Sommige namen staan synoniem met bijzondere momenten in de autogeschiedenis. Porsche is de leider van Le Mans, Bugatti de soeverein van snelheid. Toyota mag in dat gezelschap niet ontbreken en kan gerust de heerser van de hybrid genoemd worden. Waar het hybride concept aan het begin van de 21ste eeuw nog gezien wordt als vooruitstrevend, is het hedendaags meer een eis die minimaal gesteld wordt. Toch is Toyota het model waarmee het allemaal begon niet vergeten, want de Prius gaat beter bewapend dan ooit de toekomst in.
Prius nog steeds Hybride, altijd Plug-In
De vijfde generatie van de Toyota Prius had net zo gemakkelijk een volledig elektrisch model kunnen zijn. Het is daarom bewonderenswaardig dat Toyota vasthoud aan het principe dat de Prius een Hybride model moet zijn. Vele merken kiezen ervoor om iconische namen met decennia aan geschiedenis zomaar te voorzien van een elektromotor. De Prius is echter een icoon van het hybridesysteem en dus blijft dit gehanteerd. Het model komt wederom als Hybrid en Plug-in Hybrid, alleen voor de Europese markt zal de keuze beperkt blijven tot de Plug-in variant. Door gebruik te maken van een 13,6 kWh accupakket, is het volledig elektrische bereik van de Plug-In Hybrid bijna 70 kilometer.
Op motorisch vlak is er wederom een hoop om over te juichen. De aandrijving is voorzien van een 2,0 liter viercilinder motor onder de motorkap dat goed is voor 148 pk. Combineer dat met een 160 pk krachtige elektromotor, en de acceleratietijd van 6,7 seconden klinkt misschien wat langzaam. Dat is echter omdat de pk getallen van een benzine en elektromotor niet direct bij elkaar opgeteld kunnen worden, Toyota geeft daarom een gecombineerd maximaal systeemvermogen van 223 pk. Nog steeds niet slecht dus.
Toyota Private Lease
Toyota is populair bij particulieren. Ook Toyota private lease is succesvol. Zo is de Toyota Aygo is al jarenlang toonaangevend in het stadsauto segment.
De Toyota Yaris en Toyota Corolla zijn fijne compacte gezinsauto’s. Ook de ruime Corolla Touring Sports stationwagon uitvoering doet het goed. In het sedan segment is de nieuwe Toyota Camry sinds kort leverbaar.
De hoge modellen als de Toyota C-HR en Toyota RAV4 worden net als bij andere merken steeds populairder. De Toyota Prius is al jaren een van de succesvolste elektrische auto’s.
Design
We blijven erop hameren, maar het ‘no more boring cars’ principe van Toyota is een gouden moment geweest. Het ontwerp van de Prius is altijd vooruitstrevend geweest, maar om het nou echt sportief te noemen? Nee. De vijfde generatie mag dit label wat ons betreft echter absoluut dragen. Van de zeer platgelegen voorruit, tot de coupe lijn van de achterzijde, het geheel schreeuwt dat het hier gaat om een bijzondere auto. Toch is het ontwerp niet radicaal anders dan de vorige generaties, er is zeker nog een Toyota Prius in te herkennen.
Van binnen is het eveneens een feest aan herkenning voor de meeste Toyota bestuurders. Een dashboard dat zowel overzichtelijk als functioneel goed in elkaar zit. Net zoals de Toyota bZ4X krijgt de Prius ook een instrumentencluster dat hogerop het dashboard is gemonteerd. Een principe dat al jaren in Peugeot’s i-Cockpit terug te vinden is, maar nu ook bij Toyota haar weg weet te vinden.
De nieuwe Toyota Prius komt in het tweede kwartaal van 2023 naar Nederland toe, exacte prijzen zijn nog niet bekend.
Het bericht Toyota’s bekendste hybrid krijgt Europese kans. verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl