Welkom bij de Mazda CX-60. We zullen meteen maar met de deur in huis vallen: deze auto is erg vreemd en interessant. Hij is namelijk niet alleen Mazda’s eerste Plug-In hybride met een spetterende 327 pk, maar hij is ook nog te verkrijgen met twee verschillende zescilinders en achterwielaandrijving!
Wat is de CX-60?
Eerst willen we het even hebben over de plaatsing van de CX-60 in het Mazda-gamma. De Mazda CX-60 is een maatje of twee groter dan de alom-bekende CX-5. Niet alleen is de wielbasis groter, maar ook is de auto in zijn geheel langer en breder.
Twintig centimeter langer ten opzichte van de CX-5, dat is hoeveel langer de CX-60 is. Je zou zeggen dat je dan lekker veel koffers kan meenemen, maar de bagageruimte is maar 20 liter groter dan bij zijn kleinere broertje. Dat zou moeten betekenen dat je lekker veel interieurruimte hebt. Vinden we fijn.
Qua formaat, soort auto en prijs, zou de CX-60 prima moeten kunnen concurreren met de Kia Sorento en de Hyundai Santa Fe. Dit vinden wij interessant, want er is al lang geen écht grote Mazda SUV geweest. Mazda stelt zelf dat ze willen concurreren met onze oosterburen en hun X3 en GLC. Dat moeten we nog maar eens zien, Mazda noemt haarzelf namelijk geen premiummerk.
Stekkeren in je Mazda
Mazda is steeds meer aan het ontwikkelen en brengt stuk voor stuk goede en verfijnde auto’s uit. Maar, het merk heeft altijd al een beetje tegen de wind in gezeild als het gaat om motorblokformaat en hybride aandrijflijnen. Zo is de Mazda CX-60 de eerste Mazda ooit met een Plug-In hybride aandrijflijn.
Interessant is dat de PHEV uitvoering alleen in vierwielaandrijving verkrijgbaar is. Nog interessanter is dat de standaarduitvoeringen van de CX-60 juist achterwiel aangedreven zijn. De Plug-In wordt aangedreven door de 2.5 liter Skyactiv-G viercilinder die Mazda regelrecht uit de CX-5 heeft gesnoept. Deze motor levert 192 pk en 261 Nm. Maar, deze keer werkt hij samen met een elektromotor die 136 pk en 250 Nm levert.
Dat betekent dus dat deze Mazda CX-60 een totaalvermogen van 327 pk en 500 Nm heeft. Nul naar honderd? 5.8 seconden. Topsnelheid? Een jammerlijk begrensde 200 km/u. Interessanter dan deze kinderachtige statistieken is de 63 km elektrische range die Mazda claimt. Al deze paarden gaan via een acht-traps automaat richting de wielen.
Zescilinders alom
We leven in een wereld waar SUV’s rijden met eenliter driecilinders en waar een tweeliter even zeldzaam is als een eenhoorn. Maar, daar heeft Mazda niks mee te maken. Ze hanger gewoon doodleuk een nieuwe drieliter zescilinder in het vooronder van de CX-60.
Ze stellen dat de zescilinder hetzelfde verbruik heeft als de tweeliter viercilinder. Dit vinden wij een interessante claim. Daarnaast werkt de 3.0 met dezelfde technologie als de 2.0, namelijk de extreem hoge compressieverhouding. Bij deze blokken wordt, afhankelijk van het toerental, de benzine ontstoken door de hitte van het samenpersen van het brandstofmengsel in plaats van een bougie.
Ook komt er een 3.3 liter diesel zescilinder. Deze werkt ook volgens dat systeem, maar dat is niet zo bijzonder aangezien alle diesels zo werken. Er is nog geen vermogen bekend van de zespitters, wel weten we dat ze ook via de achtbak automaat gekoppeld kunnen worden aan alle vier de wielen. En, tromgeroffel, aan de achterwielen! Dit betekent dus dat je een drieliter zescilinder Mazda kan kopen met achterwielaandrijving. Het is dan wel een SUV, maar dat zien we even door de vingers.
Design en techniek
Over het ontwerp kunnen we kort zijn, het is namelijk typisch Mazda. Wel is het ontwerp van de Mazda CX-60 iets agressiever dan de rest van het wagenpark van Mazda. Misschien hebben ze inspiratie opgedaan van de nieuwe Yaris…
Qua techniek is er één ding wat er echt uit sprint. Dat is namelijk KPC. Dat is geen zusterbedrijf van een zeker Noord-Amerikaans kiprestaurant, maar het staat voor Kinematic Pressure Control. Dit betekent dat, bij hard remmen, de auto de achterkant naar beneden trekt. Dit voorkomt dat de carrosserie en gigantische snoekduik maakt en zorgt voor een comfortabelere rijervaring. Dit gebeurt ook in bochten, maar dan met de zijkanten van de auto natuurlijk.
Zes cijfers en zeven stoelen
De basisprijs van de Mazda CX-60 PHEV wordt 51.690,- euro, dat is een goeie vijftienduizend euro minder dan de X3. De duurste versie komt uit rond de 57.190,- euro. We praten dan nog over de versies met viercilinders. De zessers komen later, net als hun prijzen.
De CX-60 wordt een zevenzitter, dit plaatst hem nog meer in het territorium van de Santa Fe en zijn Kia neef in de vorm van de Sorento. Interessante tijden in Mazda-land.
Het bericht Mazda CX-60: JDM SUV verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl