• Over Leaseauto.nl

    Uw onafhankelijke Private Lease Adviseur

    • Leaseauto.nl

    • Over Leaseauto.nl
    • Wat wij voor u doen
    • Waarom leasen via ons
    • 100% Onafhankelijk Advies
    • Ons verdienmodel
    • Onze partners
    • Contact
    • Contact informatie

    • E-mail:      klantenservice@leaseauto.nl
    • Telefoon:  088-0102600

    • Openingstijden klantenservice

    • Ma t/m vr: 10:00 - 18:00
    private lease vergelijker leaseauto.nl
  • Over Private Lease

    Tips en achtergrondinformatie over Private Lease

         Private Lease

    • Wat is Private Lease
    • Veelgestelde vragen
    • Voordelen
    • Lease Overeenkomst
    • Kosten Private Lease
    • Eerlijke Vergelijker
    • Begrippen
    • Auto Kopen of Leasen
    • Goedkoopste Private Lease

          Veelgestelde vragen

    • Hoe werkt Private Lease?
    • Welke kosten zijn inclusief?
    • Hoeveel moet ik verdienen?
    • Moet ik betalen bij schade?
    • Kan ik als ZZP'er Private Leasen?
    • Hoe verloopt de aanvraagprocedure?
    • Heb ik schadevrije jaren nodig?
    • Heb ik bijtelling voor belasting?
    • Alle veelgestelde vragen
    • Onafhankelijk Private Lease Advies

    • Heeft u uw antwoord niet gevonden? U mag altijd contact met ons opnemen. Wij helpen u graag.
    • Contact informatie

    • E-mail:      klantenservice@leaseauto.nl
    • Telefoon:  088-0102600
    • Openingstijden klantenservice

    • Ma t/m vr: 10:00 - 18:00
    private lease vergelijker leaseauto.nl
  • Alle Merken

    Alfa Romeo
    BMW
    Citroën
    Dacia
    DS
    Fiat
    Ford
    Honda

    Hyundai
    KIA
    Land Rover
    Lexus
    Mazda
    Mercedes
    MG
    Mitsubishi

