• Over Leaseauto.nl

    Uw onafhankelijke Private Lease Adviseur

    • Leaseauto.nl

    • Over Leaseauto.nl
    • Wat wij voor u doen
    • Waarom leasen via ons
    • 100% Onafhankelijk Advies
    • Ons verdienmodel
    • Onze partners
    • Contact
    • Contact informatie

    • E-mail:      klantenservice@leaseauto.nl
    • Telefoon:  088-0102600

    • Openingstijden klantenservice

    • Ma t/m vr: 10:00 - 18:00
    private lease vergelijker leaseauto.nl
  • Over Private Lease

    Tips en achtergrondinformatie over Private Lease

         Private Lease

    • Wat is Private Lease
    • Veelgestelde vragen
    • Voordelen
    • Lease Overeenkomst
    • Kosten Private Lease
    • Eerlijke Vergelijker
    • Begrippen
    • Auto Kopen of Leasen
    • Goedkoopste Private Lease

          Veelgestelde vragen

    • Hoe werkt Private Lease?
    • Welke kosten zijn inclusief?
    • Hoeveel moet ik verdienen?
    • Moet ik betalen bij schade?
    • Kan ik als ZZP'er Private Leasen?
    • Hoe verloopt de aanvraagprocedure?
    • Heb ik schadevrije jaren nodig?
    • Heb ik bijtelling voor belasting?
    • Alle veelgestelde vragen
    • Onafhankelijk Private Lease Advies

    • Heeft u uw antwoord niet gevonden? U mag altijd contact met ons opnemen. Wij helpen u graag.
    • Contact informatie

    • E-mail:      klantenservice@leaseauto.nl
    • Telefoon:  088-0102600
    • Openingstijden klantenservice

    • Ma t/m vr: 10:00 - 18:00
    private lease vergelijker leaseauto.nl
  • Alle Merken

    Alfa Romeo
    BMW
    Citroën
    Dacia
    DS
    Fiat
    Ford
    Honda

    Hyundai
    KIA
    Land Rover
    Lexus
    Mazda
    Mercedes
    MG
    Mitsubishi

