De elektrische private leaseauto opladen kan op steeds meer plekken. Maar hoe is het opladen precies geregeld bij private lease? Wie betaalt de kosten? Waar kan het? Hoe lang duurt het? Allemaal vragen die vooral klanten die voor het eerst kiezen voor een elektrische auto stellen aan Leaseauto.nl. De meest gestelde vragen over het opladen van de elektrische auto bij private lease zijn hieronder beantwoord.
Opladen Elektrische Auto bij Private Lease
Bij private lease regelt de leasemaatschappij bijna alles. Maar niet het opladen van de elektrische auto. Net zoals bij een benzineauto het tanken zelf geregeld moet worden. Hierin kan iedereen zijn eigen keuzes maken.
Waar kan ik de Elektrisch Private Lease Auto worden Opladen
Niet iedereen heeft een eigen oprit en de mogelijkheid om een eigen laadpunt aan te leggen. Gelukkig zijn er steeds meer publieke oplaadpunten. Opladen kan thuis, bij het werk, via een publieke laadpaal of langs de snelweg. Het opladen is daardoor voor steeds minder mensen een belemmering om af te zien van de private lease van een elektrische auto.
Kosten voor het Opladen van een Elektrische Private Lease Auto?
De kosten voor het opladen van de elektrische private lease auto zijn afhankelijk van waar de auto wordt opgeladen. Thuis is het voordeligste. Langs de snelweg bij een snellader het duurste.
Hoe lang duurt opladen elektrische auto
Hoeveel tijd het kost om de accu op te laden hangt af van de batterijen van de auto en hoe hij wordt opgeladen. Ook maakt het uit hoe leeg de accu is.
Daarnaast is ons gedrag bij een elektrische auto anders. Een benzineauto wordt volgetankt als die bijna leeg is. Elektrische auto’s hangen wij bijna altijd ’s avonds aan de lader. En ook nog tussendoor als er bijvoorbeeld op het werk opgeladen kan worden.
Wat wel te zeggen is, is dat het opladen via een stopcontact het langzaamste is en via een snellader het snelste. De verschillen zijn groot. In de praktijk varieert de laadtijd van elektrische auto’s van 10 uur tot een half uur.
Meer informatie over Elektrisch rijden en Private Lease
- Private Lease Elektrische Auto
- Subsidieregeling Elektrische Auto’s
- Elektrische Auto’s met subsidie
- Kosten Elektrisch Private Lease
Veelgestelde vragen over het opladen van de elektrische private leaseauto
De kosten voor het opladen van de elektrische auto zijn bij private lease niet inbegrepen in het maandelijkse leasetarief. In het private leasetarief zijn alle autokosten inbegrepen inclusief verzekering en belasting. Alleen de kosten voor de brandstof zijn net als de benzine niet inclusief.
Een eigen laadpaal thuis voor de elektrische auto moet u zelf regelen en betalen. De kosten voor een eigen laadpaal thuis zijn niet inbegrepen in het leasetarief.
Een laadpas om te kunnen laden bij openbare laadpalen wordt niet geleverd door de leasemaatschappij. Het is belangrijk zelf uiterlijk een week voor de levering van de private leaseauto een laadpas aan te vragen.
Thuis opladen kan via het stopcontact. Hiervoor is een portable charger nodig die bij de meeste auto’s wordt meegeleverd. Dit kan gezien worden als een draagbaar laadstation voor je elektrische auto. Een andere optie is een eigen laadpaal of laadbox. Hiermee gaat het opladen sneller. Deze moet aangelegd worden. Er zijn meerdere types laadpalen met verschillend vermogen. Het is belangrijk om goed te kijken welke het beste bij uw situatie past.
Voor een openbare laadpaal heeft u een laadpas nodig. Die scant u bij het oplaadpunt voordat u gaat opladen. Vervolgens betaalt u voor het aantal kWh dat u afneemt. Sommige aanbieders vragen daarnaast ook nog abonnementskosten. De meeste passen zijn te gebruiken bij alle openbare laadpalen.
Thuis opladen is het voordeligst. Er wordt dan direct per kWh afgerekend bij de eigen energieleverancier. Op dit moment ligt de prijs per kilowattuur (kWh) op ongeveer € 0,23. Een efficiënte middenklasse elektrische auto verbruikt 17 kWh per 100 kilometer. Dat betekent een kilometerprijs van € 0,04.
Opladen bij een openbare laadpaal is duurder dan thuisladen. De aanbieder van de laadpaal heeft ook kosten voor aanleg, onderhoud, verkoop en administratie. De tarieven variëren tussen de € 0,20 tot €0,60 per kWh. Bij een gemiddeld tarief van € 0,40 per kWh komt dat neer op +/- € 0,07 per kilometer.
Snelladen is het snelste, en duurste. Prijzen variëren. Een gangbaar tarief is € 0,60 per kWh. Dit komt neer op +/- € 0,10 per kilometer aan energiekosten.
Er zijn winkels waar elektrisch auto’s gratis kunnen laden. Bijvoorbeeld bij sommige vestigingen van IKEA, Lidl en Aldi.
De kosten voor het laden worden maandelijks verrekend. Via de energierekening bij thuisladen. Of via de leverancier van de laadpas bij het laden via publieke laadpalen.
Uitgezonderd van de grootste auto’s kunnen wij stellen dat de meeste elektrische auto’s na 8 tot 10 uur opgeladen zijn via een stopcontact met 230 Volt.
Via een publieke laadpaal kan bijna elke elektrische auto geladen worden binnen 4 tot 6 uur.
De zeer krachtige laadstations langs de snelweg kunnen een elektrische auto binnen een half uur tijd opladen tot 80%.
Opladen geen belemmering meer bij het kiezen voor een elektrische private leaseauto
Er zijn dus vele opties voor het opladen van de Opladen van de Private Lease Elektrische Auto. Het kan snel en duur. Maar ook langzaam en goedkoop. In de praktijk wordt mix van laadmethodes gebruikt.
Zelfs bij de duurste methode zijn de brandstofkosten per kilometer lager dan bij rijden op benzine. De kosten voor het opladen van de elektrische private leaseauto vallen daardoor altijd lager uit dan de benzine kosten bij een vergelijkbare auto.