Onlangs was Dagelijksauto.nl aanwezig bij de introductie van de nieuwe Smart #1. De eigenwijze SUV is een nieuw begin voor het merk dat vooral bekend staat om de Smart Fortwo. CEO van Smart Nederland Roland Stähler en zijn team toont de toekomst van Smart en hoe de #1 precies is ontstaan. Het eindresultaat? Een onconventionele carrosserievorm voor het compacte merk, maar met absoluut dezelfde kernwaarde. Wij mochten zitten met Roland Stähler voor een interview over de Smart #1 en de toekomst van het merk.
Innovatie is altijd een belangrijk punt geweest bij Smart. Is er een specifiek punt dat de #1 innoverend maakt?
“Ik denk dat het een combinatie van factoren is. We proberen niet alleen de auto te veranderen maar ook de klantenservice. De omgeving van de verkoop is veranderd, dus we proberen niet alleen de auto voor een breder doelgroep te maken, maar ook de doelgroep op een andere manier aan te spreken. De consument is een stuk veeleisender geworden en dus dus hebben wij geprobeerd om een auto te creëren dat een hoop ideeën combineert”.
Een andere aanpak dus, Roland vervolgd: “Het nieuwe model heeft niet één unieke innovatie dat opvalt, maar meer een combinatie van innovativiteit samengekomen in één model. Dus de combinatie van innovativiteit gecreëerd in één compact model is voor het segment een primeur. Het ontwerp, het gebruik van materiaal in combinatie met de look&feel zal de #1 doen opvallen.”
Het nieuwe platform zal ook gebruikt worden voor volgende modellen. Is het mogelijk dat wij hierop ook een nieuwe ForTwo gaan zien of is het platform daar te groot voor?
“Het platform biedt een hoop mogelijkheden en is zeer flexibel. Zowel kleiner als groter is mogelijk op dit platform en daar gaan wij gebruik van maken” zegt Roland lachend
In de presentatie is er gecommuniceerd dat de auto concurrerend geprijsd zal zijn. Maar wat zijn exact de concurrenten van de #1?
“Het ligt eraan of je kijkt naar de mogelijkheden of het formaat. Als je kijkt naar het interieur, functionaliteit, technologie en connectiviteit dan zal je zeker naar premium concurrenten kijken. Waarvan wij zeker zijn dat we een zeer scherp geprijsd aanbod hebben”. De kaarten blijven dus nog even tegen de borst gedrukt. “Als je kijkt naar het massa-segment, auto’s van dezelfde lengte zoals de Volkswagen ID3 of Mini Countryman en zelfs massa geproduceerde modellen vanuit Korea, zelfs daar zullen wij competitief geprijsd zijn.”
Op wat voor manier zullen wij het dealernetwerk zien veranderen voor de Smart #1. Komen bijvoorbeeld de Smart torens weer terug?
“Er komt een shop-in-shop oplossing. Bij Mercedes-Benz is er een ruimte voor Smart als een geassocieerd merk van Mercedes. Dit geeft ons bekende partners en een cliëntèle die bekend is met het premium segment wat voor de nieuwe auto interessant is.” Wanneer wij de vraag stellen of dit betekend dat de showroom groter wordt, meldt Roland het volgende.” De Smart ForTwo en ForFour in Nederland vielen net buiten de mand in verband met het gebrek aan de overheid subsidie. Dit heeft een groot effect gehad op de verkoop, maar in andere landen in Europa wordt de Smart ForTwo nog steeds heel goed verkocht.”
Kijkend naar de toekomst zijn de signalen positief. “Omdat de verkoop is gedaald is ook de aanwezigheid van Smart gedaald in de showroom, maar dit zal uiteraard veranderen in de toekomst met herkenbare branding van Smart”. Als nogmaals de vraag gesteld wordt of de Smart torens een comeback gaan maken in verband met de herkenbare branding is het antwoord duidelijk. “De Smart torens waren gemaakt specifiek voor de Fortwo, wat we nu proberen is dat we het verkoopproces simpel willen maken, ook voor de verkooppunten. Dit doen we onder andere door de financiële impact voor onze verkooppartners te minimaliseren. Dus verwacht niet dat de Smart torens terugkomen.
Het bericht De toekomst van Smart: Interview CEO Smart Nederland verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl