Een laadpaal thuis is de meest comfortabele en veelal voordeligste manier om je elektrische auto op te laden. Welke keuzes kun moet je maken?
Laadpaal thuis 1-faseaansluiting of een 3-faseaansluiting.
Onlangs kreeg ik mijn gloednieuwe Private Lease Elektrische Auto die ik voordelig met subsidie de komende jaren ga rijden. Het mooie aan Private Lease is dat leasemaatschappij bijna alles voor je regelt. Van financiering, onderhoud, verzekeringen tot de belastingen. Maar niet de laadpaal thuis. Die moet je zelf regelen.
Hoe en waar je jouw elektrische auto oplaadt is sterk afhankelijk van je woonsituatie. Als je geen eigen plek bij het huis hebt, dan je afhankelijk van publieke laadpalen in de buurt. Heb je een parkeerplek, dan ligt het voor de hand om je eigen laadplek in te richten.
Thuis laden is bijna altijd de voordeligste optie. Alleen gratis laden op bijvoorbeeld je werk is voordeliger. En thuis laden is natuurlijk heel comfortabel. Geen gezoek naar een vrije laadplek en altijd de zekerheid dat je ’s morgens vertrekt met een volle accu.
Nu krijg bij het thuisladen weer te maken met keuzes. Dit begint bij de keuze tussen een 1-faseaansluiting of een 3-faseaansluiting. Een 3-faseaansluiting laadt sneller. Bijna alle nieuwe elektrische auto’s zijn geschikt voor een 3-faseaansluiting. Alleen de meeste meterkasten zijn standaard uitgevoerd met een 1-faseaansluiting. In dat geval moet de meterkast eerst ge-upgrade worden.
Voordelige Elektrische Private Lease Auto’s
Het Elektrische Private Lease Aanbod groeit gestaag. De meeste volledig nieuwe auto’s hebben een elektrische aandrijving. En ook van bestaande modellen zoals de Peugeot 208 en Opel Corsa komen er elektrische uitvoeringen beschikbaar. Op Leaseauto.nl is altijd het grootste Private Lease Aanbod te vinden.
Kosten netbeheerder Laadpaal Thuis
Je netbeheerder kan deze upgrade verzorgen voor zo’n € 250 tot € 300. Hierna betaal je tevens meer aan periodieke kosten. Houd er rekening mee dat je bij een overgang van 1 x 35 ampère naar 3 x 35 ampère enkele honderden euro’s per jaar meer betaalt aan vaste lasten.
Voordat je vastzit aan deze extra vaste kosten is het goed om te bedenken of de upgrade wel noodzakelijk is. Als je alleen maar korte ritjes maakt en de auto de hele nacht de tijd heeft om op te laden, dan is een 1-faseaansluiting veelal afdoende.
Elektrische Auto
Private lease van een elektrische auto is nog populairder dan het privé leasen van een benzineauto. Bij Elektrische Auto Private Lease rijd je voor een vast bedrag per maand in een nieuwe elektrische auto. Bijna alle kosten zijn inclusief. Alleen de kosten voor het opladen van de auto betaal jezelf.
Wat Private Lease Elektrische Auto extra aantrekkelijk maakt is dat de aanschafprijs van de elektrische auto hoger ligt dan van een benzine auto. Dit maakt de drempel om zelf een elektrische auto te kopen hoog. Bij de privé lease van een elektrische auto wordt de auto gekocht door de leasemaatschappij. Zij betalen het hoge aanschaf bedrag en nemen het risico van de hogere afschrijving.
Doordat elektrische auto’s pas recentelijk in populariteit toenemen worden er nog niet veel elektrische private lease occasion’s aangeboden. Het vinden van een voordelige tweedehands is daardoor lastig.
Bij het kiezen van een elektrische auto moet je wel op een aantal specifieke dingen letten. In de Private Lease Vergelijker van Leaseauto.nl is hier rekening mee gehouden. Zo is wordt bij alle elektrische auto’s de actieradius, accucapaciteit en laadtijd weergegeven.
De accu die voor het grootste deel de actieradius bepaalt is verantwoordelijk voor een groot deel van de meerprijs van de elektrische auto en daardoor ook voor de leaseprijs. Sommige modellen zoals de Tesla Model 3 worden aangeboden in uitvoering met een kleinere en een uitvoering met een grotere accu.Let hierop bij het vergelijken van de auto’s.
Laadpaal thuis | paal of wall box
Heb je thuis alle tijd om te laden en wil geen eigen laadpaal dan is opladen via een normaal stopcontact een optie. Houd dan wel rekening met lange laadtijden. Wil je sneller kunnen laden, dan ligt de keuze voor een laadpaal voor de hand.
De volgende keuze is of je gaat voor een laadpunt op een paal of een wallbox. Een wallbox aan de muur is veelal iets goedkoper omdat je dan geen paal nodig hebt. Los hiervan zijn het exact dezelfde installaties.
De kosten voor een kleine laadpaal starten vanaf zo’n € 750. Houdt er tevens rekening me dat de installatiekosten ook nog eens zo’n € 750 bedragen.
Ruime Elektrische Auto Private Lease
Mede door sterk verbeterde actieradius is de praktische bruikbaarheid van elektrische auto’s snel verbeterd. Mocht je alsnog te maken krijgen met een lege accu, dan zijn er steeds meer snellaadstations langs de snelweg waar je binnen korte tijd de accu’s tot 80% kunt snelladen. Ook kiezen steeds meer mensen voor een eigen laadpaal thuis. Voor wie wil Slim Laden is het afgezien van gratis laadplekken de voordeligste manier om de Elektrische Auto Private Lease op te laden.
De opkomst van de ruime Crossover en SUV Modellen is ook terug te zien in het snel groeiende aantal Elektrische Private Lease Aanbiedingen. Ideaal voor gezinnen die wel wat extra ruimte kunnen gebruiken. Deze modellen zijn populair op Leaseauto.nl.