Elektriciteitsnet – Kan ons netwerk alle autos wel aan?

elektriciteitsnetwerk
elektriciteitsnet

Is ons Elektriciteitsnet klaar voor alle Elektrische Auto’s? Een vraag die steeds meer opkomt nu de opkomst van elektrische auto’s versnelt.

Elektriciteitsnet wordt zwaarder belast door alle Elektrische Auto’s

Het aantal elektrische auto’s in Nederland groeit snel. Mede door de stimulatie vanuit de overheid via subsidies en belastingvoordelen. Maar ook Private Lease Elektrische Auto heeft ervoor gezorgd dat de hoge aanschafprijs van een nieuwe elektrische auto en de onzekere restwaarde een belangrijke barrière voor particulieren heeft weggenomen. Zeker nu de subsidie ook aangevraagd kan worden voor een private lease auto.

De transitie zal de komende jaren alleen maar versnellen nu het Europees Parlement heeft besloten dat er in 2030 alleen nog maar elektrisch aangedreven auto’s verkocht mogen worden.

Om al die elektrische auto’s te kunnen laten rijden zijn er ook steeds meer oplaadpunten nodig. De doelstelling is dat er in 2030 1,7 miljoen oplaadpunten in Nederland zijn. De helft hiervan moet geplaatst worden bij mensen thuis. De rest zijn openbare laadpalen. Hiermee moeten 1,9 miljoen elektrische auto’s opgeladen kunnen worden. 

Voordelige Elektrische Private Lease Auto’s

Het Elektrische Private Lease Aanbod groeit gestaag. De meeste volledig nieuwe auto’s hebben een elektrische aandrijving. En ook van bestaande modellen zoals de Peugeot 208 en Opel Corsa komen er elektrische uitvoeringen beschikbaar. Op Leaseauto.nl is altijd het grootste Private Lease Aanbod te vinden.

Kan ons elektriciteitsnet dit aan?

Een belangrijke voorwaarde om dit te kunnen realiseren is de capaciteit van ons elektriciteitsnetwerk. Een veelgestelde vraag is of de capaciteit van met name het verouderde stoomnetwerk in de oudere binnensteden het aan kan als al die auto’s tegelijkertijd willen gaan laden. Zeker nu wij midden in een energietransitie zitten waarbij wij versneld van het gas af willen. 

Het verbruik is relatief beperkt

Het korte antwoord is dat wij ons hierover geen grote zorgen hoeven te maken. Indien iedereen elektrisch gaat rijden, dan is er ongeveer 20 procent meer capaciteit nodig dan nu het geval is.

De impact van de elektrische auto’s is relatief klein ten opzichte van de invloed die de overgang naar het elektrisch verwarmen van huizen via warmtewisselaars en verregaande elektrificatie van de Nederlandse heeft. Dit kan zorgen voor een misschien wel een vier keer hogere vraag. 

Elektrische Auto

Private lease van een elektrische auto is nog populairder dan het privé leasen van een benzineauto. Bij Elektrische Auto Private Lease rijd je voor een vast bedrag per maand in een nieuwe elektrische auto. Bijna alle kosten zijn inclusief. Alleen de kosten voor het opladen van de auto betaal jezelf.

Wat Private Lease Elektrische Auto extra aantrekkelijk maakt is dat de aanschafprijs van de elektrische auto hoger ligt dan van een benzine auto. Dit maakt de drempel om zelf een elektrische auto te kopen hoog. Bij de privé lease van een elektrische auto wordt de auto gekocht door de leasemaatschappij. Zij betalen het hoge aanschaf bedrag en nemen het risico van de hogere afschrijving.

Doordat elektrische auto’s pas recentelijk in populariteit toenemen worden er nog niet veel elektrische private lease occasion’s aangeboden. Het vinden van een voordelige tweedehands is daardoor lastig.

Bij het kiezen van een elektrische auto moet je wel op een aantal specifieke dingen letten. In de Private Lease Vergelijker van Leaseauto.nl is hier rekening mee gehouden. Zo is wordt bij alle elektrische auto’s de actieradius, accucapaciteit en laadtijd weergegeven.

De accu die voor het grootste deel de actieradius bepaalt is verantwoordelijk voor een groot deel van de meerprijs van de elektrische auto en daardoor ook voor de leaseprijs. Sommige modellen zoals de Tesla Model 3 worden aangeboden in uitvoering met een kleinere en een uitvoering met een grotere accu.Let hierop bij het vergelijken van de auto’s.

Oplossing – Slimmer Elektriciteitsnet

Wat wel belangrijk is, is dat er gekeken wordt naar slim laden om de pieken in de netwerkbelasting op te vangen. We hebben niet meer capaciteit nodig, maar moeten er wel slimmer mee omgaan. Een factor die hierbij meespeelt is dat steeds meer mensen zelf stroom opwekken via zonnepanelen en dit ook deels terug leveren aan het netwerk. Elektriciteitsnetten zijn hier nog niet optimaal op ingericht.

De elektrische auto heeft dus zeker een invloed op het gebruik van het elektriciteitsnetwerk, maar vormt niet de bottleneck. Er moet vooral gekeken worden naar slimme oplossingen rondom de piekbelastingen rond het ontbijt en het avondeten.

Ruime Elektrische Auto Private Lease

Mede door sterk verbeterde actieradius is de praktische bruikbaarheid van elektrische auto’s snel verbeterd. Mocht je alsnog te maken krijgen met een lege accu, dan zijn er steeds meer snellaadstations langs de snelweg waar je binnen korte tijd de accu’s tot 80% kunt snelladen. Ook kiezen steeds meer mensen voor een eigen laadpaal thuis. Voor wie wil Slim Laden is het afgezien van gratis laadplekken de voordeligste manier om de Elektrische Auto Private Lease op te laden.

De opkomst van de ruime Crossover en SUV Modellen is ook terug te zien in het snel groeiende aantal Elektrische Private Lease Aanbiedingen. Ideaal voor gezinnen die wel wat extra ruimte kunnen gebruiken. Deze modellen zijn populair op Leaseauto.nl.

Mobiele versie afsluiten