Rijtest Skoda Enyaq, de EV waar te veel over is nagedacht

Elektrische auto’s vragen een andere manier van auto’s ontwikkelen. Héél simpel gezegd heb je voor een elektrische private lease auto een accupakket, elektromotoren en intelligente software nodig. Voor wat betreft de software, hier is bijna te veel aandacht aan besteed bij deze rijtest auto, de Skoda Enyaq. Maar gelukkig is een software-update tegenwoordig de normaalste zaak bij elektrische auto’s.  

Skoda Private Lease

Wat is de Skoda Enyaq?

Het platform waar de Enyaq op staat, het MEB-platform, wordt ook gebruikt voor stalgenoten. Je ziet het niet direct, maar ook de Volkswagen ID.3, ID.4 en ID.6 (die niet in Europa geleverd wordt), Cupra Born en Audi Q4 e-tron staan op het MEB-platform. Van alle MEB-varianten is de Enyaq de grootste, ook voor wat betreft zijn bagageruimte van 585 liter. Er past zelfs een 65 inch Philips OLED+ 935 in (review).   

65 inch Philips tv past gewoon achterin

Het multi-inzetbare platform is geschikt voor elektromotoren op de achteras en desgewenst ook op de vooras. De nu leverbare Enyaqs zijn allemaal achterwielaangedreven, maar vierwielaangedreven versies zijn al aangekondigd zoals een Enyaq RS met 306 pk. Mooi, zo’n modulair platform, maar het is wel jammer dat er bij geen enkele uitvoering ruimte is voor een frunk (front trunk) om je vieze laadkabels in op te bergen.  

véél ruimte voor je laadkabel. Voorin kun je hem niet kwijt.

Met de Skoda Enyaq worden rake klappen uitgedeeld aan de Volkswagen ID.4. Er worden ongeveer twee keer zoveel Enyaqs verkocht als ID.4’s. En dat komt echt niet alleen door de paraplu in het portier of de ruitenkrabber in de achterklep. Het lijkt wel een gevecht om dezelfde klanten.  

Elektrische Auto

Private lease van een elektrische auto is nog populairder dan het privé leasen van een benzineauto. Bij Elektrische Auto Private Lease rijd je voor een vast bedrag per maand in een nieuwe elektrische auto. Bijna alle kosten zijn inclusief. Alleen de kosten voor het opladen van de auto betaal jezelf.

Wat Private Lease Elektrische Auto extra aantrekkelijk maakt is dat de aanschafprijs van de elektrische auto hoger ligt dan van een benzine auto. Dit maakt de drempel om zelf een elektrische auto te kopen hoog. Bij de privé lease van een elektrische auto wordt de auto gekocht door de leasemaatschappij. Zij betalen het hoge aanschaf bedrag en nemen het risico van de hogere afschrijving.

Doordat elektrische auto’s pas recentelijk in populariteit toenemen worden er nog niet veel elektrische private lease occasion’s aangeboden. Het vinden van een voordelige tweedehands is daardoor lastig.

Bij het kiezen van een elektrische auto moet je wel op een aantal specifieke dingen letten. In de Private Lease Vergelijker van Leaseauto.nl is hier rekening mee gehouden. Zo is wordt bij alle elektrische auto’s de actieradius, accucapaciteit en laadtijd weergegeven.

De accu die voor het grootste deel de actieradius bepaalt is verantwoordelijk voor een groot deel van de meerprijs van de elektrische auto en daardoor ook voor de leaseprijs. Sommige modellen zoals de Tesla Model 3 worden aangeboden in uitvoering met een kleinere en een uitvoering met een grotere accu.Let hierop bij het vergelijken van de auto’s.

Sterke punten

Skoda biedt met de Enyaq eigenlijk voor elk wat wils. Op dit moment kun je kiezen uit twee accugroottes, te weten 60 kWh en 80 kWh. En drie motorsterktes: 132 kW (180 pk), 150 kW (204 pk) en 195 kW (265 pk). De prijzen variëren van bijna 44.000 euro tot 57.000 euro. Reken in de nabije toekomst op meer varianten. Zowel aan de bovenkant van het gamma in de vorm van de Enyaq RS als aan de onderkant met de Enyaq 50.  

klein scherm voor je neus met noodzakelijke info

In het interieur blijft het schermenfeest beperkt tot twee stuks, in de maat 13 inch. Gelukkig worden deze schermen ondersteund door diverse fysieke knoppen voor snelle commando’s. Het binnenste oogt verder heerlijk opgeruimd met ook nog eens erg veel opbergruimte in bijvoorbeeld de deuren en onder de middenconsole, maar ook in het infotainmentsysteem.  

top afwerking

Zwakke punten 

Op het maar liefst 13 inch grote scherm zijn veel functionaliteiten te vinden. Tenminste, als je ze kan vinden. Het zit zeer gründlich in elkaar en dat beperkt de intuïtiviteit. Voor sommige basale zaken moet je namelijk te veel swipen en zoeken. Je merkt dat erover nagedacht is, maar dat er bijna té veel over is nagedacht. Iets met ‘door de bomen’ en het ‘bos’.  

software op het grote scherm kan zeker beter

Standaard kan de Enyaq snelladen (DC) met maximaal 50 kW. Althans de eerste Enyaqs. Nieuwe Enyaqs hebben standaard al de upgrade naar 120 kW. Ook al gebruik je (bijna) nooit een snellader is 120 kW toch prettig. En dan niet alleen voor die enkele EV-vakantie of de trip naar de verjaardag van tante Truus, maar ook voor de restwaarde van de auto. Een elektrische auto met een goede DC-laadsnelheid is praktischer bij dagelijks gebruik, maar heeft dus ook een hogere waarde voor de tweedehands koper.  

standaard 3-fasen 11 kW AC of (tegenwoordig) 120 of 135 kW DC

Voordelige Elektrische Private Lease Auto’s

Het Elektrische Private Lease Aanbod groeit gestaag. De meeste volledig nieuwe auto’s hebben een elektrische aandrijving. En ook van bestaande modellen zoals de Peugeot 208 en Opel Corsa komen er elektrische uitvoeringen beschikbaar. Op Leaseauto.nl is altijd het grootste Private Lease Aanbod te vinden.

Conclusie rijtest Skoda Enyaq

Met de Skoda Enyaq heeft moederbedrijf Volkswagen de grootste concurrent van de ID.4 gepresenteerd. Het is de iets grotere auto met de meeste binnenruimte. En waar Skoda de goedkopere variant was, is hij nu duurder dan de ID.4, maar hij is zijn meerprijs ook dubbel en dwars waard! En niet alleen ik vind dat, de verkoopstatistieken laten hetzelfde beeld zien.  

Fotografie: Frank van Hoof

Het bericht Rijtest Skoda Enyaq, de EV waar te veel over is nagedacht verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl

Mobiele versie afsluiten