Deze week bereikte ons het nieuws dat Ford stopt met de populaire Fiesta. Al op korte termijn zelfs: medio 2023 is Fords kleinste niet meer te krijgen. Het past in een trend die al een tijdje gaande is. Bij alle merken, maar vooral bij Ford. Blij worden we er niet van. We leggen uit waarom.
Volgens het persbericht maakt de Ford Fiesta ruimte voor elektrische auto’s. Jij en ik weten echter de werkelijke reden: het is veel moeilijker om winst te maken op kleine auto’s. Daarom zijn de auto’s in de kleinste klasse afgelopen jaren stelselmatig de nek om gedraaid. Denk maar aan de Renault Twingo, de Citroën C1 of de Opel Adam: allemaal weg.
De Ford Fiesta was vroeger niet eens het kleinste model van Ford. Kent u die schattige Ford Ka nog? Ja, die zat vroeger nog onder de Ford Fiesta. Die is jaren geleden al verdwenen. En dat terwijl hij zeker populair was – toen en nu nog steeds. We hebben ook nog de originele Ford Puma gehad: een leuk klein sportwagentje op het chassis van de Fiesta. Ook al verdwenen. De naam Puma vinden we tegenwoordig terug op een crossover.
Alles groter
Het verdwijnen van de Ford Fiesta betekent een verdere verschraling van het merk. Een aantal jaar geleden schrapte Ford in Amerika al alle sedans van het programma. Wat overbleef waren crossovers, SUVs, grote pick-ups en de Mustang. Helaas kon zelfs de iconische ponycar niet ontkomen aan de gekte: Ford bleek er geen problemen mee te hebben het Mustang-paardje op een elektrische crossover te plakken. Niets is meer heilig.
Alles moet groter, alles moet hoger. Kleine auto’s van vroeger, zoals de Volkswagen Polo of de Opel Corsa, zijn ondertussen flink gegroeid. De MINI maakt sinds zijn Duitse overname ook zijn naam niet meer waar. Zelfs Smart heeft zijn mini-autootjes ingeruild voor een forse crossover.
Ford Private Lease
Ford is al decennialang een van de populairste auto’s in Nederland. Ook Ford private lease is populair. De vertrouwde Ford Fiesta en Ford Focus kunnen rekenen op een grote klantenkring.
De Ford Focus Wagon is een fijne gezinsauto met extra bagageruimte. Maar ook de hoge modellen als de Ford Ecosport, Ford Puma en de Ford Kuga worden populairder als privé lease auto.
Met de Mustang Mach-E introduceerde Ford haar eerste volledig elektrische auto.
Het is de grootste contradictie van deze tijd: om het milieu te sparen gaan we allemaal grotere auto’s rijden. We denken dat ze veiliger zijn, maar dat zijn ze niet. Hun formaat doet elke milieubesparing teniet. Wegen en bruggen bezwijken onder het gewicht en meer ruimte wordt opgeofferd om al die grote auto’s kwijt te kunnen.
Meer accu’s
Volgens de autofabrikanten bouwen ze alleen de auto’s die de koper wil. Wij weten wel beter. Op een grote, dure auto kun je meer winst maken. Zeker als je hem ook nog volstouwt met dure elektronica. Want ook de basisuitvoering is compleet van de markt verdwenen. De Ford Fiesta zonder enige vorm van elektronica van vroeger bestaat al lang niet meer.
In de tijd van elektrisch rijden is er nog een reden om auto’s groter te maken. In een crossover of SUV passen meer accu’s dan in een hatchback. Dat is belangrijk, zeker voor een merk als Ford, dat een beetje achterblijft in de race. Om mee te kunnen doen aan de wedloop naar het hoogste rijbereik heb je meer en meer accu’s nodig. Dat auto’s daarvoor steeds groter, zwaarder en onhandelbaarder worden, neemt men op de koop toe.
Kleine beurs
Het aanbod auto’s verschraalt steeds meer, en dat is slecht nieuws voor de autoliefhebber. Nog heftiger zijn de gevolgen echter voor een andere groep. Mensen zonder een dikke bankrekening merken het meest van het schrappen van kleine modellen zoals de Ford Fiesta. Kleine auto’s maakten mobiliteit bereikbaar voor iedereen, niet alleen de rijken. De nobele Ford Fiesta, al dan niet tweede- of derdehands, zorgde ervoor dat Jan Modaal naar z’n werk kon rijden.
Eerst verdween de Ka, nu stopt de Ford Fiesta. De Ford Focus wordt nu Fords kleinste. Bij andere automerken is het nauwelijks anders. Voor mensen met een kleine beurs blijft er weinig over. Bij gebrek aan klein en goedkoop worden zij gedwongen richting grote en oudere auto’s. Iets wat met de toenemende elektronica in auto’s een steeds grotere gok wordt.
Wijzen uit het Oosten
Als je kijkt naar de kleine auto’s die overgebleven zijn, dan valt op dat het merendeel uit Azië komt. De Kia Picanto, Toyota Aygo en Hyundai i10 bewijzen: wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd. Zelfs de Chinezen tonen soms proefballonnetjes in de vorm van een elektrische sedan of zelfs een hatchback. Een sterk contrast met de megalomane modellen uit Europa en Amerika.
Het verhaal doet sterk denken aan de jaren ‘70, waarin de Amerikaanse merken zelfs tijdens de oliecrisis dachten dat Amerikanen zaten te wachten op steeds groter wordende automobielen. Ook hier kwam de wijsheid uit het Oosten: auto’s zoals de Toyota Corolla en de Honda Civic veroverden de harten van de consument. Traditionele autobouwers hadden het nakijken.
Iets zegt ons dat de geschiedenis zich herhaalt. Dag Ford Fiesta, we zullen je missen.
Het bericht De Ford Fiesta stopt en dat is slecht nieuws verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl