven voeren, omdat de koplampen zelf andere verkeersdeelnemers of sterk reflecterende oppervlakken detecteren en vervolgens een blinde vlek creëren op de plek waar die zich bevinden. Als een tegenligger voorbijgereden is, vult het lichtbeeld weer aan. Het effect is het best te vergelijken met een gordijn dat voor je open- en dichtschuift. Het werkt verbazingwekkend goed en het is relaxed dat je geen omkijken meer hebt naar je groot licht. Toch zouden we adviseren om de functie pas te gebruiken als het echt donker is; bij schemering duurt het iets langer voordat het systeem tegenliggers detecteert. Daardoor kan je ze soms onnodig lang verblinden. Het oog van de bestuurder blijft in die situatie superieur.

BMW Laserlight

Ondanks het dynamische karakter van de 4-serie, blijft de Gran Coupé heel familievriendelijk. Ten opzichte van zijn voorganger zijn de hoogte, lengte en wielbasis een stukje gegroeid, wat zich vertaalt naar iets meer comfort op de achterbank. Er zitten isofix-aansluitingen voor kleine bijrijders, maar je kunt er ook als volwassene van 1,87 m prima zitten. Daarnaast is het voordeel van een Gran Coupé t.o.v. een gewone Coupé of Sedan dat de achterruit mee omhoog gaat met de kofferklep. De 470 liter grote bagageruimte is daardoor toegankelijker voor grote spullen.

Zwakke punten

BMW houdt het nieuwe iDrive 8 exclusief voor de i4, wat in de basis dezelfde auto is als deze Gran Coupé. Brandstofversies van de 4-serie moeten het echter nog met de ‘oude’ iDrive 7 doen. Het operating system werkt prima hoor, maar het is jammer dat we in de ‘gewone’ 4-serie nog geen ‘curved screens’ kunnen krijgen.

De 4-serie Gran Coupé lijkt qua concept veel op de 3-serie: een sedan met vier deuren. Qua interieur zijn ze bijna identiek, hoewel de 4-serie een lagere zitpositie heeft. Er zit wel een fors verschil in aanschafprijzen. Een standaard 3-serie Sedan kost 47.912 euro en een standaard 420i Gran Coupe 56.101 euro. De meerwaarde van de 420i bewijst zich pas als je hem echt goed uitprobeert. Mensen met een passie voor sportief rijgedrag kunnen absoluut veel plezier beleven aan de 4-serie. Maar voor de gemiddelde leaserijder is een 3-serie waarschijnlijk goed genoeg. Bovendien heeft de BMW 3 ook nog een nierengrille van overzichtelijk formaat.

Met een 4-serie waan je je niet in ultieme luxe of extreme sportiviteit. Daar heeft BMW andere modellen voor. De BMW 420i voert een wonderlijke balancing act op, tussen comfort en sportiviteit. Maar omdat dat twee heel verschillende dingen zijn, moest BMW hier en daar wat compromissen sluiten. Daarom lijkt de 420i op het eerste gezicht wat gewoontjes. Zodra je echter aanvoelt waar zijn krachten zitten, weet je dat deze BMW minder gewoontjes is dan de auto van je buurman.

Ruime Elektrische Auto Private Lease

Mede door sterk verbeterde actieradius is de praktische bruikbaarheid van elektrische auto’s snel verbeterd. Mocht je alsnog te maken krijgen met een lege accu, dan zijn er steeds meer snellaadstations langs de snelweg waar je binnen korte tijd de accu’s tot 80% kunt snelladen. Ook kiezen steeds meer mensen voor een eigen laadpaal thuis. Voor wie wil Slim Laden is het afgezien van gratis laadplekken de voordeligste manier om de Elektrische Auto Private Lease op te laden.

De opkomst van de ruime Crossover en SUV Modellen is ook terug te zien in het snel groeiende aantal Elektrische Private Lease Aanbiedingen. Ideaal voor gezinnen die wel wat extra ruimte kunnen gebruiken. Deze modellen zijn populair op Leaseauto.nl.

Conclusie rijtest BMW 420i Gran Coupé

Tijdens de rijtest met de BMW 420i stelde ik mijzelf de vraag of we dit model over 20-30 jaar veel tegen zouden kunnen komen op de Nürburgring, zoals daar nu ook talloze 20-30 jaar oude BMW’s rondknallen. Na iets van de 420i’s karakter geproefd te hebben, kon ik me daar zeker een voorstelling van maken. De auto heeft in de basis al veel sportieve eigenschappen, die vooral in het bochtenwerk duidelijk naar voren komen. Toch maakt de 420i Gran Coupé je niet meteen een asorijder. Bovendien is hij best praktisch en verregaand af te stemmen op de wensen van de bestuurder. De 420i Gran Coupé lijkt te zijn gemaakt voor de zakelijke control freak die er in zijn vrije tijd graag op uit trekt met de familie. Jawel; de BMW is daadwerkelijk geschikt voor sportieve huisvaders en daarmee is de cirkel helemaal rond.

Met dank aan Erik van Den Dool voor de rolling shots

Het bericht Rijtest BMW 420i Gran Coupé: voor huisvaders met pit verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl

Mobiele versie afsluiten