Rijtest Lynk & Co 01: Like, Share, Subscribe

Het concept van delen is niet voor iedereen weggelegd. De mogelijkheid om even iets te kunnen lenen is echter wél voor iedereen aantrekkelijk. Een kolomboor voor de verbouwing, of een ladder om de dakgoot even schoon te maken bijvoorbeeld. Lynk & Co denkt dat de tijd rijp is om de Private Lease Elektrische Auto als apparaat daaraan toe te voegen. Voor een bedrag van 500 euro in de maand is het voor iedereen mogelijk om een Lynk & Co 01 te gebruiken. Een aantrekkelijk aanbod voor een Plug-In hybride SUV, maar wel één met een onbekende reputatie.

Sterke puntenZwakke punten
+ Ruim interieur– Krappe bagageruimte
+ Flink elektrische range– Servicelocaties
+ Goedkoop abonnement– Beperkte optielijst

Elektrische Auto Private Lease

Wat is de Lynk & Co 01?

Laten we beginnen met de hoofdvraag die iedereen zal stellen als je in een Lynk&Co 01 rijdt. Wat is nou precies een Lynk&Co? De fabrikant is ontstaan uit een samenwerking tussen Geely & Volvo met een focus op autobezit door middel van een abonnement. Het is ook mogelijk om een Lynk&Co 01 gewoon te kopen, voor 42.000 euro. Echter, is het abonnement van 500 euro per maand waar de meeste mensen gebruik van zullen maken.

Voor dit bedrag krijg je een Plug-in hybrid SUV van 4,51 meter dat op het platform staat van de Volvo XC40. De Lynk & Co 01 is echter groter en goedkoper dan zijn mede-Zweed. Het accupakket is met 17,6 kWh van een flink formaat en zorgt voor een volledig elektrisch bereik van 70 kilometer.

Tot nu toe allemaal scherpe en positieve aspecten dus, maar wacht er is nog meer! Voor 500 euro in de maand is de auto volledig verzekerd en mag je tot 1250 kilometer per maand of 15.000 per jaar rijden. Wanneer de auto geserviced moet worden zal Lynk & Co de auto komen ophalen en weer terugbrengen naar de gewenste locatie. Een flinke verwennerij dus voor 500 euro.

Elektrische Auto

Private lease van een elektrische auto is nog populairder dan het privé leasen van een benzineauto. Bij Elektrische Auto Private Lease rijd je voor een vast bedrag per maand in een nieuwe elektrische auto. Bijna alle kosten zijn inclusief. Alleen de kosten voor het opladen van de auto betaal jezelf.

Wat Private Lease Elektrische Auto extra aantrekkelijk maakt is dat de aanschafprijs van de elektrische auto hoger ligt dan van een benzine auto. Dit maakt de drempel om zelf een elektrische auto te kopen hoog. Bij de privé lease van een elektrische auto wordt de auto gekocht door de leasemaatschappij. Zij betalen het hoge aanschaf bedrag en nemen het risico van de hogere afschrijving.

Doordat elektrische auto’s pas recentelijk in populariteit toenemen worden er nog niet veel elektrische private lease occasion’s aangeboden. Het vinden van een voordelige tweedehands is daardoor lastig.

Bij het kiezen van een elektrische auto moet je wel op een aantal specifieke dingen letten. In de Private Lease Vergelijker van Leaseauto.nl is hier rekening mee gehouden. Zo is wordt bij alle elektrische auto’s de actieradius, accucapaciteit en laadtijd weergegeven.

De accu die voor het grootste deel de actieradius bepaalt is verantwoordelijk voor een groot deel van de meerprijs van de elektrische auto en daardoor ook voor de leaseprijs. Sommige modellen zoals de Tesla Model 3 worden aangeboden in uitvoering met een kleinere en een uitvoering met een grotere accu.Let hierop bij het vergelijken van de auto’s.

Hoe rijdt het?

Vanaf het moment dat je instapt in de SUV kruipt er een gevoel van herkenbaarheid over je heen. Niet omdat de basis van Volvo op vele vlakken is overgenomen, maar vooral omdat alles zit waar je het verwacht. Het interieur is daarmee een mooie combinatie van overzichtelijk en opgeruimd, prettig. Zeker wanneer je vanuit de Lynk & Co club op het Rokin in Amsterdam dwars door de stad moet rijden in een auto waar je voor het eerst in zit, no pressure dus. Gelukkig assisteert de 01 met een uitstekend navigatiesysteem. Deze toont de navigatie op het 12,7 inch multimedia touchscreen, maar ook op het 12,3 inch bestuurder display.

Dankzij het 17,6 kWh accupakket is de Lynk & Co in de stad volledig elektrisch te rijden. Door de regeneratieve remstand aan te zetten wint het systeem tevens energie terug. Dit werkt naar behoren maar het rempedaal is wel wat gevoelig als deze stand aan staat. Op de snelweg is dit gelukkig minder een probleem en zal de aandacht eerder gaan naar het feit dat je nog steeds elektrisch rondrijdt.

De claim van Lynk & Co dat er 70 kilometer volledig elektrisch gereden kan worden houdt ook stand op de snelweg. In de Power rijstand worden alle 261 pk van beide motoren omgezet in een 0-100 tijd van 8 seconden. Het motorblok produceert tijdens deze 8 seconden een verrassend grommend geluid. Leuk, maar de Lynk & Co 01 voelt zich veel meer op gemak in de Hybrid of Pure rijmodi.

Sterke punten

De buitenkant van de Lynk & Co 01 toont een goed geproportioneerde SUV met speelse trekjes. De lakkleur mag dan beperkt zijn tussen zwart of blauw, maar de lichtblauwe accenten doen de auto goed. In het interieur is de combinatie van two-tone stoelen en chrome accenten op het dashboard erg fraai. Aan design geen gemis dus, maar ook niet aan ruimte. Het is mogelijk om met twee volwassen mensen boven de 1,90 m achter elkaar te zitten. Indrukwekkend gezien het relatief compacte formaat van 4,51 m van de auto.

Het mag nogmaals gezegd worden dat de ergonomie van de SUV erg goed is. Het bestuurder display is overzichtelijk en tegelijk volledig aan te passen naar wens. Iets meer naar rechts gezien vinden we het multimediascherm, dat gemakkelijk te bereiken is vanuit de stoel. De climate control is zowel op het scherm als met een fysieke knop te bedienen. Een grote voordeel tegenover het systeem van Volvo. Er zit zelfs een hulpboekje verwerkt in de middenconsole voor extra informatie.

Het sterkste punt van de Lynk & Co 01 moet toch wel het abonnement zijn. De mogelijkheid om voor 500 euro in de maand een relatief luxe SUV te rijden is een scherpe aanbieding. Dat het abonnement ook nog eens maandelijks opzegbaar is, zal wellicht nog meer aanspreken.

Zwakke punten

De prijs is absoluut een goede deal, maar je zal wel iedere keer moeten uitleggen wat je nou precies rijdt. “Is het een Volvo? Nee, nou ja, soort van.” Ook is er geen officieel Lynk & Co dealer of garage. De 01 zal geserviced worden bij lokale servicepunten of bij de Volvo dealer.

Wanneer je de auto online of bij de Lynk & Co club in Amsterdam koopt, kan deze alleen afgehaald worden bij het CSP punt in Diemen. Er kan ook gekozen worden voor een thuisbrengservice, maar de gedachten dat je niet even langs kan gaan bij een traditionele dealer zal sommige mensen tegenhouden. Ook is het geen garantie dat je dezelfde auto weer terug krijgt als je het abonnement een maand hebt stopgezet en weer aanzet. Wij stelden de vraag aan de vertegenwoordigers van Lynk & Co in Nederland: tot wat voor kilometerstanden worden de abbonement-auto’s gebruikt? Helaas kregen wij hier geen direct antwoord op. Het kan dus zomaar zijn dat je een 20.000 km auto inlevert, en twee maanden later er één van 80.000 km terug krijgt.

Ondanks dat de beenruimte zowel voor- als achterin uitstekend is, laat de Lynk & Co 01 het toch wat afweten wat betreft de bagageruimte. Het 17,6 kWh accupakket neemt behoorlijk wat ruimte in en dus blijft er slechts 349 liter over.

Ruime Elektrische Auto Private Lease

Mede door sterk verbeterde actieradius is de praktische bruikbaarheid van elektrische auto’s snel verbeterd. Mocht je alsnog te maken krijgen met een lege accu, dan zijn er steeds meer snellaadstations langs de snelweg waar je binnen korte tijd de accu’s tot 80% kunt snelladen. Ook kiezen steeds meer mensen voor een eigen laadpaal thuis. Voor wie wil Slim Laden is het afgezien van gratis laadplekken de voordeligste manier om de Elektrische Auto Private Lease op te laden.

De opkomst van de ruime Crossover en SUV Modellen is ook terug te zien in het snel groeiende aantal Elektrische Private Lease Aanbiedingen. Ideaal voor gezinnen die wel wat extra ruimte kunnen gebruiken. Deze modellen zijn populair op Leaseauto.nl.

Uitrusting

Ons exemplaar is – zoals wel vaker gebeurt bij een testauto – voorzien van alle mogelijke opties. Echter, geldt dit voor iedere iedere Lynk & Co 01 die de fabriek uitrolt. Er is een keuze uit de kleuren blauw of zwart (ga voor blauw) en een optionele trekhaak voor 910 euro. Oké, bijna alle opties zitten er dus standaard op. Voor 42.000 euro krijg je onder andere een elektrisch panoramadak, elektrische achterklep en elektrische stoel met geheugen setting. Vooral het panoramadak valt hier in positieve zin op omdat de opening behoorlijk groot is.

Het 12,7 inch multimediascherm is verwerkt in het dashboard in plaats van op het dashboard. Desondanks is het zicht naar het scherm nog goed genoeg zonder dat het afleidt tijdens het rijden. Apple Carplay en Android Auto zijn tevens beiden beschikbaar. Het opladen van een telefoon kan via een draadloos oplaad platform of met een USB of USB-C aansluiting. Hiervan zijn er twee voorin en twee achterin aanwezig.

Conclusie Lynk & Co 01

Het concept van een maandabonnement voor een auto is absoluut interessant. Lynk & Co weet zich daarmee goed op te laten vallen in een zee van onbekende merken. De gedachten dat een auto slechts een gebruiksvoorwerp is, blijkt voor velen mensen te kloppen in het dagelijks leven. Het is een sober maar realistisch beeld dat de auto in hun ogen gelijk staat met een koelkast of wasmachine. Als een soort Royal Club reclame onder de voertuigen, “doe maar een frisje”.

Wat deze mensen krijgen, is echter wél een goede uitvoering van hun favoriete frisdrank. Er zit voldoende prik in om het interessant te houden en het is net even anders dan de rest, maar wel met een bekende smaak. Je moet er alleen niet vies van zijn als de ober is vergeten welk glas nou ook alweer van jou is.

Het bericht Rijtest Lynk & Co 01: Like, Share, Subscribe verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl

Mobiele versie afsluiten