Het private lease sedan aanbod is relatief beperkt ten opzichte van andere carrosserievormen. De aangeboden privé lease sedans vallen veelal in het premium segment. Deze luxe auto’s worden vooral geleverd door de premium merken als BMW, Audi en Mercedes.
Luxe Private Lease Sedan
De meest gekozen luxe private lease sedans zijn de bekende Audi A4, BMW 3-serie, BMW 5 serie, Mercedes CLA sedan, Volvo s60 en Volkswagen Passat. Allemaal luxe private lease auto’s. Door hun relatief hogere privé lease prijs zijn de aantallen nog beperkt. Ondanks de bijtelling is het toch anders om privé meer dan 500 euro per maand aan een auto uit te geven dan zakenkijk.
Privé lease sedan verliest terrein aan SUV
De Sedan heeft de laatste jaren marktaandeel verloren aan de praktische hatchback en met name de SUV. Deze flexibele auto’s met veel bagageruimte zijn aan een opmars bezig in private lease.
Populaire Private Lease Sedans
Elektrische Private Lease Sedan
Opvallend is dat de Tesla sedan modellen het zo goed doen. Door hun aerodynamische vormgeving is het elektriciteit verbruik relatief laag. Dit is belangrijk voor de actieradius van de elektrische auto. Een andere elektrische sedan die populair wordt in private lease is de Hyundai ioniq. Wie weet gaat de elektrificering nog zorgen voor een opleving van het sedan segment.
Wat is een Sedan?
Een sedan is een auto met vier portieren en een kofferdeksel. Bij een sedan kan de kofferbak niet via het bestuurdersgedeelte bereikt kan worden. De bagageruimte is een afzonderlijke afgesloten kofferbak.
Voordelen van een sedan
Elke vorm van een auto heeft zijn specifieke voordelen en nadelen. Zo heeft een sedan de volgende voordelen:
- Veilige gesloten bagageruimte/kofferbak: in de kofferbak kunnen waardevolle spullen uit het zicht en goed beschermd worden opgeborgen.
- Geluid wordt beter geïsoleerd. Geluid van de achterbanden kan in een hatchback of stationwagen een irriteren.
- Sedans zien er luxer en representatiever uit.
Sedan design
De designs van de goedkopere sedans waren de afgelopen jaren niet heel aansprekend. Ze gaven het gevoel dat de designafdeling een stijlvolle hatchback ontwierp en daar een bagageruimte aan vast plakte. Dit heeft er mede voor gezorgd dat deze modellen in Europa nooit een succes werden. Dit in tegenstelling tot Azie. Een auto met een three box design (motorruimte, interieur en kofferbak) wordt daar nog steeds gezien als statussymbool.