    Mini
    Nissan
    Opel
    Peugeot
    Porsche
    Renault
    SEAT
    Skoda

    Smart
    Subaru
    Suzuki
    Toyota
    Tesla
    Volkswagen
    Volvo

  • Populaire Modellen

    Audi
    A1
    A3
    Q2

    BMW
    1 Serie
    X1
    X2

    Citroën
    C1
    C3
    C4

    Fiat
    500
    Panda

    Ford
    Fiesta
    Focus
    Kuga

    Hyundai
    i10
    i20
    Kona

    Kia
    Picanto
    Ceed
    Stonic
    Niro

    Mercedes
    A-Klasse
    CLA

    MINI
    Mini

    Opel
    Corsa
    Crossland

    Peugeot
    108
    208
    2008

    Renault
    Clio
    Captur

    SEAT
    Ibiza
    Leon

    Skoda
    Scala
    Kamiq
    Enyaq iV

    Toyota
    Aygo
    Yaris

    Volkswagen
    Polo
    T-Roc
    ID.4

    Volvo
    XC40
    V60

  • Nieuws

    Autonieuws

    Nieuw in 2024: Jeep Avenger E-hybrid

    Het Rijbereik in de Winter van Elektrische Auto’s in 2024

    Benzineauto of een Elektrische Auto? Private Lease met Leaseauto.nl

    Flex Lease in 2024: Waarom het zo Interessant is

    Mogelijkheden en Uitdagingen in de Autowereld van 2024

    Volvo in de schijnwerpers van 2024

    Meer Autonieuws

    Rijtesten

    Hyundai Kona Hybride 2024: Innovatief Comfort en Rijgemak

    Opel Astra-E: Efficiënt, Betrouwbaar en Toonaangevend in Kwaliteit

    Rijtest in de Toyota Yaris Cross: Stijlvol Avontuur

    De Nissan Ariya in de Spotlights: Analyse van Private Lease Mogelijkheden

    Ritje in de Peugeot 408: Stijlvol en Comfortabel Rijden

    Rijtest in de Toyota Prius: De ultieme hybride ervaring

    Meer Rijtesten

Niets gevonden
Bekijk alle
  • Over Leaseauto.nl

    Uw onafhankelijke Private Lease Adviseur

    • Leaseauto.nl

    • Over Leaseauto.nl
    • Wat wij voor u doen
    • Waarom leasen via ons
    • 100% Onafhankelijk Advies
    • Ons verdienmodel
    • Onze partners
    • Contact
    • Contact informatie

    • E-mail:      klantenservice@leaseauto.nl
    • Telefoon:  088-0102600

    • Openingstijden klantenservice

    • Ma t/m vr: 10:00 - 18:00
    private lease vergelijker leaseauto.nl
  • Over Private Lease

    Tips en achtergrondinformatie over Private Lease

         Private Lease

    • Wat is Private Lease
    • Veelgestelde vragen
    • Voordelen
    • Lease Overeenkomst
    • Kosten Private Lease
    • Eerlijke Vergelijker
    • Begrippen
    • Auto Kopen of Leasen
    • Goedkoopste Private Lease

          Veelgestelde vragen

    • Hoe werkt Private Lease?
    • Welke kosten zijn inclusief?
    • Hoeveel moet ik verdienen?
    • Moet ik betalen bij schade?
    • Kan ik als ZZP'er Private Leasen?
    • Hoe verloopt de aanvraagprocedure?
    • Heb ik schadevrije jaren nodig?
    • Heb ik bijtelling voor belasting?
    • Alle veelgestelde vragen
    • Onafhankelijk Private Lease Advies

    • Heeft u uw antwoord niet gevonden? U mag altijd contact met ons opnemen. Wij helpen u graag.
    • Contact informatie

    • E-mail:      klantenservice@leaseauto.nl
    • Telefoon:  088-0102600
    • Openingstijden klantenservice

    • Ma t/m vr: 10:00 - 18:00
    private lease vergelijker leaseauto.nl
  • Alle Merken

    Alfa Romeo
    BMW
    Citroën
    Dacia
    DS
    Fiat
    Ford
    Honda

    Hyundai
    KIA
    Land Rover
    Lexus
    Mazda
    Mercedes
    MG
    Mitsubishi

    Mini
    Nissan
    Opel
    Peugeot
    Porsche
    Renault
    SEAT
    Skoda

    Smart
    Subaru
    Suzuki
    Toyota
    Tesla
    Volkswagen
    Volvo

  • Populaire Modellen

    Audi
    A1
    A3
    Q2

    BMW
    1 Serie
    X1
    X2

    Citroën
    C1
    C3
    C4

    Fiat
    500
    Panda

    Ford
    Fiesta
    Focus
    Kuga

    Hyundai
    i10
    i20
    Kona

    Kia
    Picanto
    Ceed
    Stonic
    Niro

    Mercedes
    A-Klasse
    CLA

    MINI
    Mini

    Opel
    Corsa
    Crossland

    Peugeot
    108
    208
    2008

    Renault
    Clio
    Captur

    SEAT
    Ibiza
    Leon

    Skoda
    Scala
    Kamiq
    Enyaq iV

    Toyota
    Aygo
    Yaris

    Volkswagen
    Polo
    T-Roc
    ID.4

    Volvo
    XC40
    V60

  • Nieuws

    Autonieuws

    Nieuw in 2024: Jeep Avenger E-hybrid

    Het Rijbereik in de Winter van Elektrische Auto’s in 2024

    Benzineauto of een Elektrische Auto? Private Lease met Leaseauto.nl

    Flex Lease in 2024: Waarom het zo Interessant is

    Mogelijkheden en Uitdagingen in de Autowereld van 2024

    Volvo in de schijnwerpers van 2024

    Meer Autonieuws

    Rijtesten

    Hyundai Kona Hybride 2024: Innovatief Comfort en Rijgemak

    Opel Astra-E: Efficiënt, Betrouwbaar en Toonaangevend in Kwaliteit

    Rijtest in de Toyota Yaris Cross: Stijlvol Avontuur

    De Nissan Ariya in de Spotlights: Analyse van Private Lease Mogelijkheden

    Ritje in de Peugeot 408: Stijlvol en Comfortabel Rijden

    Rijtest in de Toyota Prius: De ultieme hybride ervaring

    Meer Rijtesten

Niets gevonden
Bekijk alle
private lease vergelijker leaseauto.nl
Niets gevonden
Bekijk alle

Rijtest Fiat 500e: Een espresso op wielen

Sommige mensen drinken een cappuchino, andere gaan weer voor een latte machiatto. In Italiè gaan ze echter voor een espresso, intens en bomvol smaak in een compacte verpakking. Het is daarom geen verrassing dat de Fiat 500 synoniem staat voor de Italiaanse stadsauto. De Fiat 500e brengt dit traditionele recept naar de 21ste eeuw met een elektrische aandrijving en een flinke make-over.

SterktesZwaktes
+ Aandrijving– Bagageruimte
+ Geluidsisolatie– Stug
+ Snelladen– Cruise control

Wat is de Fiat 500e?

Fiat 500e in de stad
Aan de bar

Toen Fiat de nieuwe 500 lanceerde in 2007 wist het eigenhandig het Turijnse merk uit een diep dal te halen. Zoals de Tipolino en de Nuova 500 dit daarvoor hebben gedaan, wist de 500 wederom redding te brengen voor Fiat. Diverse concept van de 500 zijn vervolgens gebruikt in de maten X, L en XL. Het is je daarom vergeven als je ervanuit gaat dat dit wederom een nieuwe variant is. De Fiat 500e is echter compleet nieuw ontwikkeld als een EV en deelt slechts het silhouete van zijn voorgangers. Ons testexemplaar betreft een Fiat 500e La Prima cabrio, de café creme de la creme onder de 500e’s (maar dan sterker). Het topmodel is tevens erg zeldzaam, meer dan 1000 exemplaren naar Nederland komen er niet (500 cabrio’s, 500 hatchback’s).

Enkele cijfers van de nieuwe 500e laat zien dat de basis op papier veelbelovend is. Het 42kWh accupakket beloofd een WLTP bereik van 320km op een enkele lading. Wanneer er moet worden opgeladen kan dit met een snellaadvermogen van 85 kW DC, met als resultaat dat de accu van 10 tot 80 % is opgeladen in ongeveer 25 minuten. Deze kilometers kunnen worden genoten met het dak naar beneden, want de 500e is de tweede semi-cabrio EV op de markt.

Hoe rijdt het?

Fiat 500e la prima cabrio rijdt voorbij
In de zon

Het rijden in een Fiat 500e moet overkomen als een ervaring. Dat is wat de ontwerpers bij Fiat in gedachten hadden toen ze de muziek van de Italiaanse film Armarcord als (elektro)motorgeluid kozen. De meeste elektrische auto’s zoemen, maar de 500e zingt wanneer je voorbij rijdt op lage snelheid. Dit is binnenin niet te horen omdat er duidelijk werk is gemaakt om de 500e zo stil mogelijk te houden. Voorgaande auto’s van het vroegere FCA kwamen altijd met een flinke hoeveelheid bandrol geluid. In de 500e is dit probleem een stuk minder aanwezig, ook wanneer de cabriokap volledig is geopend valt het windgeluid behoorlijk mee, wederom een verbetering tegenover zijn voorganger.

Als we het hebben over een elektromotor zijn de mogelijkheden haast eindeloos. Ze zijn stil, direct en kunnen ongelofelijk veel kracht opwekken uit een zeer kleine motor. De nieuwste generatie Hypercars maakt hier gretig gebruik van, maar de meest toepasbare situatie voor een elektromotor is waarschijnlijk de stadsauto. Er is weinig tot geen geluid, wat betekend dat je rustiger in de auto zit, ook het geluid van voetgangers en fietsers wordt sneller geregistreerd. Wanneer een situatie erom vraagt dat je ergens snel langs moet is wederom de elektromotor de beste oplossing.

Zelfs op verbruik is een elektromotor het meest efficiënt op lage snelheid, het mag dan ook geen verrassing zijn dat de rijervaring in de nieuwste generatie 500 vele malen is verbeterd door de elektrische aandrijving. Het rijgedrag is daarnaast scherp maar over drempels ook behoorlijk stug. De 500e is relatief zwaar met 1305 kg, dit in combinatie met een korte wielbasis maakt dat korte oneffenheden moeilijk te maskeren zijn.

Fiat Lease Aanbod

Sterke punten

De elektromotor past goed bij het karakter van de auto. Verwacht geen Tesla taferelen van het 118 pk sterke motorblok maar een 0-100 tijd van 9 seconden is vlot zat. Het cabriodak kan tot een snelheid van 80 km/u openen en sluiten, dit kan erg handig zijn als een regenbui jouw Nederlandse zomer een reality check geeft. Niet dat dit veel uitmaakt, want de reflectie van de 500e in een regenplas zal snel weer een lach op je gezicht toveren. Het ontwerp mag dan 6 centimeter langer zijn, maar dit gaat niet ten kosten van de aaibaarheidsfactor van de 500. De koplampen zorgen voor een soort ondeugendheid dat het moeilijk maakt om er niet door gecharmeerd te worden.

Fiat 500e aan het laden
Aan de laadpaal

Het interieur heeft in vergelijking met de vorige generatie een flinke stap genomen. Niet langer zitten langere mensen boven de 1.85m met hun hoofd tegen het plafond. De uit marmer gestileerde hoofdsteunen van de vorige generatie zijn ook vervangen voor zachtere kussentjes. Geen onnodige luxe als de vlotte acceleratie je hoofd naar achter zwiept.

Zwakke punten

De veelzijdigheid van de 500e La Prima cabrio zorgt echter ook indirect voor enkele irritaties. Zo is de kofferbak wederom erg compact in de cabrio, zeker nu de laadkabels hier ook in moeten. De 500e heeft namelijk geen ‘frunk’ waar deze kabels normaliter zich bevinden. Als het heeft geregend en je de kofferbak opent zullen de stil liggende druppels tevens in je kofferbak verdwijnen.

Het vernieuwde dashboard is overzichtelijk en redelijk vanzelfsprekend qua bediening, maar toch had er meer in gezeten. Zo is de snelheidsmeter lastig te lezen en voelt het als een gemiste kans dat er geen exterieurkleur op het dashboard zit.

Uitrusting

Interieur Fiat 500e cabrio
In het interieur

Net zoals de echte Italiaanse espresso doet dit kleine stadsautotje niet onder voor grotere modellen. Zo komt de Fiat 500e met ADAS systemen als; dodehoekbewaking, Lane Assist en Adaptive cruise control. Vooral de laatste twee systemen verdienen een compliment want de auto stuurt precies in het midden van de rijbaan en weet goed te anticiperen op andere automobilisten. De bediening van het dashboard is vrij simpel, de letters P.R,N en D zorgen voor weinig verwarring.

Het multimediasysteem kan gekoppeld worden met Apple Carplay en Android auto maar is op zichzelf ook prima. Het navigatiesysteem van TomTom maakt maximaal gebruik van het 7-inch touchscreen om een overzichtelijk beeld te creëren. De zijwegen zijn zelfs op de snelweg goed af te lezen en sommige gebouwen zijn in 3D aanwezig. One Pedal driving is mogelijk wanneer er in Range modus gereden wordt en bij ‘range anxiety’ is er ook nog Sherpa modus. Dit zorgt ervoor dat alle energie slurpende systemen zoals bijvoorbeeld de airco uit gaan voor een extra beetje range.

Navigatiesysteem Utrecht
Achter de Dom

Conclusie Range Fiat 500e

Het opvolgen van een bekende hit is nooit makkelijk. Fiat weet dit maar al te goed want de 500 uit 2007 is niet de eerste poging om de Nuova 500 uit 1957 op te volgen. In dit geval is de luxe er niet om meerdere pogingen te doen want de Fiat 500e is geboren uit een noodzaak voor minder schadelijke uitstoot. Dat FCA inmiddels is opgenomen in het grotere Stellantis zorgt voor iets meer ademruimte. Dat neemt niet weg dat Fiat met de 500e een erg sterk model heeft neergezet als het komt op elektrische stadsauto’s.

De directe concurrentie bestaan uit de grotere Honda E en MINI Electric, beide modellen komen echter niet in de buurt van het bereik dat de Fiat 500e heeft. Tevens weet de Italiaan met 85 kW DC ook een stuk sneller te laden dan beide modellen. Daarnaast zijn de ADAS systemen erg indrukwekkend en tot niet zo lang geleden besteed aan een auto vele malen zijn prijs. Dit toont aan hoe snel de progressie wel niet gaat als het komt op software en hardware.

Fastned opladen
Aan het snelladen

De vanafprijs van het 42 kWh accupakket op de 500e begint vanaf 30.900 euro. Hiervoor rij je in een 500e Icon hatchback, onze top of the range testmodel begint op 38.900 euro. In vergelijking is de prijs van een basis MINI electric Hatchback slechts 1.000 euro minder dan de topuitvoering van de 500e La Prima Hatchback. De vergelijking met de espresso is dus niet geheel uit de lucht komen vallen, beide zijn Italiaanse iconen en beide geven veel ‘bang for your buck’. Het is echter wel zo dat de 500e niet voor iedereen zal zijn, daar is het model te onpraktisch voor. Maar reken er maar op als dit binnen jouw lifestyle past, het moeilijk is om vrolijk op te staan zonder jouw dagelijkse dosis 500e.

 Leaseauto.nl

  • Over ons
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Contact

  Private lease

  • Wat is Private Lease
  • Begrippen
  • Private Lease voorwaarden
  • Eerlijke Lease Vergelijker
  • Veelgestelde vragen
  • Voordeligste Private Lease

   Stadsauto's

  • Kia Picanto
  • Fiat 500
  • Ford Fiesta
  • Volkswagen up!
  • Hyundai i10
  • Toyota Aygo X
  • Suzuki Swift

   Compacte hatchback

  • Citroën C3
  • Renault Clio
  • Opel Corsa
  • Toyota Yaris
  • Peugeot 208
  • Kia Ceed
  • Seat Ibiza
  • Volkswagen Polo

   Hatchback

  • Ford Focus
  • Kia ProCeed
  • Opel Astra
  • Peugeot 308
  • Renault Megane 
  • Citroen C4
  • Seat Leon
  • Volkswagen Golf

   SUV/ Crossover

  • Ford Puma
  • Hyundai Kona
  • Kia Stonic
  • Opel Mokka
  • Skoda Kamiq
  • Volkswagen T-Cross
  • Volvo XC40
  • Peugeot 2008
  • Renault Captur


Private Lease Aanbiedingen per Merk

Alfa Romeo, Audi, BMW, Citroën, Dacia, DS, Fiat, Ford, Kia, Honda, Hyundai, Mini, Mazda, Mercedes, MG, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, SEAT, Skoda, Suzuki, Toyota, Tesla, Volkswagen, Volvo

Leaseauto.nl contact
Niets gevonden
Bekijk alle
  • Alle Private Lease Aanbiedingen
  • Elektrische Auto’s
  • Populaire merken
    • Fiat
    • Ford
    • Hyundai
    • Kia
    • Opel
    • Peugeot
    • Skoda
    • Volkswagen
  • Over Private Lease
  • Over Leaseauto.nl
  • Contact