Rijtest Tesla Model Y Performance: gek of geniaal?

We hebben lang moeten wachten op de Tesla Model Y. In Amerika rolden ze al in 2020 van de band, maar het duurde tot eind 2021 voordat we in Europa mochten kennismaken met de Model Y. De eerste exemplaren werden vanuit China geïmporteerd. Intussen heeft Tesla de Gigafactory Berlin-Brandenburg in gebruik genomen. Nieuwe Model Y’s worden daar gebouwd en komen dus van Europese grond. In deze rijtest voelen we de Tesla Model Y elektrische private lease auto wat uitgebreider aan de tand.

SterktesZwaktes
+ (Bagage)ruimte– Onhandige handgrepen
+ Isolatie– Zonneklep en hoedenplank
+ Überholprestige– Afhankelijkheid

Tesla Private Lease

Wat is de Tesla Model Y?

De Tesla Model Y is op zijn simpelst gezegd ‘de grote broer’ van de Model 3. Het uiterlijk van deze twee vertoont veel overeenkomsten. Maar waar de vormgeving van de Model 3 doet denken aan een druppel, ziet de Model Y er eerder uit als een klodder. De Model Y is namelijk 18 centimeter hoger dan de Model 3. Toch zit er qua aerodynamica nauwelijks verschil tussen de twee. De Model Y en Model 3 hebben allebei een Cw-waarde van 0,23.

Zoek de verschillen: Model Y vs. Model 3

Het exemplaar in deze rijtest betreft een Tesla Model Y Performance, die zich kenmerkt met grote turbinevelgen en een spoilertje op de kont. Ook staat hij iets lager op de pootjes dan ‘gewone’ Model Y’s. De afgebeelde auto heeft een nieuwprijs van 71.200 euro.

Elektrische Auto

Private lease van een elektrische auto is nog populairder dan het privé leasen van een benzineauto. Bij Elektrische Auto Private Lease rijd je voor een vast bedrag per maand in een nieuwe elektrische auto. Bijna alle kosten zijn inclusief. Alleen de kosten voor het opladen van de auto betaal jezelf.

Wat Private Lease Elektrische Auto extra aantrekkelijk maakt is dat de aanschafprijs van de elektrische auto hoger ligt dan van een benzine auto. Dit maakt de drempel om zelf een elektrische auto te kopen hoog. Bij de privé lease van een elektrische auto wordt de auto gekocht door de leasemaatschappij. Zij betalen het hoge aanschaf bedrag en nemen het risico van de hogere afschrijving.

Doordat elektrische auto’s pas recentelijk in populariteit toenemen worden er nog niet veel elektrische private lease occasion’s aangeboden. Het vinden van een voordelige tweedehands is daardoor lastig.

Bij het kiezen van een elektrische auto moet je wel op een aantal specifieke dingen letten. In de Private Lease Vergelijker van Leaseauto.nl is hier rekening mee gehouden. Zo is wordt bij alle elektrische auto’s de actieradius, accucapaciteit en laadtijd weergegeven.

De accu die voor het grootste deel de actieradius bepaalt is verantwoordelijk voor een groot deel van de meerprijs van de elektrische auto en daardoor ook voor de leaseprijs. Sommige modellen zoals de Tesla Model 3 worden aangeboden in uitvoering met een kleinere en een uitvoering met een grotere accu.Let hierop bij het vergelijken van de auto’s.

Hoe rijdt de Tesla Model Y Performance?

De Tesla Model Y heeft geen fysieke sleutel, maar een pasje dat je voor de B-stijl moet houden om de auto te ontgrendelen. Vervolgens leg je de pas op de middenconsole om weg te kunnen rijden. Heb je je auto gekoppeld met de Tesla-app, dan ontgrendelt de Tesla zelfs automatisch.

Als je in de elektrische leaseauto gaat zitten valt op hoe ‘kaal’ het is; alle functies zijn te bedienen via het grote scherm, twee knoppen op – en twee hendels achter – het stuur. Je kunt ver komen op intuïtie, maar voor sommige functies moest ik even Googlen om erachter te komen hoe het werkt. Om te beginnen maak je een bestuurdersprofiel aan, waarin de auto o.a. je zitpositie en stand van de spiegels opslaat.

Zoals het een echte Amerikaanse auto betaamt, gebruik je de rechterhendel achter het stuur om hem in de versnelling te zetten. Het zicht rondom is goed, zeker voor een SUV met coupé-achtige daklijn, Het achterruitoppervlak is klein, maar het zit wel precies op de juiste plek om het verkeer achter je goed te kunnen zien.

Hoe de Performance presteert

Wat de Performance-versie vooral leuk maakt, is het feit dat hij heel hard kan optrekken. De Y Performance heeft twee elektromotoren die samen zorgen voor 534 pk en 660 Nm koppel. Het kost 4 seconden om vanuit stilstand de 100 km/u te bereiken. Een topsnelheid van 250 km/u is ook niet misselijk, zeker als we het over een EV hebben. Er is wel een forse hoeveelheid rubber nodig om de 2.000+ kg wegende Model Y op de weg te houden. De bandenmaten spreken voor zich: 255/35R21 voor en 275/35R21 achter. Als je vroeg in de bocht veel vermogen aanspreekt, kan de voorkant van de Model Y Performance gaan glijden. Maar als je je rechtervoet optilt, vinden de voorwielen hun grip in een fractie van een seconde weer terug.

Tesla Private Lease

In maart 2016 presenteerde Tesla de compacte Model 3 die compacter die veel concurrerender geprijsd is dan de Model S. Hij zorgt voor een verdere groeiversnelling.

Dankzij alle positieve berichten over Tesla is de beurswaarde inmiddels tot recordhoogte gestegen. Het is nu meer waard dan de waarde die andere Amerikaanse concurrenten ooit haalden.

Populaire Tesla-modellen zijn de Model S, Model X en Model 3. De Model S is een luxe sedan met ruimte voor vijf volwassenen. De Tesla Model X is een grote SUV en heeft ruimte voor zeven volwassenen. Hij heeft opvallende vleugeldeuren.

De Tesla Model 3 is een sedan en het meest voordelige Tesla-model. De Model 3 valt op door het minimalistische interieur waarin alleen een stuur en een groot bedieningsscherm aanwezig zijn. De Tesla Model Y is de SUV-variant op de Model 3. De Model Y is iets groter. 

Ruime Elektrische Auto Private Lease

Mede door sterk verbeterde actieradius is de praktische bruikbaarheid van elektrische auto’s snel verbeterd. Mocht je alsnog te maken krijgen met een lege accu, dan zijn er steeds meer snellaadstations langs de snelweg waar je binnen korte tijd de accu’s tot 80% kunt snelladen. Ook kiezen steeds meer mensen voor een eigen laadpaal thuis. Voor wie wil Slim Laden is het afgezien van gratis laadplekken de voordeligste manier om de Elektrische Auto Private Lease op te laden.

De opkomst van de ruime Crossover en SUV Modellen is ook terug te zien in het snel groeiende aantal Elektrische Private Lease Aanbiedingen. Ideaal voor gezinnen die wel wat extra ruimte kunnen gebruiken. Deze modellen zijn populair op Leaseauto.nl.

Camera’s houden het verkeer rondom de Tesla in de gaten. (Vracht)auto’s, (motor)fietsen en voetgangers worden gedetecteerd en weergegeven op het grote scherm in het midden. Ook verkeersborden, stoplichten en zelfs pylonen en afvalbakken worden herkend. Dankzij deze techniek kan de Model Y veel zelf: hij blijft binnen de lijntjes en houdt automatisch afstand tot medeweggebruikers. Dat maakt elke rit gemakkelijk en snelwegritten worden zelfs een tikkeltje slaapverwekkend.

Kerstmanmodus

Voor iemand die ‘gewone’ auto’s gewend is, zit een Tesla vol met eigenaardigheden. Zo zitten er bijvoorbeeld geen tellers achter het stuur. Op het grote scherm zie je hoe hard je rijdt. Je moet één van de vele vensters openklikken om erachter te komen wat je kilometerstand is. Maar het gaat verder. Je kunt ook games spelen via het grote scherm. Er is een kerstmanmodus waarbij de richtingaanwijzer klingelt in plaats van tikt. Je kan op commando scheetgeluiden afspelen en er is zelfs de optie om de auto een complete muziek/lichtshow te laten geven. Tesla’s zitten vol easter eggs, maar dat is ook wel te verwachten van een merk dat een wandelende meme als topman heeft.

Het navigatiesysteem van Tesla is super slim. Je kunt je bestemming invoeren en als de actieradius niet toereikend is, bepaalt de auto zelf waar je het beste kunt opladen. Tesla heeft daar een geheel eigen laadpalennetwerk voor. Tesla Supercharger-locaties zijn voornamelijk aangelegd in de buurt van snelwegen en er zijn vaak eet- en drinkgelegenheden aanwezig. Als je een laadstation nadert, brengt de auto zelf het accupakket op de juiste temperatuur, om zo efficiënt mogelijk te kunnen opladen. De Model Y Performance heeft een netto accucapaciteit van 75 kWh, waarmee je tussen de 400 en 500 kilometer af kunt leggen op één lading.

Laden met de Tesla

Opladen doe je thuis of bij openbare laadpalen met een 11 kW 3 fasen AC-lader. Daarmee duurt het 8 uur en 15 min om de accu 0-100% op te laden. Bij de eerdergenoemde Tesla Superchargers gaat het een stuk sneller. Het opladen van een Tesla werkt super simpel: je parkeert de auto bij een laadpaal, opent de laadaansluiting via het scherm en sluit de stekker aan. De Tesla begint dan vanzelf met laden. Via het scherm laat de auto weten op hoeveel procent de accu zit, hoeveel kW er op dat moment de accu in knalt en hoe lang het nog duurt voordat je de reis kunt hervatten.

Bij Tesla Superchargers kan je tot 250 kW DC-laden. Zelfs als je de batterij helemaal plat hebt gereden, zit die in ongeveer een half uur alweer op 80%. Als er veel auto’s op dezelfde locatie staan te laden, merk je echter wel dat het snellaadvermogen lager ligt. Gelukkig stippelt de navigatie zelf de meest efficiënte route uit, wat betekent dat je de accu nooit helemaal vol hoeft te laden voordat je kan vertrekken.

Er heerst een gevoel van eensgezindheid bij die parkeerplaatsen vol Tesla Superchargers. Je ziet er kentekens uit allerlei landen en je komt er veel soorten mensen tegen. Het varieert van jonge gezinnen tot grijzende stelletjes en eenzame zakenmannen, maar toch begrijpt iedereen elkaar. Je deelt een bepaalde lifestyle en voelt je onderdeel van een community.

Tesla-app

Met de Tesla app heb je live inzicht in de batterijstatus en je krijgt een melding wanneer de accu bijna volledig opgeladen is. Daarnaast kan je de accu en het interieur preconditioneren. Zo kon ik deze zwarte auto in de zon parkeren en tóch instappen zonder mijn billen te branden. Verder kan je bijvoorbeeld instellen dat de auto alleen in de daluren oplaadt, zodat je de elektriciteitskosten kan minimaliseren.

Via de app kan je de auto ook op afstand laten toeteren of met zijn lichten laten knipperen. Dat is niet alleen heel grappig om nietsvermoedende voorbijgangers mee te trollen (sorry, inwoners van Stuttgart). Het is ook nog eens handig als je vergeten bent waar je precies geparkeerd had (al geeft de app ook inzicht in de locatiegegevens van de auto).

Sterke punten

Bij een Tesla-laadstation knoopte de eigenaar van een Model 3 een gesprek met mij aan. Hij toonde interesse in de Model Y en vergaapte zich aan de ruimte. Niet alleen de cockpit is ruimer, ook de frunk en kofferbak zijn groter. Daarbij komt dat de achterruit van de Model Y onderdeel is van de kofferklep, terwijl de Model 3 een typische sedan-kofferklep heeft. Het maakt de Model Y een stuk praktischer in alledaags gebruik.

De Model Y is goed geïsoleerd. Dat merk je als je de ramen open of dicht doet. Wanneer ze dicht zijn, worden geluiden van buiten goed gedempt. Verder maken de zwarte lak en 21 inch turbinevelgen de Model Y Performance een imposante verschijning. Op de snelweg merk je dat men de linkerbaan voor je vrijmaakt. De Model Y is een auto met ‘überholprestige’, zoals de Duitsers dat met een mooi woord zeggen.

Zwakke punten

Het vereist oefening om er niet klungelig uit te zien bij het opentrekken van het portier. De Model Y heeft namelijk handgrepen waarbij je je duim moet gebruiken om een deel naar binnen te drukken, zodat je met je vingers de hendel naar buiten kan trekken. Als je eenmaal weet hoe het werkt gaat het wel, maar het is onhandig voor bijvoorbeeld passagiers die het niet gewend zijn.

Misschien komt het doordat de rest van de elektrische leaseauto zo stil is, maar als je de zonneklep omhoog doet gaat dat gepaard met een doffe klap. Een ander puntje van kritiek gaat naar de hoedenplank. Die gaat niet met de kofferklep omhoog, maar moet je met de hand opvouwen om toegang tot de bagageruimte te krijgen. Ik begrijp niet waarom Tesla er geen mooie trekhoes in heeft gehangen.

Het laadnetwerk van Tesla werkt super, maar het creëert ook een bepaalde afhankelijkheid. Als Tesla van de één op de andere dag beslist om de prijs per kWh te verhogen, dan kan je daar weinig aan doen. Het kan daarom verstandig zijn om een laadpas aan te schaffen, waarmee je ook op andere plekken kunt laden.

Conclusie rijtest Tesla Model Y Performance

De Model Y ziet er misschien minder S3XY uit dan de Model 3, maar hij is wel een stuk praktischer. Tesla heeft zijn gekke kanten, maar zijn (elektrische) prestaties, handige app en slimme laadpalennetwerk maken het merk geniaal. Het complete pakket is iets waar andere fabrikanten nog altijd niet aan kunnen tippen. Ik heb in de testweek meer dan 2.000 km gereden met de Model Y, maar dankzij de ruime actieradius en Tesla Superchargers voelden laadstops nooit ‘omdat het moest’. Ze zijn prima te combineren met een koffiepauze, lunch of diner.

Na de rijtest leverde ik de Model Y weer in bij Tesla en stapte in een brandstofauto om me richting huis te begeven. Dat voelde als een stap terug in de tijd. Ik heb een grote liefde voor auto’s waarin je nog ouderwets in een versnellingsbak moet roeren, maar ik moet toegeven dat het leven met een Tesla erg snel went. Sterker nog: ik kan mij voorstellen dat je geen ‘gewone’ auto meer wilt als je eenmaal een Tesla hebt.

Het bericht Rijtest Tesla Model Y Performance: gek of geniaal? verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl

Mobiele versie afsluiten