    Mini
    Nissan
    Opel
    Peugeot
    Porsche
    Renault
    SEAT
    Skoda

    Smart
    Subaru
    Suzuki
    Toyota
    Tesla
    Volkswagen
    Volvo

  • Populaire Modellen

    Audi
    A1
    A3
    Q2

    BMW
    1 Serie
    X1
    X2

    Citroën
    C1
    C3
    C4

    Fiat
    500
    Panda

    Ford
    Fiesta
    Focus
    Kuga

    Hyundai
    i10
    i20
    Kona

    Kia
    Picanto
    Ceed
    Stonic
    Niro

    Mercedes
    A-Klasse
    CLA

    MINI
    Mini

    Opel
    Corsa
    Crossland

    Peugeot
    108
    208
    2008

    Renault
    Clio
    Captur

    SEAT
    Ibiza
    Leon

    Skoda
    Scala
    Kamiq
    Enyaq iV

    Toyota
    Aygo
    Yaris

    Volkswagen
    Polo
    T-Roc
    ID.4

    Volvo
    XC40
    V60

  • Nieuws

    Autonieuws

    Nieuw in 2024: Jeep Avenger E-hybrid

    Het Rijbereik in de Winter van Elektrische Auto’s in 2024

    Benzineauto of een Elektrische Auto? Private Lease met Leaseauto.nl

    Flex Lease in 2024: Waarom het zo Interessant is

    Mogelijkheden en Uitdagingen in de Autowereld van 2024

    Volvo in de schijnwerpers van 2024

    Meer Autonieuws

    Rijtesten

    Hyundai Kona Hybride 2024: Innovatief Comfort en Rijgemak

    Opel Astra-E: Efficiënt, Betrouwbaar en Toonaangevend in Kwaliteit

    Rijtest in de Toyota Yaris Cross: Stijlvol Avontuur

    De Nissan Ariya in de Spotlights: Analyse van Private Lease Mogelijkheden

    Ritje in de Peugeot 408: Stijlvol en Comfortabel Rijden

    Rijtest in de Toyota Prius: De ultieme hybride ervaring

    Meer Rijtesten

Niets gevonden
Bekijk alle
  • Over Leaseauto.nl

    Uw onafhankelijke Private Lease Adviseur

    • Leaseauto.nl

    • Over Leaseauto.nl
    • Wat wij voor u doen
    • Waarom leasen via ons
    • 100% Onafhankelijk Advies
    • Ons verdienmodel
    • Onze partners
    • Contact
    • Contact informatie

    • E-mail:      klantenservice@leaseauto.nl
    • Telefoon:  088-0102600

    • Openingstijden klantenservice

    • Ma t/m vr: 10:00 - 18:00
    private lease vergelijker leaseauto.nl
  • Over Private Lease

    Tips en achtergrondinformatie over Private Lease

         Private Lease

    • Wat is Private Lease
    • Veelgestelde vragen
    • Voordelen
    • Lease Overeenkomst
    • Kosten Private Lease
    • Eerlijke Vergelijker
    • Begrippen
    • Auto Kopen of Leasen
    • Goedkoopste Private Lease

          Veelgestelde vragen

    • Hoe werkt Private Lease?
    • Welke kosten zijn inclusief?
    • Hoeveel moet ik verdienen?
    • Moet ik betalen bij schade?
    • Kan ik als ZZP'er Private Leasen?
    • Hoe verloopt de aanvraagprocedure?
    • Heb ik schadevrije jaren nodig?
    • Heb ik bijtelling voor belasting?
    • Alle veelgestelde vragen
    • Onafhankelijk Private Lease Advies

    • Heeft u uw antwoord niet gevonden? U mag altijd contact met ons opnemen. Wij helpen u graag.
    • Contact informatie

    • E-mail:      klantenservice@leaseauto.nl
    • Telefoon:  088-0102600
    • Openingstijden klantenservice

    • Ma t/m vr: 10:00 - 18:00
    private lease vergelijker leaseauto.nl
  • Alle Merken

    Alfa Romeo
    BMW
    Citroën
    Dacia
    DS
    Fiat
    Ford
    Honda

    Hyundai
    KIA
    Land Rover
    Lexus
    Mazda
    Mercedes
    MG
    Mitsubishi

    Mini
    Nissan
    Opel
    Peugeot
    Porsche
    Renault
    SEAT
    Skoda

    Smart
    Subaru
    Suzuki
    Toyota
    Tesla
    Volkswagen
    Volvo

  • Populaire Modellen

    Audi
    A1
    A3
    Q2

    BMW
    1 Serie
    X1
    X2

    Citroën
    C1
    C3
    C4

    Fiat
    500
    Panda

    Ford
    Fiesta
    Focus
    Kuga

    Hyundai
    i10
    i20
    Kona

    Kia
    Picanto
    Ceed
    Stonic
    Niro

    Mercedes
    A-Klasse
    CLA

    MINI
    Mini

    Opel
    Corsa
    Crossland

    Peugeot
    108
    208
    2008

    Renault
    Clio
    Captur

    SEAT
    Ibiza
    Leon

    Skoda
    Scala
    Kamiq
    Enyaq iV

    Toyota
    Aygo
    Yaris

    Volkswagen
    Polo
    T-Roc
    ID.4

    Volvo
    XC40
    V60

  • Nieuws

    Autonieuws

    Nieuw in 2024: Jeep Avenger E-hybrid

    Het Rijbereik in de Winter van Elektrische Auto’s in 2024

    Benzineauto of een Elektrische Auto? Private Lease met Leaseauto.nl

    Flex Lease in 2024: Waarom het zo Interessant is

    Mogelijkheden en Uitdagingen in de Autowereld van 2024

    Volvo in de schijnwerpers van 2024

    Meer Autonieuws

    Rijtesten

    Hyundai Kona Hybride 2024: Innovatief Comfort en Rijgemak

    Opel Astra-E: Efficiënt, Betrouwbaar en Toonaangevend in Kwaliteit

    Rijtest in de Toyota Yaris Cross: Stijlvol Avontuur

    De Nissan Ariya in de Spotlights: Analyse van Private Lease Mogelijkheden

    Ritje in de Peugeot 408: Stijlvol en Comfortabel Rijden

    Rijtest in de Toyota Prius: De ultieme hybride ervaring

    Meer Rijtesten

Niets gevonden
Bekijk alle
private lease vergelijker leaseauto.nl
Niets gevonden
Bekijk alle

Oorlog in Oekraïne raakt auto-industrie harder dan chiptekort

Iedereen dacht dat een chiptekort tijdens de corona-crisis het ergste was dat de auto-industrie kon overkomen. Dat hadden we mis. Eerdere problemen van de auto-industrie verbleken bij de gevolgen van de oorlog in Oekraïne. Wij leggen uit op welke manieren de agressie van Rusland de wereldwijde autoproductie verstoort.

Meer tekorten

Het wereldwijde chiptekort liet zien hoe afhankelijk de auto-industrie is. De producenten bleken voor cruciale onderdelen te vertrouwen op slechts een handjevol aanbieders. De oorlog in Oekraïne legt zulke afhankelijkheden van de auto-industrie nog meer bloot.

Zo wordt 70% van het edelgas neon geproduceerd in Oekraïne. Dit gas is nodig voor de lasers in het productieproces van halfgeleiders in computerchips. Nu de productie in Oekraïne vrijwel stil ligt, raken chipmakers snel door hun voorraden neon heen. Het inlopen van de tekorten gaat hierdoor zeker niet lukken. Er wordt zelfs gevreesd voor een nog groter chiptekort dan afgelopen jaren.

Maar dit is niet het enige waar een afhankelijkheid met Oekraïne zit. Het land blijkt ook van levensbelang te zijn voor een belangrijk onderdeel van elke auto: de kabelboom. Maar liefst zo’n 20% van dit vrij eenvoudige maar noodzakelijke onderdeel komt uit Oekraïense fabrieken. Vooral Europese fabrikanten, zoals BMW, zijn volledig afhankelijk van de productie in dit land.

Kabelboom vormt bottleneck in oorlog in Oekraïne
Een simpel onderdeel als de kabelboom blijkt van levensbelang

Met wel tot 5 kilometer kabel in een moderne auto is de kabelboom onmisbaar in een auto. Elke functie, van gas geven tot het openen van de kofferbak, gaat via de kabelboom. Waar een computerchip nog achteraf in een auto gebouwd kan worden, heeft het geen zin te beginnen met het bouwen van een auto als je geen kabelboom hebt. Zonder dit onderdeel op voorraad kan de fabriek gewoon dicht.

De situatie bij kabelboomfabrikant Leoni toont hoe schrijnend de situatie is. Twee fabrieken in Oekraïne van dit bedrijf zijn deze week weer opgestart. Ondanks de constante bedreiging van luchtaanvallen staan hier weer arbeiders aan de productielijn om Volkswagen van kabelbomen te voorzien. Al een aantal keer moest iedereen halsoverkop de schuilkelders in. Hoe gestoord is het dat deze mensen midden in een oorlog moeten doorwerken omdat anders onze auto’s niet gebouwd kunnen worden.

Stijgende brandstofprijzen

Veel mensen hebben de enorme stijging van de brandstofprijzen dankzij de oorlog in Oekraïne al ondervonden. Ook voor autofabrikanten is dit natuurlijk slecht nieuws. Niet alleen stijgen hun eigen kosten, maar bij hogere brandstofprijzen gaan mensen eerder kijken naar alternatieven. Het kopen van een auto is steeds minder interessant, vooral grote auto’s. En laten die nu juist de meeste winst opleveren…

Auto-industrie: steeds meer software
Veel techniek in moderne auto’s

Je zou verwachten dat hoge brandstofprijzen de weg vrijmaakt voor de elektrische auto. Helaas zijn het juist elektrische auto’s die het hardst geraakt worden door de tekorten die we hierboven beschrijven. Dit komt omdat software bij deze auto’s een grotere rol speelt. Een prijsstijging van elektrische auto’s ligt op de loer. Meer vraag en minder aanbod leidt immers tot stijgende prijzen. Het kan zijn dat deze crisis de elektrische auto definitief de stempel “veel te duur in aanschaf” meegeeft.

previous arrow
Model 3
Prive Lease
Tesla Model 3

In een wereld waarin iedereen richting een elektrisch assortiment gaat, bewijst Tesla nog steeds een koploper te zijn.

Lees Review

€ 439,-

Vergelijk Aanbiedingen
Populair
e-2008
Prive Lease
Peugeot e-2008

Een creatief hoogstandje. Het design van de 2008 verleidt met elegante vormgeving en moderne techniek.

Lees Review

€ 509,-

Vergelijk Aanbiedingen
100% Elektrisch
C40 Recharge
Prive Lease
Volvo C40 Recharge

De Volvo C40 is een veilige en stijlvolle SUV met een luxueus interieur en stijlvol interieur. Hij ziet er bijzonder sportief uit.

Lees Review

€ 730,-

Vergelijk Aanbiedingen
Heerlijke reisauto
Mokka-e
Prive Lease
Opel Mokka-e

De 100% elektrische Mokka is stoere duurzame crossover.
.

Lees Review

€ 399,-

Vergelijk Aanbiedingen
100% elektrisch
Ariya
Prive Lease
Nissan Ariya

Aan alle kanten word je rustig van het rijden in deze elektrische auto. Hij scoort op elk vlak voldoendes.

Lees Review

€ 669,-

Vergelijk Aanbiedingen
100% Elektrisch
MG ZS
Prive Lease
MG MG ZS

Een SUV met een klassieke vormgeving, 100% elektrisch en met een rijbereik van 260 km.

Lees Review

€ 499,-

Vergelijk Aanbiedingen
Populair
ID.3
Prive Lease
Volkswagen ID.3

Met de ID.3 Volkswagen heeft zich geschaard onder trendzetters.

Lees Review

€ 605,-

Vergelijk Aanbiedingen
Populaire keuze
Model Y
Prive Lease
Tesla Model Y

De Model Y weet zich duidelijk te onderscheiden van het bestaande SUV aanbod.

Lees Review

€ 635,-

Vergelijk Aanbiedingen
Populair
KONA
Prive Lease
Hyundai KONA

Hij is ruim, praktisch, biedt veel comfort en heeft een indrukwekkend complete uitrusting.

Lees Review

€ 694,-

Vergelijk Aanbiedingen
Populaire keuze
next arrow

Boycot van Rusland

Ook het wereldwijde boycot van Russische producten en het blokkeren van betalingen speelt de auto-industrie parten. Vanuit een ethisch en marketingtechnisch standpunt is het haast vanzelfsprekend dat ook autofabrikanten meedoen met de blokkade van Rusland. Commercieel doet deze beslissing echter pijn: voor veel fabrikanten is Rusland een zeer lucratieve afzetmarkt.

Veel Westerse automerken hebben zelfs fabrieken in Rusland. Die veroorzaken nog meer problemen, want die liggen helemaal stil. Sterker nog, de Russische regering heeft recent een wet aangenomen waarbij het fabrieken mag annexeren als ze voor meer dan 25% in handen van het buitenland zijn. Dit betekent dat Rusland de autofabrieken zo kan afpakken, om oorlogsmaterieel te gaan maken of gewoon uit wraak.

Kamaz truck
Dakar-winnaar Kamaz gebruikte cabines van Mercedes-Benz, maar dat kunnen ze nu vergeten

Mercedes-Benz heeft bijvoorbeeld een grote fabriek net buiten Moskou. Hier werken normaal meer dan 1.000 mensen. Nu ligt hij stil. Voor het Duitse merk zou het een forse aderlating zijn als deze fabriek, met een waarde van 2 miljard Euro, ingenomen wordt door de Russische regering.

Het merk heeft meer problemen. De vrachtwagentak van Mercedes-Benz was voor bijna de helft eigenaar van de Russische vrachtwagenbouwer Kamaz. Dit merk is hofleverancier van het Russische leger. Mercedes-Benz heeft de samenwerking per direct opgezegd. Hoewel het natuurlijk de enige goede optie is, zijn de financiële gevolgen natuurlijk enorm.

Gevolgen oorlog in Oekraïne al merkbaar voor auto-industrie

Het moge duidelijk zijn dat de oorlog in Oekraïne een ongekende impact heeft op de wereldwijde auto-industrie. De eerste gevolgen zijn al zichtbaar. Volkswagen en Audi hebben aangekondigd om minder auto’s te bouwen. De productie van de ID.4 lag bijvoorbeeld al enkele dagen stil. Porsche bouwt vanaf half maart geen enkel exemplaar meer van de 911, de Panamera en de Cayenne. Twee fabrieken blijven voorlopig dicht.

Porsche essamblage nog voor oorlog in Oekraïne
Dit beeld behoort voorlopig tot het verleden

Door de afhankelijkheid van kabelbomen uit Oekraïne liggen fabrieken van BMW in Duitsland en Groot-Brittannië al stil. De fabriek in Born heeft al drie weken stilgelegen. Ook Toyota heeft vorige week een “algemene pauze” aangekondigd vanwege het tekort aan onderdelen. Deze pauze duurt minstens tot juni. In deze periode zal het bedrijf tot 150.000 auto’s minder maken dan eerder gepland.

Toen we de gevolgen leerden van het chiptekort tijdens de corona-crisis, spraken we van een ‘perfecte storm’. Ondertussen weten we dat het allemaal erger kan. Hoewel het natuurlijk niet opweegt tegen het leed van de Oekraïense bevolking, zijn het wederom de autofabrikanten die harde klappen krijgen.

Het bericht Oorlog in Oekraïne raakt auto-industrie harder dan chiptekort verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl

 Leaseauto.nl

  • Over ons
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Contact

  Private lease

  • Wat is Private Lease
  • Begrippen
  • Private Lease voorwaarden
  • Eerlijke Lease Vergelijker
  • Veelgestelde vragen
  • Voordeligste Private Lease

   Stadsauto's

  • Kia Picanto
  • Fiat 500
  • Ford Fiesta
  • Volkswagen up!
  • Hyundai i10
  • Toyota Aygo X
  • Suzuki Swift

   Compacte hatchback

  • Citroën C3
  • Renault Clio
  • Opel Corsa
  • Toyota Yaris
  • Peugeot 208
  • Kia Ceed
  • Seat Ibiza
  • Volkswagen Polo

   Hatchback

  • Ford Focus
  • Kia ProCeed
  • Opel Astra
  • Peugeot 308
  • Renault Megane 
  • Citroen C4
  • Seat Leon
  • Volkswagen Golf

   SUV/ Crossover

  • Ford Puma
  • Hyundai Kona
  • Kia Stonic
  • Opel Mokka
  • Skoda Kamiq
  • Volkswagen T-Cross
  • Volvo XC40
  • Peugeot 2008
  • Renault Captur


Private Lease Aanbiedingen per Merk

Alfa Romeo, Audi, BMW, Citroën, Dacia, DS, Fiat, Ford, Kia, Honda, Hyundai, Mini, Mazda, Mercedes, MG, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, SEAT, Skoda, Suzuki, Toyota, Tesla, Volkswagen, Volvo

Leaseauto.nl contact
Niets gevonden
Bekijk alle
  • Alle Private Lease Aanbiedingen
  • Elektrische Auto’s
  • Populaire merken
    • Fiat
    • Ford
    • Hyundai
    • Kia
    • Opel
    • Peugeot
    • Skoda
    • Volkswagen
  • Over Private Lease
  • Over Leaseauto.nl
  • Contact