Sommige mensen drinken een cappuchino, andere gaan weer voor een latte machiatto. In Italiè gaan ze echter voor een espresso, intens en bomvol smaak in een compacte verpakking. Het is daarom geen verrassing dat de Fiat 500 synoniem staat voor de Italiaanse stadsauto. De Fiat 500e brengt dit traditionele recept naar de 21ste eeuw met een elektrische aandrijving en een flinke make-over.
Sterktes | Zwaktes |
+ Aandrijving | – Bagageruimte |
+ Geluidsisolatie | – Stug |
+ Snelladen | – Cruise control |
Wat is de Fiat 500e?
Toen Fiat de nieuwe 500 lanceerde in 2007 wist het eigenhandig het Turijnse merk uit een diep dal te halen. Zoals de Tipolino en de Nuova 500 dit daarvoor hebben gedaan, wist de 500 wederom redding te brengen voor Fiat. Diverse concept van de 500 zijn vervolgens gebruikt in de maten X, L en XL. Het is je daarom vergeven als je ervanuit gaat dat dit wederom een nieuwe variant is. De Fiat 500e is echter compleet nieuw ontwikkeld als een EV en deelt slechts het silhouete van zijn voorgangers. Ons testexemplaar betreft een Fiat 500e La Prima cabrio, de café creme de la creme onder de 500e’s (maar dan sterker). Het topmodel is tevens erg zeldzaam, meer dan 1000 exemplaren naar Nederland komen er niet (500 cabrio’s, 500 hatchback’s).
Enkele cijfers van de nieuwe 500e laat zien dat de basis op papier veelbelovend is. Het 42kWh accupakket beloofd een WLTP bereik van 320km op een enkele lading. Wanneer er moet worden opgeladen kan dit met een snellaadvermogen van 85 kW DC, met als resultaat dat de accu van 10 tot 80 % is opgeladen in ongeveer 25 minuten. Deze kilometers kunnen worden genoten met het dak naar beneden, want de 500e is de tweede semi-cabrio EV op de markt.
Hoe rijdt het?
Het rijden in een Fiat 500e moet overkomen als een ervaring. Dat is wat de ontwerpers bij Fiat in gedachten hadden toen ze de muziek van de Italiaanse film Armarcord als (elektro)motorgeluid kozen. De meeste elektrische auto’s zoemen, maar de 500e zingt wanneer je voorbij rijdt op lage snelheid. Dit is binnenin niet te horen omdat er duidelijk werk is gemaakt om de 500e zo stil mogelijk te houden. Voorgaande auto’s van het vroegere FCA kwamen altijd met een flinke hoeveelheid bandrol geluid. In de 500e is dit probleem een stuk minder aanwezig, ook wanneer de cabriokap volledig is geopend valt het windgeluid behoorlijk mee, wederom een verbetering tegenover zijn voorganger.
Als we het hebben over een elektromotor zijn de mogelijkheden haast eindeloos. Ze zijn stil, direct en kunnen ongelofelijk veel kracht opwekken uit een zeer kleine motor. De nieuwste generatie Hypercars maakt hier gretig gebruik van, maar de meest toepasbare situatie voor een elektromotor is waarschijnlijk de stadsauto. Er is weinig tot geen geluid, wat betekend dat je rustiger in de auto zit, ook het geluid van voetgangers en fietsers wordt sneller geregistreerd. Wanneer een situatie erom vraagt dat je ergens snel langs moet is wederom de elektromotor de beste oplossing.
Zelfs op verbruik is een elektromotor het meest efficiënt op lage snelheid, het mag dan ook geen verrassing zijn dat de rijervaring in de nieuwste generatie 500 vele malen is verbeterd door de elektrische aandrijving. Het rijgedrag is daarnaast scherp maar over drempels ook behoorlijk stug. De 500e is relatief zwaar met 1305 kg, dit in combinatie met een korte wielbasis maakt dat korte oneffenheden moeilijk te maskeren zijn.
Fiat Lease Aanbod
Sterke punten
De elektromotor past goed bij het karakter van de auto. Verwacht geen Tesla taferelen van het 118 pk sterke motorblok maar een 0-100 tijd van 9 seconden is vlot zat. Het cabriodak kan tot een snelheid van 80 km/u openen en sluiten, dit kan erg handig zijn als een regenbui jouw Nederlandse zomer een reality check geeft. Niet dat dit veel uitmaakt, want de reflectie van de 500e in een regenplas zal snel weer een lach op je gezicht toveren. Het ontwerp mag dan 6 centimeter langer zijn, maar dit gaat niet ten kosten van de aaibaarheidsfactor van de 500. De koplampen zorgen voor een soort ondeugendheid dat het moeilijk maakt om er niet door gecharmeerd te worden.
Het interieur heeft in vergelijking met de vorige generatie een flinke stap genomen. Niet langer zitten langere mensen boven de 1.85m met hun hoofd tegen het plafond. De uit marmer gestileerde hoofdsteunen van de vorige generatie zijn ook vervangen voor zachtere kussentjes. Geen onnodige luxe als de vlotte acceleratie je hoofd naar achter zwiept.
Zwakke punten
De veelzijdigheid van de 500e La Prima cabrio zorgt echter ook indirect voor enkele irritaties. Zo is de kofferbak wederom erg compact in de cabrio, zeker nu de laadkabels hier ook in moeten. De 500e heeft namelijk geen ‘frunk’ waar deze kabels normaliter zich bevinden. Als het heeft geregend en je de kofferbak opent zullen de stil liggende druppels tevens in je kofferbak verdwijnen.
Het vernieuwde dashboard is overzichtelijk en redelijk vanzelfsprekend qua bediening, maar toch had er meer in gezeten. Zo is de snelheidsmeter lastig te lezen en voelt het als een gemiste kans dat er geen exterieurkleur op het dashboard zit.
Uitrusting
Net zoals de echte Italiaanse espresso doet dit kleine stadsautotje niet onder voor grotere modellen. Zo komt de Fiat 500e met ADAS systemen als; dodehoekbewaking, Lane Assist en Adaptive cruise control. Vooral de laatste twee systemen verdienen een compliment want de auto stuurt precies in het midden van de rijbaan en weet goed te anticiperen op andere automobilisten. De bediening van het dashboard is vrij simpel, de letters P.R,N en D zorgen voor weinig verwarring.
Het multimediasysteem kan gekoppeld worden met Apple Carplay en Android auto maar is op zichzelf ook prima. Het navigatiesysteem van TomTom maakt maximaal gebruik van het 7-inch touchscreen om een overzichtelijk beeld te creëren. De zijwegen zijn zelfs op de snelweg goed af te lezen en sommige gebouwen zijn in 3D aanwezig. One Pedal driving is mogelijk wanneer er in Range modus gereden wordt en bij ‘range anxiety’ is er ook nog Sherpa modus. Dit zorgt ervoor dat alle energie slurpende systemen zoals bijvoorbeeld de airco uit gaan voor een extra beetje range.
Conclusie Range Fiat 500e
Het opvolgen van een bekende hit is nooit makkelijk. Fiat weet dit maar al te goed want de 500 uit 2007 is niet de eerste poging om de Nuova 500 uit 1957 op te volgen. In dit geval is de luxe er niet om meerdere pogingen te doen want de Fiat 500e is geboren uit een noodzaak voor minder schadelijke uitstoot. Dat FCA inmiddels is opgenomen in het grotere Stellantis zorgt voor iets meer ademruimte. Dat neemt niet weg dat Fiat met de 500e een erg sterk model heeft neergezet als het komt op elektrische stadsauto’s.
De directe concurrentie bestaan uit de grotere Honda E en MINI Electric, beide modellen komen echter niet in de buurt van het bereik dat de Fiat 500e heeft. Tevens weet de Italiaan met 85 kW DC ook een stuk sneller te laden dan beide modellen. Daarnaast zijn de ADAS systemen erg indrukwekkend en tot niet zo lang geleden besteed aan een auto vele malen zijn prijs. Dit toont aan hoe snel de progressie wel niet gaat als het komt op software en hardware.
De vanafprijs van het 42 kWh accupakket op de 500e begint vanaf 30.900 euro. Hiervoor rij je in een 500e Icon hatchback, onze top of the range testmodel begint op 38.900 euro. In vergelijking is de prijs van een basis MINI electric Hatchback slechts 1.000 euro minder dan de topuitvoering van de 500e La Prima Hatchback. De vergelijking met de espresso is dus niet geheel uit de lucht komen vallen, beide zijn Italiaanse iconen en beide geven veel ‘bang for your buck’. Het is echter wel zo dat de 500e niet voor iedereen zal zijn, daar is het model te onpraktisch voor. Maar reken er maar op als dit binnen jouw lifestyle past, het moeilijk is om vrolijk op te staan zonder jouw dagelijkse dosis 500e.