De Toyota Prius maakt zijn comeback. In dit artikel van Leaseauto.nl vertellen wij over onze rijervaring in de Toyota Prius.
Dit voertuig, ooit het symbool van milieubewuste beroemdheden in het midden van de jaren 2000, is nu in zijn vijfde generatie verkrijgbaar. De afgelopen twee decennia hebben zowel de Prius als zijn concurrenten aanzienlijke veranderingen ondergaan. Ondanks de trend naar elektrische SUV’s heeft Toyota ervoor gekozen om de Prius opnieuw als een plug-in hybride aan te bieden in 2023. Maar is dit nog steeds relevant te midden van de overvloed aan elektrische crossovers?
Wat is de Toyota Prius?
Toyota was een pionier toen ze in 1997 de allereerste massaproductie hybride op de markt brachten. Deze bescheiden ogende compacte sedan onthulde niets van de geavanceerde technologie onder de motorkap. De meeste mensen begonnen de Toyota Prius pas echt op te merken bij de introductie van de tweede generatie. De gestroomlijnde druppelvorm resulteerde in een indrukwekkende luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0.26, wat destijds een opmerkelijke prestatie was.
Nu, met de vijfde generatie Toyota Prius, herken je deze auto niet snel als zodanig. Maar dit keer om een heel andere reden. De extreem schuine voorruit en de opvallende 19-inch velgen verrasten ons de eerste keer dat we hem zagen. Is dit echt een Prius? Het ontwerp lijkt rechtstreeks uit een futuristisch videospel te komen, alsof het zich afspeelt in het jaar 2055. Hoewel Toyota beweerde “geen saaie auto’s meer” te maken, hebben ze dit naar een geheel nieuw niveau getild.
Dit futuristische uiterlijk gaat hand in hand met een iets minder futuristisch plug-in hybridesysteem. Niet volledig elektrisch? Dat lijkt wellicht wat achterhaald in 2023, maar vergis je niet, met een volledig opgeladen batterij geeft het dashboard een elektrisch bereik van 71 kilometer aan, ruim voldoende om naar je werk te pendelen zonder tussentijds opladen.
Toyota Private Lease
Toyota is populair bij particulieren. Ook Toyota private lease is succesvol. Zo is de Toyota Aygo is al jarenlang toonaangevend in het stadsauto segment.
De Toyota Yaris en Toyota Corolla zijn fijne compacte gezinsauto’s. Ook de ruime Corolla Touring Sports stationwagon uitvoering doet het goed. In het sedan segment is de nieuwe Toyota Camry sinds kort leverbaar.
De hoge modellen als de Toyota C-HR en Toyota RAV4 worden net als bij andere merken steeds populairder. De Toyota Prius is al jaren een van de succesvolste elektrische auto’s.
Hoe rijdt de Prius?
Als we de Toyota Prius in één woord zonden moeten omschrijven, dan is dat ‘efficiënt’. Dit heeft veel te maken met hoe de Prius zich op de weg gedraagt. Bij bijna elke snelheid in de cabine is het stil en comfortabel. De stoffen stoelen bieden voldoende ondersteuning zonder je klem te voelen.
Mijn dagelijkse woon-werkverkeer is 39 kilometer lang, waarvan 30 kilometer op de snelweg. Zelfs onder suboptimale weersomstandigheden bij 10 graden Celsius wist de Prius zijn elektrische bereik met slechts 40 kilometer te verminderen bij volledig elektrisch gebruik. Bijna exact volgens de vooraf gecommuniceerde specificaties. Met een verbruik van 15,4 kWh per 100 kilometer is de Prius buitengewoon efficiënt, zelfs voor een volledig elektrische auto. Ter vergelijking, de meest gestroomlijnde elektrische Tesla’s en Hyundai’s zitten rond de 15,0 kWh per 100 km.
Dit efficiënte verbruik geldt ook wanneer de elektrische motor niet wordt gebruikt. Ja, de Toyota Prius heeft een regeneratieve modus, zodat je nooit zonder stroom komt te zitten. Maar voor deze test reden we op de snelweg, volledig op benzine. Bij een snelheid van 130 km/u is het verbruik 6,0 liter per 100 kilometer en bij 100 km/u is dit zelfs slechts 4,8 liter per 100 kilometer. Opnieuw vergelijkbaar met de meest efficiënte benzineauto’s op de markt.
Sterke punten
Laat je niet misleiden door de uitzonderlijke brandstofefficiëntie – dit is zeker geen trage ecobox. Met een gecombineerd vermogen van 223 pk sprint de Prius van 0 naar 100 km/u in slechts 6,8 seconden. Het stuurwiel biedt een prettige grip en als je zin hebt, kun je met de Prius echt plezier beleven in het bochtenwerk.
Ondanks dat de voorruit van buitenaf bijna horizontaal lijkt, is er voldoende ruimte voor de bestuurder. Het zicht rondom is uitstekend, mede dankzij een extra zijruit. Toyota heeft het instrumentenpaneel boven het stuur geplaatst, vergelijkbaar met Peugeot. Echter, door de diepe dashboardruimte is er geen klein stuur nodig, wat betekent dat je zonder afleiding gemakkelijk de instrumenten kunt aflezen terwijl je op de weg let. Het voelt als een soort head-up display, maar dan in het dashboard verwerkt.
Het interieur van de Prius biedt een goede balans tussen ergonomie en design. Er zijn fysieke knoppen voor stoelverwarming, klimaatregeling en cruisecontrol, maar dit maakt het interieur niet druk of gedateerd. Alles bevindt zich waar je het verwacht, en dankzij de slimme plaatsing van het instrumentenpaneel blijft het geheel modern aanvoelen.
Zwakke punten
Om de Prius zo aerodynamisch mogelijk te maken, heeft deze een Kamm-tail aan de achterkant. Dit verbetert de aerodynamica, maar is minder gunstig voor het schoon houden van de achterruit. Aangezien er geen ruitenwisser op zit, moet je het doen met de kachel en de luchtsnelheid op de snelweg. Zelfs met deze maatregelen kan het tot wel 10 minuten duren voordat het zicht weer volledig hersteld is.
In het interieur zijn enkele delen nog steeds gemaakt van hard plastic. Toyota heeft gekozen voor ergonomische vormen in plaats van duurdere materialen. Dit is vooral merkbaar aan de armsteun op de middenconsole, die wat aan de goedkope kant aanvoelt.
Voor achterpassagiers kan er gebrek aan hoofdruimte zijn. Zelfs met mijn lengte van 1,94 meter kan ik achter mezelf zitten, zij het met enige hoofdbuiging. Voor mensen tot 1,85 meter is er voldoende ruimte. Met 284 liter biedt de bagageruimte voldoende ruimte, maar dit is aan de lagere kant in vergelijking met de concurrentie.
Conclusie Toyota Prius
De hybride-aandrijving is nog steeds relevant, gezien het aantal modellen dat nog steeds op de markt verschijnt met deze technologie. Toch zijn ze niet altijd even goed uitgewerkt, gezien ze zowel een accupakket als een benzinemotor aan boord hebben. Maar de Toyota Prius is een uitzondering op dat gebied, met indrukwekkende efficiëntie en rijprestaties.
Private Lease met zekerheid via Leaseauto.nl
Private Lease is makkelijk als het allemaal geregeld is. Alleen het vergelijken en maken van een goede keuze uit alle Privé Lease aanbiedingen is lastig. U moet weten waar u op moet letten. Daar helpen wij u graag mee. Met een eerlijke Private Lease vergelijker, uitleg en, als dat nodig is, persoonlijk advies door onze experts. Zo krijgt u meer inzicht om de beste keuze voor u te maken.
Op Leaseauto.nl kunt u eenvoudig privé lease aanbiedingen van gerenommeerde aanbieders vergelijken en aanpassen aan uw wensen. Selecteer de uitvoering, kleur, de contractduur en het aantal kilometers per jaar. Zie daarna welke aanbieding het goedkoopste is en de beste voorwaarden heeft.
Altijd uitleg van kleine lettertjes en “beste deal” check
Nadat u een vrijblijvende offerte aanvraagt neemt een Privé lease adviseur contact op. Allereerst voor de “beste deal check”. Samen wordt gekeken of de aangevraagde auto in uw situatie de beste aanbieding is. Maar ook om de kleine lettertjes van de overeenkomst toe te lichten. Hiermee voorkomen wij dat u voor onverwachte kosten en onaangename verrassingen komt te staan. Wij helpen kosteloos bij het maken van de beste keuze voor u.
Bescherming tegen te hoge financiële lasten
De volgende stap is altijd de financiële draagkrachttoetsing. Deze toetsing gebeurt om te voorkomen dat mensen een te grote langlopende financiële verplichting aangaan. De draagkrachttoets is onderdeel van de acceptatie procedure bij alle leasemaatschappijen.
Eenvoud en gemak
Eerlijk vergelijken
Bestel met zekerheid
Werkwijze van Leaseauto.nl
Dit is hoe wij doorgaans werken. U mag natuurlijk altijd contact opnemen voor gratis vrijblijvend advies.