• Over Leaseauto.nl

    Uw onafhankelijke Private Lease Adviseur

    • Leaseauto.nl

    • Over Leaseauto.nl
    • Wat wij voor u doen
    • Waarom leasen via ons
    • 100% Onafhankelijk Advies
    • Ons verdienmodel
    • Onze partners
    • Contact
    • Contact informatie

    • E-mail:      klantenservice@leaseauto.nl
    • Telefoon:  088-0102600

    • Openingstijden klantenservice

    • Ma t/m vr: 10:00 - 18:00
    private lease vergelijker leaseauto.nl
  • Over Private Lease

    Tips en achtergrondinformatie over Private Lease

         Private Lease

    • Wat is Private Lease
    • Veelgestelde vragen
    • Voordelen
    • Lease Overeenkomst
    • Kosten Private Lease
    • Eerlijke Vergelijker
    • Begrippen
    • Auto Kopen of Leasen
    • Goedkoopste Private Lease

          Veelgestelde vragen

    • Hoe werkt Private Lease?
    • Welke kosten zijn inclusief?
    • Hoeveel moet ik verdienen?
    • Moet ik betalen bij schade?
    • Kan ik als ZZP'er Private Leasen?
    • Hoe verloopt de aanvraagprocedure?
    • Heb ik schadevrije jaren nodig?
    • Heb ik bijtelling voor belasting?
    • Alle veelgestelde vragen
    • Onafhankelijk Private Lease Advies

    • Heeft u uw antwoord niet gevonden? U mag altijd contact met ons opnemen. Wij helpen u graag.
    • Contact informatie

    • E-mail:      klantenservice@leaseauto.nl
    • Telefoon:  088-0102600
    • Openingstijden klantenservice

    • Ma t/m vr: 10:00 - 18:00
    private lease vergelijker leaseauto.nl
  • Alle Merken

    Alfa Romeo
    BMW
    Citroën
    Dacia
    DS
    Fiat
    Ford
    Honda

    Hyundai
    KIA
    Land Rover
    Lexus
    Mazda
    Mercedes
    MG
    Mitsubishi

    Mini
    Nissan
    Opel
    Peugeot
    Porsche
    Renault
    SEAT
    Skoda

    Smart
    Subaru
    Suzuki
    Toyota
    Tesla
    Volkswagen
    Volvo

  • Populaire Modellen

    Audi
    A1
    A3
    Q2

    BMW
    1 Serie
    X1
    X2

    Citroën
    C1
    C3
    C4

    Fiat
    500
    Panda

    Ford
    Fiesta
    Focus
    Kuga

    Hyundai
    i10
    i20
    Kona

    Kia
    Picanto
    Ceed
    Stonic
    Niro

    Mercedes
    A-Klasse
    CLA

    MINI
    Mini

    Opel
    Corsa
    Crossland

    Peugeot
    108
    208
    2008

    Renault
    Clio
    Captur

    SEAT
    Ibiza
    Leon

    Skoda
    Scala
    Kamiq
    Enyaq iV

    Toyota
    Aygo
    Yaris

    Volkswagen
    Polo
    T-Roc
    ID.4

    Volvo
    XC40
    V60

  • Nieuws

    Autonieuws

    Nieuw in 2024: Jeep Avenger E-hybrid

    Het Rijbereik in de Winter van Elektrische Auto’s in 2024

    Benzineauto of een Elektrische Auto? Private Lease met Leaseauto.nl

    Flex Lease in 2024: Waarom het zo Interessant is

    Mogelijkheden en Uitdagingen in de Autowereld van 2024

    Volvo in de schijnwerpers van 2024

    Meer Autonieuws

    Rijtesten

    Hyundai Kona Hybride 2024: Innovatief Comfort en Rijgemak

    Opel Astra-E: Efficiënt, Betrouwbaar en Toonaangevend in Kwaliteit

    Rijtest in de Toyota Yaris Cross: Stijlvol Avontuur

    De Nissan Ariya in de Spotlights: Analyse van Private Lease Mogelijkheden

    Ritje in de Peugeot 408: Stijlvol en Comfortabel Rijden

    Rijtest in de Toyota Prius: De ultieme hybride ervaring

    Meer Rijtesten

Niets gevonden
Bekijk alle
  • Over Leaseauto.nl

    Uw onafhankelijke Private Lease Adviseur

    • Leaseauto.nl

    • Over Leaseauto.nl
    • Wat wij voor u doen
    • Waarom leasen via ons
    • 100% Onafhankelijk Advies
    • Ons verdienmodel
    • Onze partners
    • Contact
    • Contact informatie

    • E-mail:      klantenservice@leaseauto.nl
    • Telefoon:  088-0102600

    • Openingstijden klantenservice

    • Ma t/m vr: 10:00 - 18:00
    private lease vergelijker leaseauto.nl
  • Over Private Lease

    Tips en achtergrondinformatie over Private Lease

         Private Lease

    • Wat is Private Lease
    • Veelgestelde vragen
    • Voordelen
    • Lease Overeenkomst
    • Kosten Private Lease
    • Eerlijke Vergelijker
    • Begrippen
    • Auto Kopen of Leasen
    • Goedkoopste Private Lease

          Veelgestelde vragen

    • Hoe werkt Private Lease?
    • Welke kosten zijn inclusief?
    • Hoeveel moet ik verdienen?
    • Moet ik betalen bij schade?
    • Kan ik als ZZP'er Private Leasen?
    • Hoe verloopt de aanvraagprocedure?
    • Heb ik schadevrije jaren nodig?
    • Heb ik bijtelling voor belasting?
    • Alle veelgestelde vragen
    • Onafhankelijk Private Lease Advies

    • Heeft u uw antwoord niet gevonden? U mag altijd contact met ons opnemen. Wij helpen u graag.
    • Contact informatie

    • E-mail:      klantenservice@leaseauto.nl
    • Telefoon:  088-0102600
    • Openingstijden klantenservice

    • Ma t/m vr: 10:00 - 18:00
    private lease vergelijker leaseauto.nl
  • Alle Merken

    Alfa Romeo
    BMW
    Citroën
    Dacia
    DS
    Fiat
    Ford
    Honda

    Hyundai
    KIA
    Land Rover
    Lexus
    Mazda
    Mercedes
    MG
    Mitsubishi

    Mini
    Nissan
    Opel
    Peugeot
    Porsche
    Renault
    SEAT
    Skoda

    Smart
    Subaru
    Suzuki
    Toyota
    Tesla
    Volkswagen
    Volvo

  • Populaire Modellen

    Audi
    A1
    A3
    Q2

    BMW
    1 Serie
    X1
    X2

    Citroën
    C1
    C3
    C4

    Fiat
    500
    Panda

    Ford
    Fiesta
    Focus
    Kuga

    Hyundai
    i10
    i20
    Kona

    Kia
    Picanto
    Ceed
    Stonic
    Niro

    Mercedes
    A-Klasse
    CLA

    MINI
    Mini

    Opel
    Corsa
    Crossland

    Peugeot
    108
    208
    2008

    Renault
    Clio
    Captur

    SEAT
    Ibiza
    Leon

    Skoda
    Scala
    Kamiq
    Enyaq iV

    Toyota
    Aygo
    Yaris

    Volkswagen
    Polo
    T-Roc
    ID.4

    Volvo
    XC40
    V60

  • Nieuws

    Autonieuws

    Nieuw in 2024: Jeep Avenger E-hybrid

    Het Rijbereik in de Winter van Elektrische Auto’s in 2024

    Benzineauto of een Elektrische Auto? Private Lease met Leaseauto.nl

    Flex Lease in 2024: Waarom het zo Interessant is

    Mogelijkheden en Uitdagingen in de Autowereld van 2024

    Volvo in de schijnwerpers van 2024

    Meer Autonieuws

    Rijtesten

    Hyundai Kona Hybride 2024: Innovatief Comfort en Rijgemak

    Opel Astra-E: Efficiënt, Betrouwbaar en Toonaangevend in Kwaliteit

    Rijtest in de Toyota Yaris Cross: Stijlvol Avontuur

    De Nissan Ariya in de Spotlights: Analyse van Private Lease Mogelijkheden

    Ritje in de Peugeot 408: Stijlvol en Comfortabel Rijden

    Rijtest in de Toyota Prius: De ultieme hybride ervaring

    Meer Rijtesten

Niets gevonden
Bekijk alle
private lease vergelijker leaseauto.nl
Niets gevonden
Bekijk alle

Rijtest Hyundai Santa Fe: van chauffeurs- tot gezinsauto

We leven in een interessante tijd, vooral kijkend naar de autowereld. Elk merk wat je maar kan bedenken, maakt nu een SUV. Daarnaast beginnen allerlei merken die vroeger bestempeld werden als ‘budgetmerk’ nu een hele lading kwalitatief hoogstaande luxeauto’s te bouwen. Zo ook Hyundai met de Santa Fe. Niet alleen is het een erg handige SUV met de optie voor zeven zetels, maar ook is het een echt luxejacht.

Sterktes Zwaktes
+ Enorm veelzijdig – Navigatiesysteem
+ Verbruik – Verbruik
+ Luxueus – Hoedenplank

Wat is de Hyundai Santa Fe?

De Hyundai Santa Fe is de grootste personenauto die Hyundai op dit moment verkoopt in Europa. Het is een grote SUV voor de Nederlandse wegen, vergelijkbaar in lengte met de X5. De Santa Fe is verkrijgbaar met vijf en zeven plaatsen, waarvan er twee verstopt zitten in de vloer van de achterbak in het geval van de zevenzitter.

Het eerste ding wat je opvalt als je kijkt naar de Santa Fe is de gigantische grill van geborsteld aluminium. Het enorme glimmende gebit is een nieuwe additie voor de herziene versie van de Santa Fe, net als de voorbumper en de koplampen. Hetzelfde geldt voor de vernieuwde achterlichten en -bumper. Wij zelf vinden het heel gaaf. Een echte eyecatcher in een wereld voor ingetogenheid. De achterkant is wat minder heftig, wel zitten er fraaie achterlichten in de bips die helaas geen doorlopende lijn vormen.

De Hyundai Santa Fe is een mooie, grote en luxe SUV – Foto’s door Sem Berger

Qua formaat is de Santa Fe een echte ‘king of the road’. Een hoge zit, forse motorkap en een gewicht van een kleine twee ton, geven je een veilig gevoel en veel zelfvertrouwen. Alhoewel de Hyundai dus vrij groot is, is hij prima te manoeuvreren en te parkeren, hierover later meer.

De uitvoering die wij hebben meegekregen is de Hyundai Santa Fe Plug-In Hybrid Premium Plus Sky. Een hele boel termen, maar het komt neer op de topuitvoering van de Santa Fe. Onze testauto heeft een 1.6 liter viercilinder die in combinatie met een accupakket zorgt voor een totaalvermogen van 265 pk. Die hybride en plug-in hybride aandrijflijnen zijn overigens ook nieuw met de herziene Santa Fe. Dat eerder genoemde vermogen van 265 pk wordt via een zesbak automaat naar alle vier de wielen gezonden.

Grote glimmende grill
Kekke koplampen

Hoe rijdt hij?

Bij een auto van een kleine twee ton zou je denken dat een 1.6 niet echt genoeg is. Maar, de Santa Fe bewijst het tegendeel. Het totaalvermogen is ruim voldoende om de mastodont voort te bewegen, zelfs als je haast hebt. Mocht je Plug-in accu leeg zijn, rijdt de Hyundai gewoon door op de 1.6. Hij is dan nog steeds goed vlot, alleen het verbruik keldert nogal snel. Hierover later ook meer.

De Santa Fe is in twee woorden extreem comfortabel. De vering is op de snelweg vergelijkbaar met zweven en door woonwijken met kinderkopjes voelt het alsof je over een net-geasfalteerde landingsbaan rijdt. Zoals te verwachten valt, is de Santa Fe op verkeersheuvels en bij in- en uitritten van woonwijken nogal een schommelschip. Maar, dat kan ook niet anders bij een grote, hoge en zware SUV.

Iedereen kan de Santa Fe met gemak besturen. De auto start je met een druk op de knop en met nog een druk op de versnellingsbakknop, ga je het avontuur tegemoet. De automaatpook is met deze nieuwe iteratie van de Santa Fe vervangen door de het knoppenarrangement. Sturen gaat makkelijk, maar een tikkeltje zwaar. Mag ook wel, met ruim 1900 kilo aan Koreaanse SUV. Daarnaast is het ook niet storend.

Je kan, ondanks de forse omvang van de auto, goed om je heen kijken. De Santa Fe heeft bijna geen dode hoeken. Mocht je toch iets niet kunnen zien, kunnen de dodehoeksensoren en de camera’s in de zijspiegels die aangaan bij richting aangeven je helpen. Zo ziet de wereld jou niet alleen, in je giga-Hyundai, maar jij ziet de wereld ook.

Boze blik
Aangenaam achterwerk
De mastodont van de zijkant

Sterke punten

Het grootste pluspunt van de Hyundai Santa Fe is de enorme veelzijdigheid van de auto. Vooral met onze zevenzitter plug-in hybrid kun je ongeveer alles doen wat je zou kunnen willen doen. Als normale gezinsauto is de Santa Fe namelijk perfect. De vijf stoelen die je tot je beschikking hebt zijn comfortabel, verwarmd en de voorstoelen zijn zelfs nog geventileerd. Ook is de kofferruimte erg ruim, meer dan genoeg ruimte voor boodschappen voor een gezin van vijf. Daarnaast heb je alles wat je hartje begeert. Een panoramadak wat ook nog open kan, een goeie stereo-installatie en allerlei rijhulpen maken voor de perfecte dagelijkse auto. De luxe kan niet op in de Hyundai Santa Fe.

Ook als je chauffeur wil spelen, is de Santa Fe van de partij. De leuning van de achterbank kan worden aangepast, ook kan je nog naar voor en naar achteren schuiven met de achterbank. Zoals eerder genoemd is die achterbank ook nog eens verwarmd én kan je nog een armleuning met bekerhouders uitklappen ook. Te weinig beenruimte? Verschuif de leuning of de positie van de passagiersstoel elektrisch met de knopjes op de zijkant ervan.

Stoelen schuiven
Zonder zon!

Groot gezelschap? Geen probleem! Klap de achterste twee stoelen uit en ga op reis met z’n zevenen. Niet te veel spullen meenemen dan, anders past het niet. Kofferbakruimte is ver te zoeken met de zeven stoelen omhoog. Daarnaast moet je niet te lang zijn achterin. Tot ongeveer 1.70 meter is het prima vertoeven, als je langer bent, moet je goed zijn in yoga.

Als je netjes de auto aan de laadpaal hangt en blijft rijden met een volle accu, is het verbruik voor zo’n grote auto erg goed. Het is makkelijk om rond de 1 op 17 te rijden, soms lukte het zelfs om de 1 op 19 aan te tikken. Helemaal niet slecht voor zo’n bakbeest. Sterker nog, rijdend als PHEV is de Hyundai Santa Fe erg efficiënt en zuinig. Goed gedaan, Hyundai.

Van zeven zetels…
…tot twee!

Zwakke punten

Maar, helaas is het niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Als de accu eenmaal op raakt, wat soms vrij snel gebeurt, vooral als je met zeven man in de auto zit, gaat het verbruik drastisch omhoog. Vandaar dat het verbruik ook als sterk én zwak punt wordt omschreven. Als je goed je best hebt gedaan en je verbruiktellertje staat op 1 op 19, is het een grote schok om die teller keihard naar beneden te zien vallen als de accu leeg is. Van 1 op 19 naar 1 op 12 is niet best.

Een ander puntje van teleurstelling is het navigatiesysteem. Hyundai maakt een punt van het aanbieden van de meest actuele routebeschrijvingen. Hierom is het navigatiesysteem verbonden met allemaal geavanceerde servers die ervoor zorgen dat je live de allerbeste route krijgt. Dit is allemaal leuk en aardig, alleen wel jammer dat het daardoor soms erg lang duurt voordat je route is geladen.

Daarnaast is het navigatiesysteem moeilijk te navigeren. Zo is de verwoording en de menu-indeling soms erg lastig en verwarrend. Ik heb er een goede vijf minuten over gedaan om te begrijpen hoe ik een bestemming kon invoeren.

Nu komt het volgende punt: de hoedenplank. Nu denkt u, volledig terecht, ‘hoe kan een hoedenplank nou een negatief punt zijn?’. Dat ga ik u vertellen. Stel, je besluit om met zes vrienden een roadtrip te gaan doen naar Brabant, ik noem maar een hypothetische situatie…

Je haalt de hoedenplank uit de achterklep en je klapt te achterste twee stoelen uit. Zo, nu alleen nog even je hoedenplank en je afdekkleed in de auto stoppen. Nou, dat gaat dus niet. Tenzij je de achterste twee passagiers wil bedelven onder auto-onderdelen, passen de hoedenplank en dat afdekkleed niet meer in de auto. Dus, thuislaten die handel. Vinden we onhandig.

De navigatie in kwestie – Foto’s door Sem Berger

Uitrusting

Net als bij alle ietwat duurdere auto’s tegenwoordig, zitten er veel veiligheidssystemen op de Santa Fe, zowel standaard en optioneel. Beeld hierbij een waslijst aan drieletterige afkortingen in, zoals PCA, BCA, LKA en BVM. Ik kan het ook gewoon even voor u opschrijven. Standaard op de Premium Plus Sky zit parkeerhulp met camera’s en sensoren, dodehoeksensoren en -camera’s, rijbaanassistentie, noodremassistent, snelheidsbordenherkenning en rijbaanassistentie. Dat is een hele boel.

Daarnaast heeft de topuitvoering die wij hebben meegekregen onder andere een Head-up display, zelfnivellerende achtervering (toe maar), een hele emmer aan stopcontacten, USB-gaten en bekerhouders en, het allercoolst, de Remote Smart Parking Assistant. Dit is de functie waarbij je de Santa Fe kan starten én voor- en achteruit kan laten rijden zonder dat je erin zit. Perfect voor in- en uitparkeren in krappe plekjes. Ik dacht persoonlijk dat je zoiets nooit nodig zou hebben, maar, de situatie is voorgekomen en de functie was op dat moment fantastisch. Daarnaast is het natuurlijk een supergave party-trick.

Uitstekende uitrusting – Foto’s door Sem Berger

Conclusie rijtest Hyundai Santa Fe

In het kort is de Hyundai Santa Fe een geweldige gezinsauto met veel luxe, enorm veel mogelijkheden en een eigenwijze snoet. Hij dient als gezinsauto, chauffeursauto en personenvervoer en dat allemaal met een grote aluminium grijns. Het verbruik met elektriciteit is erg goed, zonder is het erg matig. Je kan er bijna alles in kwijt: van bagage voor een week vakantie tot zes van je vrienden én jezelf. Alleen de hoedenplank kan je er niet in kwijt, maar die past vast in je garage of voortuin… Al met al, missen we de Santa Fe. Ooit ontmoeten we elkaar weer, als we Santa Fe-geld verdienen.

De Hyundai Santa Fe is verkrijgbaar vanaf 48.995,- euro. Onze auto was het topmodel met veel opties, deze kostte 62.290,- euro.

De Santa Fe zwaait u uit – Foto’s door Sem Berger

Het bericht Rijtest Hyundai Santa Fe: van chauffeurs- tot gezinsauto verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl

 Leaseauto.nl

  • Over ons
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Contact

  Private lease

  • Wat is Private Lease
  • Begrippen
  • Private Lease voorwaarden
  • Eerlijke Lease Vergelijker
  • Veelgestelde vragen
  • Voordeligste Private Lease

   Stadsauto's

  • Kia Picanto
  • Fiat 500
  • Ford Fiesta
  • Volkswagen up!
  • Hyundai i10
  • Toyota Aygo X
  • Suzuki Swift

   Compacte hatchback

  • Citroën C3
  • Renault Clio
  • Opel Corsa
  • Toyota Yaris
  • Peugeot 208
  • Kia Ceed
  • Seat Ibiza
  • Volkswagen Polo

   Hatchback

  • Ford Focus
  • Kia ProCeed
  • Opel Astra
  • Peugeot 308
  • Renault Megane 
  • Citroen C4
  • Seat Leon
  • Volkswagen Golf

   SUV/ Crossover

  • Ford Puma
  • Hyundai Kona
  • Kia Stonic
  • Opel Mokka
  • Skoda Kamiq
  • Volkswagen T-Cross
  • Volvo XC40
  • Peugeot 2008
  • Renault Captur


Private Lease Aanbiedingen per Merk

Alfa Romeo, Audi, BMW, Citroën, Dacia, DS, Fiat, Ford, Kia, Honda, Hyundai, Mini, Mazda, Mercedes, MG, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, SEAT, Skoda, Suzuki, Toyota, Tesla, Volkswagen, Volvo

Leaseauto.nl contact
Niets gevonden
Bekijk alle
  • Alle Private Lease Aanbiedingen
  • Elektrische Auto’s
  • Populaire merken
    • Fiat
    • Ford
    • Hyundai
    • Kia
    • Opel
    • Peugeot
    • Skoda
    • Volkswagen
  • Over Private Lease
  • Over Leaseauto.nl
  • Contact