MG als automerk heeft zowel een rijke historie als minder rijke historie. Het eerste deel van het verhaal van MG kent vele triomfen maar ook diepe dalen. Het tweede deel is nog maar net begonnen. Sinds 2019 is MG terug in Nederland met de ZS-EV en de 5, toch is het de MG 4 Electric die de wederopstanding van MG definitief moet gaan maken. De compacte EV-hatchback is sinds kort te bestellen.
Niche nestelen
Het is niet makkelijk om je als merk opnieuw te profileren, maar het nieuwe MG gaat het tot nu toe erg goed. Sinds de wederopstanding wist MG tot 2022 al 150.000 exemplaren te verkopen, waarvan er 60.000 van januari tot en met augustus 2022 zijn verkocht.
Om op dat succes verder te borduren komt MG nu met de MG 4 Electric, een compacte elektrische hatchback. Het model is naast een voortzetting van het nieuwe MG, wederom een soort nieuwe start voor het merk. De MG 4 Electric staat namelijk op het Modular Scalable Platform dat door moederbedrijf SAIC is ontwikkeld als basisplatform voor nieuwe MG-modellen in Europa. Een platform dat ervoor moet zorgen dat MG in 2025 maar liefst tien volledig elektrische modellen heeft.
MG Private Lease
MG is een van de merken van de Chinese autoreus SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation). Die verkoopt alleen al in eigen land elk jaar zo’n 7 miljoen auto’s.
De afkorting SAIC staat voor Shanghai Automotive Industry Corporation. SAIC Motor is in de loop der jaren uitgegroeid tot een bedrijf van een enorme omvang. SAIC produceerde in 2018 meer dan zeven miljoen auto’s bouwt.
MG Private Lease Aanbod
De ZS is de populairste MG. Hiernaast biedt de chinese automaker in het SUV segment ook nog de EHS en Marvel-R aan. Vermeldenswaardig is ook de MG5, de eerste elektrisch aangedreven stationwagon in Nederland. Van de nieuwe MG4 hatchback wordt veel verwacht.
Het ontwerp van de MG 4 toont een product van deze tijd, in combinatie met een carrosserievariant dat meer in het verleden ligt een trucje die MG ook al deed met de MG 5 station. De wielen staan ver naar de buitenzijde voor maximale interieurruimte. Het dak heeft een spoiler die tevens fungeert als een windgeleider voor de achterruit. Binnenin is het vrij minimalistisch en overzichtelijk. Het instrumentencluster is een klein scherm achter het stuur en het multimediasysteem is een groter scherm vlak naast het stuur, niet meer niet minder.
Het model is inmiddels te bestellen en komt in drie uitvoeringen, Standard, Comfort en Luxury. Bij de Standard is het bereik 350 km WLTP dankzij het 51 kWh accupakket. Dit groeit door naar 64 kWh voor de Comfort en Luxury modellen. Het bereik wordt hierdoor gelijk vergroot naar 450 km WLTP, een nette score voor een compacte auto.
Of het model in Nederland ook een succes wordt zal de tijd leren. De vanafprijs van €30,785 en het praktische gemak van 5 deuren toont wederom dat MG het moet hebben voor veel ‘bang for your buck’. Dat de hatchback ook nog eens te bestellen is in Fizzy Orange maakt het geheel nog geschikter voor de vaderlandlievende Hollander.
Het bericht Hoe de MG4 Electric make or break is voor MG verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl