• Over Leaseauto.nl

    Uw onafhankelijke Private Lease Adviseur

    • Leaseauto.nl

    • Over Leaseauto.nl
    • Wat wij voor u doen
    • Waarom leasen via ons
    • 100% Onafhankelijk Advies
    • Ons verdienmodel
    • Onze partners
    • Contact
    • Contact informatie

    • E-mail:      klantenservice@leaseauto.nl
    • Telefoon:  088-0102600

    • Openingstijden klantenservice

    • Ma t/m vr: 10:00 - 18:00
    private lease vergelijker leaseauto.nl
  • Over Private Lease

    Tips en achtergrondinformatie over Private Lease

         Private Lease

    • Wat is Private Lease
    • Veelgestelde vragen
    • Voordelen
    • Lease Overeenkomst
    • Kosten Private Lease
    • Eerlijke Vergelijker
    • Begrippen
    • Auto Kopen of Leasen
    • Goedkoopste Private Lease

          Veelgestelde vragen

    • Hoe werkt Private Lease?
    • Welke kosten zijn inclusief?
    • Hoeveel moet ik verdienen?
    • Moet ik betalen bij schade?
    • Kan ik als ZZP'er Private Leasen?
    • Hoe verloopt de aanvraagprocedure?
    • Heb ik schadevrije jaren nodig?
    • Heb ik bijtelling voor belasting?
    • Alle veelgestelde vragen
    • Onafhankelijk Private Lease Advies

    • Heeft u uw antwoord niet gevonden? U mag altijd contact met ons opnemen. Wij helpen u graag.
    • Contact informatie

    • E-mail:      klantenservice@leaseauto.nl
    • Telefoon:  088-0102600
    • Openingstijden klantenservice

    • Ma t/m vr: 10:00 - 18:00
    private lease vergelijker leaseauto.nl
  • Alle Merken

    Alfa Romeo
    BMW
    Citroën
    Dacia
    DS
    Fiat
    Ford
    Honda

    Hyundai
    KIA
    Land Rover
    Lexus
    Mazda
    Mercedes
    MG
    Mitsubishi

    Mini
    Nissan
    Opel
    Peugeot
    Porsche
    Renault
    SEAT
    Skoda

    Smart
    Subaru
    Suzuki
    Toyota
    Tesla
    Volkswagen
    Volvo

  • Populaire Modellen

    Audi
    A1
    A3
    Q2

    BMW
    1 Serie
    X1
    X2

    Citroën
    C1
    C3
    C4

    Fiat
    500
    Panda

    Ford
    Fiesta
    Focus
    Kuga

    Hyundai
    i10
    i20
    Kona

    Kia
    Picanto
    Ceed
    Stonic
    Niro

    Mercedes
    A-Klasse
    CLA

    MINI
    Mini

    Opel
    Corsa
    Crossland

    Peugeot
    108
    208
    2008

    Renault
    Clio
    Captur

    SEAT
    Ibiza
    Leon

    Skoda
    Scala
    Kamiq
    Enyaq iV

    Toyota
    Aygo
    Yaris

    Volkswagen
    Polo
    T-Roc
    ID.4

    Volvo
    XC40
    V60

  • Nieuws

    Autonieuws

    Nieuw in 2024: Jeep Avenger E-hybrid

    Het Rijbereik in de Winter van Elektrische Auto’s in 2024

    Benzineauto of een Elektrische Auto? Private Lease met Leaseauto.nl

    Flex Lease in 2024: Waarom het zo Interessant is

    Mogelijkheden en Uitdagingen in de Autowereld van 2024

    Volvo in de schijnwerpers van 2024

    Meer Autonieuws

    Rijtesten

    Hyundai Kona Hybride 2024: Innovatief Comfort en Rijgemak

    Opel Astra-E: Efficiënt, Betrouwbaar en Toonaangevend in Kwaliteit

    Rijtest in de Toyota Yaris Cross: Stijlvol Avontuur

    De Nissan Ariya in de Spotlights: Analyse van Private Lease Mogelijkheden

    Ritje in de Peugeot 408: Stijlvol en Comfortabel Rijden

    Rijtest in de Toyota Prius: De ultieme hybride ervaring

    Meer Rijtesten

Niets gevonden
Bekijk alle
  • Over Leaseauto.nl

    Uw onafhankelijke Private Lease Adviseur

    • Leaseauto.nl

    • Over Leaseauto.nl
    • Wat wij voor u doen
    • Waarom leasen via ons
    • 100% Onafhankelijk Advies
    • Ons verdienmodel
    • Onze partners
    • Contact
    • Contact informatie

    • E-mail:      klantenservice@leaseauto.nl
    • Telefoon:  088-0102600

    • Openingstijden klantenservice

    • Ma t/m vr: 10:00 - 18:00
    private lease vergelijker leaseauto.nl
  • Over Private Lease

    Tips en achtergrondinformatie over Private Lease

         Private Lease

    • Wat is Private Lease
    • Veelgestelde vragen
    • Voordelen
    • Lease Overeenkomst
    • Kosten Private Lease
    • Eerlijke Vergelijker
    • Begrippen
    • Auto Kopen of Leasen
    • Goedkoopste Private Lease

          Veelgestelde vragen

    • Hoe werkt Private Lease?
    • Welke kosten zijn inclusief?
    • Hoeveel moet ik verdienen?
    • Moet ik betalen bij schade?
    • Kan ik als ZZP'er Private Leasen?
    • Hoe verloopt de aanvraagprocedure?
    • Heb ik schadevrije jaren nodig?
    • Heb ik bijtelling voor belasting?
    • Alle veelgestelde vragen
    • Onafhankelijk Private Lease Advies

    • Heeft u uw antwoord niet gevonden? U mag altijd contact met ons opnemen. Wij helpen u graag.
    • Contact informatie

    • E-mail:      klantenservice@leaseauto.nl
    • Telefoon:  088-0102600
    • Openingstijden klantenservice

    • Ma t/m vr: 10:00 - 18:00
    private lease vergelijker leaseauto.nl
  • Alle Merken

    Alfa Romeo
    BMW
    Citroën
    Dacia
    DS
    Fiat
    Ford
    Honda

    Hyundai
    KIA
    Land Rover
    Lexus
    Mazda
    Mercedes
    MG
    Mitsubishi

    Mini
    Nissan
    Opel
    Peugeot
    Porsche
    Renault
    SEAT
    Skoda

    Smart
    Subaru
    Suzuki
    Toyota
    Tesla
    Volkswagen
    Volvo

  • Populaire Modellen

    Audi
    A1
    A3
    Q2

    BMW
    1 Serie
    X1
    X2

    Citroën
    C1
    C3
    C4

    Fiat
    500
    Panda

    Ford
    Fiesta
    Focus
    Kuga

    Hyundai
    i10
    i20
    Kona

    Kia
    Picanto
    Ceed
    Stonic
    Niro

    Mercedes
    A-Klasse
    CLA

    MINI
    Mini

    Opel
    Corsa
    Crossland

    Peugeot
    108
    208
    2008

    Renault
    Clio
    Captur

    SEAT
    Ibiza
    Leon

    Skoda
    Scala
    Kamiq
    Enyaq iV

    Toyota
    Aygo
    Yaris

    Volkswagen
    Polo
    T-Roc
    ID.4

    Volvo
    XC40
    V60

  • Nieuws

    Autonieuws

    Nieuw in 2024: Jeep Avenger E-hybrid

    Het Rijbereik in de Winter van Elektrische Auto’s in 2024

    Benzineauto of een Elektrische Auto? Private Lease met Leaseauto.nl

    Flex Lease in 2024: Waarom het zo Interessant is

    Mogelijkheden en Uitdagingen in de Autowereld van 2024

    Volvo in de schijnwerpers van 2024

    Meer Autonieuws

    Rijtesten

    Hyundai Kona Hybride 2024: Innovatief Comfort en Rijgemak

    Opel Astra-E: Efficiënt, Betrouwbaar en Toonaangevend in Kwaliteit

    Rijtest in de Toyota Yaris Cross: Stijlvol Avontuur

    De Nissan Ariya in de Spotlights: Analyse van Private Lease Mogelijkheden

    Ritje in de Peugeot 408: Stijlvol en Comfortabel Rijden

    Rijtest in de Toyota Prius: De ultieme hybride ervaring

    Meer Rijtesten

Niets gevonden
Bekijk alle
private lease vergelijker leaseauto.nl
Niets gevonden
Bekijk alle

Laadpaalkleven mag dat nu wel of niet? De twee uitspraken beoordeeld

Een elektrische auto moet je nu eenmaal opladen. Met de huidige energietarieven voor de thuisenergiecontracten wordt het ook steeds interessanter om een openbare laadpaal te gebruiken in plaats van je thuislaadpaal. Vergeet ook niet dat er veel gezinnen zijn zonder eigen oprit, en dus sowieso aangewezen zijn op een openbare laadpaal.

Drukker bij de openbare laadpaal

Het wordt daardoor steeds drukker bij openbare laadpalen. Wat ‘verergert’ wordt door het feit dat er steeds meer elektrische auto’s verkocht worden. Het aantal nieuw geïnstalleerde openbare laadpalen loopt qua groei achter ten opzichte van de nieuwe registraties van elektrische auto’s. Hierdoor ervaren EV-rijders het steeds vaker dat een openbare laadpaal bezet is. Dat kan heel vervelend zijn, maar het is nog vervelender als de openbare laadpaal bezet wordt door ‘laadpaalklevers’.

En nee, dat is geen tropische diersoort of iets stickerachtigs. Maar een laadpaalklever is een EV-rijder die nog met zijn laadkabel ingeplugd is in de laadpaal terwijl de auto al helemaal opgeladen is. Je kunt niet verwachten dat elke berijder binnen 5 minuten nadat zijn EV opgeladen is zijn auto weghaalt. Helemaal niet als de elektrische auto ’s nachts vol is. Maar is laadpaalkleven eigenlijk verboden?

Over welke zaak gaat het?

In 2022 is laadpaalkleven meerdere keren in het nieuws gekomen. Zowel het Gerechtshof als de Hoge Raad heeft zich er over gebogen. Waarbij de ene partij iets anders zei dan de andere. Daarom hierbij eerst een kleine verduidelijking.

Allereerst de zaak. De basis begon 16 augustus 2019 waarbij een Plug-In Hybride BMW geparkeerd stond op een oplaadplek in Rotterdam die ook aangewezen was als parkeerplek waarbij je parkeerbelasting dient te betalen. Er was door de bestuurder geen parkeergeld betaald en daarvoor had de bestuurder een parkeerboete gekregen. Hier was hij het niet mee eens en spande een zaak over het parkeergeld aan. Hierin werd hij bijgestaan door jurist Nick Voorbach van verkeersboete.nl.  Heb je een parkeerboete ontvangen? Meld je zaak dan vrijblijvend aan bij verkeersboete.nl. Zij staan je gratis bij. 

Voordelige Elektrische Private Lease Auto’s

Het Elektrische Private Lease Aanbod groeit gestaag. De meeste volledig nieuwe auto’s hebben een elektrische aandrijving. En ook van bestaande modellen zoals de Peugeot 208 en Opel Corsa komen er elektrische uitvoeringen beschikbaar. Op Leaseauto.nl is altijd het grootste Private Lease Aanbod te vinden.

previous arrow
500e
Fiat 500e
Prive Lease

€ 449,-

Obv M_60 mnd en KM_10000 km,

Vergelijk Aanbiedingen
e-208
Peugeot e-208
Prive Lease

Lees Review

€ 435,-

Obv M_60 mnd en KM_10000 km,

Vergelijk Aanbiedingen
Corsa-e
Opel Corsa-e
Prive Lease

Lees Review

€ 485,-

Obv M_60 mnd en KM_10000 km,

Vergelijk Aanbiedingen
MG ZS
MG MG ZS
Prive Lease

Lees Review

€ 499,-

Obv M_60 mnd en KM_5000 km,

Vergelijk Aanbiedingen
Mokka-e
Opel Mokka-e
Prive Lease

Lees Review

€ 399,-

Obv M_60 mnd en KM_5000 km,

Vergelijk Aanbiedingen
ë-C4
Citroën ë-C4
Prive Lease

Lees Review

€ 604,-

Obv M_60 mnd en KM_10000 km,

Vergelijk Aanbiedingen
Spring
Dacia Spring
Prive Lease

Lees Review

€ 324,-

Obv M_60 mnd en KM_5000 km,

Vergelijk Aanbiedingen
Megane E-TECH
Renault Megane E-TECH
Prive Lease

Lees Review

€ 539,-

Obv M_60 mnd en KM_5000 km,

Vergelijk Aanbiedingen
next arrow

Het Gerechtshof behandelde de zaak van de Rotterdammer en N. Voorbach als zijnde parkeerbelastingszaak ook wel naheffingsaanslag. In de volksmond ook wel parkeerboete genoemd. Namelijk het wel of niet betalen van parkeergeld. Het Gerechtshof is in 2022 gekomen tot een uitspraak, waarop de Hoge Raad later dat jaar op gereageerd heeft. Omdat de Hoge Raad met een iets andere uitspraak kwam dan het Gerechtshof haalde het woord “laadpaalkleven” in 2022 opnieuw het nieuws.

Arrest Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, laadpaalkleven

Het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden heeft de zaak als WAHV-zaak (Wet Administratiefrechtelijke Handhaving Verkeersvoorschriften) behandelt. In de volksmond wordt dit gezien als een ‘Mulderboete’. Er staat dan de letter M in de rechterbovenhoek en vanuit het CJIB worden deze boetes verstuurd.

De hoogste rechter van het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden heeft op 17 maart 2022 en 1 juni 2022 bepaald dat er geen sprake is van het parkeren van je elektrische auto met het doel “het opladen van een elektrisch voertuig” op het moment dat je daar nog staat nadat je accu vol geladen is. Oftewel, je mag daar dan niet meer parkeren als je niet aan het opladen bent.

Bij deze uitspraak heeft men gezegd over laadpaalkleven: er is geen sprake van parkeren met het doel “opladen elektrische voertuigen” wanneer het voertuig niet meer daadwerkelijk wordt opgeladen. Dat het voertuig gedurende enige tijd wordt opgeladen nadat het op een daarvoor bestemde parkeerplek werd neergezet, doet er niet aan af dat het parkeren niet (meer) met het doel plaatsvond. Samengevat: als je op een laadplek staat en je neemt geen stroom af, dan parkeer je fout. Met als gevolg een parkeerboete, maar parkeergeld betalen is een tweede…

Deze uitspraak heeft als basis artikel 225, waarin staat dat je geen parkeergeld verschuldigd bent als je ergens staat waar dat verboden is. Ik heb het dan even simpel geformuleerd. Officieel staat er: “onder parkeren verstaat men dat het doen of laten staan niet ingevolge een wettelijk voorschrift is verboden”. Je hoeft dus geen parkeergeld te betalen als je bijvoorbeeld op een Kiss and Ride plek staat of bijvoorbeeld een artsenplek.

Arrest Hoge Raad, laadpaalkleven

Als de hoogste rechter van een hof dit bepaalt heeft, dan kun je alleen nog naar de Hoge Raad, de hoogste rechter in parkeerbelastingzaken. De Rotterdammer liet het er niet bij zitten en heeft de Hoge Raad om een oordeel gevraagd

De Hoge Raad heeft zich een aantal maanden later over deze laadpaalkleefzaak gebogen, waarbij de uitspraak van het Gerechtshof beoordeeld is. Het hof gaf aan dat PHEV-berijder verkeerd geparkeerd stond omdat hij handelde in strijd met het bord “uitsluitend opladen elektrische voertuigen” en daarvoor parkeerbelasting verschuldigd is. Echter…

De Hoge Raad oordeelde dat de omstandigheid dat de accu van het elektrische voertuig niet of niet meer opgeladen werd, niet betekent dat er met een ander doel opgeladen werd. Oftewel, als je gewoon parkeergeld betaalt, dan handel je niet in strijd met enig wettelijk voorschrift en mag je dus blijven staan. Anders geformuleerd, maar niet de bedoeling, je mag dus laadpaalkleven mits je parkeergeld betaalt. Je handelt dan niet in strijd met artikel 24, het artikel dat gaat over de ‘parkeerregels’.

Conclusie, mag je nu wel of niet laadpaalkleven?

In veel media staat onterecht dat laadpaalkleven niet illegaal is, met als conclusie dat het dus gewoon mag én dat de Hoge Raad dit bepaalt heeft. Dat is niet juist.

De Hoge Raad heeft enkel in een bepaalde zaak over parkeergeld aangegeven dat de uitspraak van het Gerechtshof “men mag daar niet parkeren als je niet oplaadt, en daarom wordt er een parkeerboete verstrekt”, niet juist is”. Het wel of niet betalen van parkeergeld staat los van de status van een opladende of volgeladen accu. Je kunt ook zeggen dat de uitspraak van het Gerechtshof niet handig geformuleerd is. Dus enkel op basis van de uitspraak van het Gerechtshof is de Hoge Raad tot een andere uitspraak gekomen.

Simpelere conclusie

De Hoge Raad heeft – in zijn algemeenheid – bepaald dat, indien een persoon parkeergeld betaalt, het verder niet van belang is of er stroom wordt afgenomen. Als je parkeergeld betaalt, kan je geen boete ontvangen voor laadpaalkleven.

Sta je op een plek waar je helemaal geen parkeergeld hoeft te betalen, dan kan je mogelijk wel een boete ontvangen voor laadpaalkleven. De Hoge Raad lijkt wel de suggestie te wekken dat ook in zo ’n geval een boete voor laadpaalkleven niet mogelijk is. 

Het bericht Laadpaalkleven mag dat nu wel of niet? De twee uitspraken beoordeeld verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl

 Leaseauto.nl

  • Over ons
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Contact

  Private lease

  • Wat is Private Lease
  • Begrippen
  • Private Lease voorwaarden
  • Eerlijke Lease Vergelijker
  • Veelgestelde vragen
  • Voordeligste Private Lease

   Stadsauto's

  • Kia Picanto
  • Fiat 500
  • Ford Fiesta
  • Volkswagen up!
  • Hyundai i10
  • Toyota Aygo X
  • Suzuki Swift

   Compacte hatchback

  • Citroën C3
  • Renault Clio
  • Opel Corsa
  • Toyota Yaris
  • Peugeot 208
  • Kia Ceed
  • Seat Ibiza
  • Volkswagen Polo

   Hatchback

  • Ford Focus
  • Kia ProCeed
  • Opel Astra
  • Peugeot 308
  • Renault Megane 
  • Citroen C4
  • Seat Leon
  • Volkswagen Golf

   SUV/ Crossover

  • Ford Puma
  • Hyundai Kona
  • Kia Stonic
  • Opel Mokka
  • Skoda Kamiq
  • Volkswagen T-Cross
  • Volvo XC40
  • Peugeot 2008
  • Renault Captur


Private Lease Aanbiedingen per Merk

Alfa Romeo, Audi, BMW, Citroën, Dacia, DS, Fiat, Ford, Kia, Honda, Hyundai, Mini, Mazda, Mercedes, MG, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, SEAT, Skoda, Suzuki, Toyota, Tesla, Volkswagen, Volvo

Leaseauto.nl contact
Niets gevonden
Bekijk alle
  • Alle Private Lease Aanbiedingen
  • Elektrische Auto’s
  • Populaire merken
    • Fiat
    • Ford
    • Hyundai
    • Kia
    • Opel
    • Peugeot
    • Skoda
    • Volkswagen
  • Over Private Lease
  • Over Leaseauto.nl
  • Contact