• Over Leaseauto.nl

    Uw onafhankelijke Private Lease Adviseur

    • Leaseauto.nl

    • Over Leaseauto.nl
    • Wat wij voor u doen
    • Waarom leasen via ons
    • 100% Onafhankelijk Advies
    • Ons verdienmodel
    • Onze partners
    • Contact
    • Contact informatie

    • E-mail:      klantenservice@leaseauto.nl
    • Telefoon:  088-0102600

    • Openingstijden klantenservice

    • Ma t/m vr: 10:00 - 18:00
    private lease vergelijker leaseauto.nl
  • Over Private Lease

    Tips en achtergrondinformatie over Private Lease

         Private Lease

    • Wat is Private Lease
    • Veelgestelde vragen
    • Voordelen
    • Lease Overeenkomst
    • Kosten Private Lease
    • Eerlijke Vergelijker
    • Begrippen
    • Auto Kopen of Leasen
    • Goedkoopste Private Lease

          Veelgestelde vragen

    • Hoe werkt Private Lease?
    • Welke kosten zijn inclusief?
    • Hoeveel moet ik verdienen?
    • Moet ik betalen bij schade?
    • Kan ik als ZZP'er Private Leasen?
    • Hoe verloopt de aanvraagprocedure?
    • Heb ik schadevrije jaren nodig?
    • Heb ik bijtelling voor belasting?
    • Alle veelgestelde vragen
    • Onafhankelijk Private Lease Advies

    • Heeft u uw antwoord niet gevonden? U mag altijd contact met ons opnemen. Wij helpen u graag.
    • Contact informatie

    • E-mail:      klantenservice@leaseauto.nl
    • Telefoon:  088-0102600
    • Openingstijden klantenservice

    • Ma t/m vr: 10:00 - 18:00
    private lease vergelijker leaseauto.nl
  • Alle Merken

    Alfa Romeo
    BMW
    Citroën
    Dacia
    DS
    Fiat
    Ford
    Honda

    Hyundai
    KIA
    Land Rover
    Lexus
    Mazda
    Mercedes
    MG
    Mitsubishi

    Mini
    Nissan
    Opel
    Peugeot
    Porsche
    Renault
    SEAT
    Skoda

    Smart
    Subaru
    Suzuki
    Toyota
    Tesla
    Volkswagen
    Volvo

  • Populaire Modellen

    Audi
    A1
    A3
    Q2

    BMW
    1 Serie
    X1
    X2

    Citroën
    C1
    C3
    C4

    Fiat
    500
    Panda

    Ford
    Fiesta
    Focus
    Kuga

    Hyundai
    i10
    i20
    Kona

    Kia
    Picanto
    Ceed
    Stonic
    Niro

    Mercedes
    A-Klasse
    CLA

    MINI
    Mini

    Opel
    Corsa
    Crossland

    Peugeot
    108
    208
    2008

    Renault
    Clio
    Captur

    SEAT
    Ibiza
    Leon

    Skoda
    Scala
    Kamiq
    Enyaq iV

    Toyota
    Aygo
    Yaris

    Volkswagen
    Polo
    T-Roc
    ID.4

    Volvo
    XC40
    V60

  • Nieuws

    Autonieuws

    Nieuw in 2024: Jeep Avenger E-hybrid

    Het Rijbereik in de Winter van Elektrische Auto’s in 2024

    Benzineauto of een Elektrische Auto? Private Lease met Leaseauto.nl

    Flex Lease in 2024: Waarom het zo Interessant is

    Mogelijkheden en Uitdagingen in de Autowereld van 2024

    Volvo in de schijnwerpers van 2024

    Meer Autonieuws

    Rijtesten

    Hyundai Kona Hybride 2024: Innovatief Comfort en Rijgemak

    Opel Astra-E: Efficiënt, Betrouwbaar en Toonaangevend in Kwaliteit

    Rijtest in de Toyota Yaris Cross: Stijlvol Avontuur

    De Nissan Ariya in de Spotlights: Analyse van Private Lease Mogelijkheden

    Ritje in de Peugeot 408: Stijlvol en Comfortabel Rijden

    Rijtest in de Toyota Prius: De ultieme hybride ervaring

    Meer Rijtesten

Niets gevonden
Bekijk alle
  • Over Leaseauto.nl

    Uw onafhankelijke Private Lease Adviseur

    • Leaseauto.nl

    • Over Leaseauto.nl
    • Wat wij voor u doen
    • Waarom leasen via ons
    • 100% Onafhankelijk Advies
    • Ons verdienmodel
    • Onze partners
    • Contact
    • Contact informatie

    • E-mail:      klantenservice@leaseauto.nl
    • Telefoon:  088-0102600

    • Openingstijden klantenservice

    • Ma t/m vr: 10:00 - 18:00
    private lease vergelijker leaseauto.nl
  • Over Private Lease

    Tips en achtergrondinformatie over Private Lease

         Private Lease

    • Wat is Private Lease
    • Veelgestelde vragen
    • Voordelen
    • Lease Overeenkomst
    • Kosten Private Lease
    • Eerlijke Vergelijker
    • Begrippen
    • Auto Kopen of Leasen
    • Goedkoopste Private Lease

          Veelgestelde vragen

    • Hoe werkt Private Lease?
    • Welke kosten zijn inclusief?
    • Hoeveel moet ik verdienen?
    • Moet ik betalen bij schade?
    • Kan ik als ZZP'er Private Leasen?
    • Hoe verloopt de aanvraagprocedure?
    • Heb ik schadevrije jaren nodig?
    • Heb ik bijtelling voor belasting?
    • Alle veelgestelde vragen
    • Onafhankelijk Private Lease Advies

    • Heeft u uw antwoord niet gevonden? U mag altijd contact met ons opnemen. Wij helpen u graag.
    • Contact informatie

    • E-mail:      klantenservice@leaseauto.nl
    • Telefoon:  088-0102600
    • Openingstijden klantenservice

    • Ma t/m vr: 10:00 - 18:00
    private lease vergelijker leaseauto.nl
  • Alle Merken

    Alfa Romeo
    BMW
    Citroën
    Dacia
    DS
    Fiat
    Ford
    Honda

    Hyundai
    KIA
    Land Rover
    Lexus
    Mazda
    Mercedes
    MG
    Mitsubishi

    Mini
    Nissan
    Opel
    Peugeot
    Porsche
    Renault
    SEAT
    Skoda

    Smart
    Subaru
    Suzuki
    Toyota
    Tesla
    Volkswagen
    Volvo

  • Populaire Modellen

    Audi
    A1
    A3
    Q2

    BMW
    1 Serie
    X1
    X2

    Citroën
    C1
    C3
    C4

    Fiat
    500
    Panda

    Ford
    Fiesta
    Focus
    Kuga

    Hyundai
    i10
    i20
    Kona

    Kia
    Picanto
    Ceed
    Stonic
    Niro

    Mercedes
    A-Klasse
    CLA

    MINI
    Mini

    Opel
    Corsa
    Crossland

    Peugeot
    108
    208
    2008

    Renault
    Clio
    Captur

    SEAT
    Ibiza
    Leon

    Skoda
    Scala
    Kamiq
    Enyaq iV

    Toyota
    Aygo
    Yaris

    Volkswagen
    Polo
    T-Roc
    ID.4

    Volvo
    XC40
    V60

  • Nieuws

    Autonieuws

    Nieuw in 2024: Jeep Avenger E-hybrid

    Het Rijbereik in de Winter van Elektrische Auto’s in 2024

    Benzineauto of een Elektrische Auto? Private Lease met Leaseauto.nl

    Flex Lease in 2024: Waarom het zo Interessant is

    Mogelijkheden en Uitdagingen in de Autowereld van 2024

    Volvo in de schijnwerpers van 2024

    Meer Autonieuws

    Rijtesten

    Hyundai Kona Hybride 2024: Innovatief Comfort en Rijgemak

    Opel Astra-E: Efficiënt, Betrouwbaar en Toonaangevend in Kwaliteit

    Rijtest in de Toyota Yaris Cross: Stijlvol Avontuur

    De Nissan Ariya in de Spotlights: Analyse van Private Lease Mogelijkheden

    Ritje in de Peugeot 408: Stijlvol en Comfortabel Rijden

    Rijtest in de Toyota Prius: De ultieme hybride ervaring

    Meer Rijtesten

Niets gevonden
Bekijk alle
private lease vergelijker leaseauto.nl
Niets gevonden
Bekijk alle

Nike One 2022: na 18 jaar nog steeds de toekomst

De meesten van ons hebben onze eerste kennismaking met autorijden ervaren door videogames te spelen. Tegenwoordig zijn veel digitale conceptauto’s specifiek ontworpen voor games als Gran Turismo. Dit is tegenwoordig een normale gang van zaken, maar in 2004 was dit nog nooit eerder gedaan. Totdat Gran Turismo samenwerkte met sportmerk Nike om de allereerste conceptauto exclusief voor Gran Turismo 4 te ontwerpen, de Nike One 2022.

Nike en Gran Turismo

Gran Turismo en Nike special edition

Nike en het bedrijf achter Gran Turismo, Polyphony Digital, wilden een exclusieve conceptauto maken voor Gran Turismo 4. Er werd besloten dat die auto de ultieme uitdrukking zou zijn van wat een Nike-auto zou kunnen zijn. Phil Frank, die ook de verbluffende Saleen S7 ontwierp, kreeg de taak om deze visie naar de televisieschermen van miljoenen mensen te brengen. Er werd besloten om de auto te ontwerpen rond het 50-jarig jubileum van het merk, wat toevallig in 2022 is. Dus een auto helemaal opnieuw ontwerpen, dat 18 jaar in de toekomst kijkt en voor een bedrijf dat nog nooit een auto heeft gemaakt, klinkt eenvoudig toch?

Het ontwerpen van de Nike One 2022

Concept A van Nike One 2022
Nike One Concept A

Nou, zoals je misschien al geraden had, heeft het wat pogingen gekost. Phil vertelde in een interview in 2004; “We deden er alles aan om te begrijpen wat een Nike-auto zou moeten zijn”, en legden uit dat “er veel discussies en concepten waren die evolueerden naar de ultieme oplossing, een typische Nike-oplossing voor wat een toekomstig sportauto zou moeten zijn.”. En inderdaad, het startpunt van de Nike One 2022 is een beetje anders dan hoe de ultieme conceptauto zou eindigen.

Nike One Concept B

De eerste conceptschetsen tonen een auto die een beetje lijkt op de Alfa Romeo Brera concept uit 2002 als het een roadster had geweest. Een strak design, met een paar schoenelementen zoals een veterstreep door het midden en de Nike Swoosh aan de onderkant. Dit concept werd later herzien om er wat agressiever uit te zien met scherpe hoeken in het ontwerp. Je kunt nu al zien dat Nike een auto wilde die wat gespierder en meer afgetraind eruit ziet.

Nike One Concept C

De derde poging van het Nike One Concept was misschien wel de grootste stap tot nu toe in het ontdekken van de uiteindelijke vorm. Alle wielen zijn nu verbonden met een centrale body waarin de bestuurder achterin tussen de achterwielen komt te zitten. Zo is de auto in drie stappen getransformeerd van een soort lifestyle GT-auto tot een volwaardige circuitracer. Nike was echter op zoek naar de volgende stap en dus besloot Phil een heel andere en gewaagde richting in te slaan.

Het concept

Nike One Concept D

Het eindresultaat is een concept dat in een heel andere richting ging, maar volledig uitbeeld wat Nike wilde. In plaats van de auto te ontwerpen om eruit te zien als het product, werd hij ontworpen om te voldoen aan het ethos van het bedrijf; “Less is more”. Niet alleen dat, het concept leek nu meer dan ooit op de menselijke vorm. “Omdat Nike een atletisch bedrijf is, begrepen we dat het concept meer moest zijn dan alleen een snelle auto.”, zei Phil Frank “de atleet is het cruciale onderdeel van dit voertuig, dus we hebben vanuit dat perspectief ontworpen, waarbij we inspiratie opdoen en leren van het menselijk lichaam, zijn beweging en dynamiek.”.

Nike One 2022

Het meest in het oog springende kenmerk van de menselijke vorm die in de Nike One is geïntegreerd, is de ongewone houding van de auto. Met een veel bredere vooras in vergelijking met de achteras, lijkt het op een hardloper die klaar staat in de startblokken. Maar het concept van de Nike One 2022 gaat een stap verder dan alleen esthetiek. De zitpositie lijkt op die van een motorrijder maar met clip-on pedalen. Deze worden gecontroleerd door je arm- en beenspieren te gebruiken voor een meer intuïtieve ervaring. Zelfs de banden zijn ontworpen om de rolweerstand op de rechte stukken te verminderen, maar hebben tegelijk een maximaal contactvlak in de bochten.

Sneller dan een Saleen S7

Nike One 2022 open
Ribbenkast van de auto

Door al deze ongelooflijke details in een digitale conceptauto op te nemen, zou je je kunnen voorstellen dat de auto een makkie zou zijn om te rijden. Maar dat is dus niet het geval. Met zijn 8-versnellingsbak, 750 kg gewicht en actieve aerodynamica is het een zeer wendbare auto om te besturen. Dat gezegd hebbende, vereist het enige ervaring en training om de bijzonder scherpe besturing van de auto onder de knie te krijgen. Net als bij elke sport, moet je goed oefenen voordat je er goed in kunt worden. Echter, als je de besturing eenmaal onder de knie hebt, is het zeker de moeite waard om in te rijden. 2003-2004 Japanse GTC-kampioen Satoshi Mayamoto, die verantwoordelijk was voor het afstellen van de auto, was in staat om de rondetijd van de Saleen S7 op het Fuji Speedway-circuit te verslaan.

Nike One 2022 in 2022

Nike One 2022 in 2022 opnieuw
2022 Launch edition

Dus de Nike One 2022 was niet alleen de eerste digitale conceptauto in een videogame, het was waarschijnlijk ook een van de beste. Ook al zou je op het eerste gezicht misschien denken dat het een exotische vormstudie is, er zit veel meer achter dan op het eerste gezicht lijkt. Het is een ervaring, het is een nieuwe manier van denken en in dat opzicht is het precies wat Nike en Polyphony Digital probeerden te bereiken.

De creatie van Phil Frank is nu 18 jaar oud en liep in veel opzichten voorop. Tegenwoordig is het niet zo ongewoon dat een supercar actieve aerodynamica heeft. De styling is misschien nog steeds een beetje extreem, maar het is op de één of andere manier gracieus verouderd. Als een nieuw onbekend merk van elektrische auto’s met een conceptauto zou komen, zou die er heel goed uit kunnen zien als de Nike One 2022.

Ter viering van dit bijzondere concept toont ontwerper Phil Frank deze week diverse nieuwe renderingen van de Nike One 2022. Een hommage aan een bijzonder ontwerp dat hij en zijn team in 2004 wist neer te zetten.

Het bericht Nike One 2022: na 18 jaar nog steeds de toekomst verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl

 Leaseauto.nl

  • Over ons
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Contact

  Private lease

  • Wat is Private Lease
  • Begrippen
  • Private Lease voorwaarden
  • Eerlijke Lease Vergelijker
  • Veelgestelde vragen
  • Voordeligste Private Lease

   Stadsauto's

  • Kia Picanto
  • Fiat 500
  • Ford Fiesta
  • Volkswagen up!
  • Hyundai i10
  • Toyota Aygo X
  • Suzuki Swift

   Compacte hatchback

  • Citroën C3
  • Renault Clio
  • Opel Corsa
  • Toyota Yaris
  • Peugeot 208
  • Kia Ceed
  • Seat Ibiza
  • Volkswagen Polo

   Hatchback

  • Ford Focus
  • Kia ProCeed
  • Opel Astra
  • Peugeot 308
  • Renault Megane 
  • Citroen C4
  • Seat Leon
  • Volkswagen Golf

   SUV/ Crossover

  • Ford Puma
  • Hyundai Kona
  • Kia Stonic
  • Opel Mokka
  • Skoda Kamiq
  • Volkswagen T-Cross
  • Volvo XC40
  • Peugeot 2008
  • Renault Captur


Private Lease Aanbiedingen per Merk

Alfa Romeo, Audi, BMW, Citroën, Dacia, DS, Fiat, Ford, Kia, Honda, Hyundai, Mini, Mazda, Mercedes, MG, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, SEAT, Skoda, Suzuki, Toyota, Tesla, Volkswagen, Volvo

Leaseauto.nl contact
Niets gevonden
Bekijk alle
  • Alle Private Lease Aanbiedingen
  • Elektrische Auto’s
  • Populaire merken
    • Fiat
    • Ford
    • Hyundai
    • Kia
    • Opel
    • Peugeot
    • Skoda
    • Volkswagen
  • Over Private Lease
  • Over Leaseauto.nl
  • Contact