• Over Leaseauto.nl

    Uw onafhankelijke Private Lease Adviseur

    • Leaseauto.nl

    • Over Leaseauto.nl
    • Wat wij voor u doen
    • Waarom leasen via ons
    • 100% Onafhankelijk Advies
    • Ons verdienmodel
    • Onze partners
    • Contact
    • Contact informatie

    • E-mail:      klantenservice@leaseauto.nl
    • Telefoon:  088-0102600

    • Openingstijden klantenservice

    • Ma t/m vr: 10:00 - 18:00
    private lease vergelijker leaseauto.nl
  • Over Private Lease

    Tips en achtergrondinformatie over Private Lease

         Private Lease

    • Wat is Private Lease
    • Veelgestelde vragen
    • Voordelen
    • Lease Overeenkomst
    • Kosten Private Lease
    • Eerlijke Vergelijker
    • Begrippen
    • Auto Kopen of Leasen
    • Goedkoopste Private Lease

          Veelgestelde vragen

    • Hoe werkt Private Lease?
    • Welke kosten zijn inclusief?
    • Hoeveel moet ik verdienen?
    • Moet ik betalen bij schade?
    • Kan ik als ZZP'er Private Leasen?
    • Hoe verloopt de aanvraagprocedure?
    • Heb ik schadevrije jaren nodig?
    • Heb ik bijtelling voor belasting?
    • Alle veelgestelde vragen
    • Onafhankelijk Private Lease Advies

    • Heeft u uw antwoord niet gevonden? U mag altijd contact met ons opnemen. Wij helpen u graag.
    • Contact informatie

    • E-mail:      klantenservice@leaseauto.nl
    • Telefoon:  088-0102600
    • Openingstijden klantenservice

    • Ma t/m vr: 10:00 - 18:00
    private lease vergelijker leaseauto.nl
  • Alle Merken

    Alfa Romeo
    BMW
    Citroën
    Dacia
    DS
    Fiat
    Ford
    Honda

    Hyundai
    KIA
    Land Rover
    Lexus
    Mazda
    Mercedes
    MG
    Mitsubishi

    Mini
    Nissan
    Opel
    Peugeot
    Porsche
    Renault
    SEAT
    Skoda

    Smart
    Subaru
    Suzuki
    Toyota
    Tesla
    Volkswagen
    Volvo

  • Populaire Modellen

    Audi
    A1
    A3
    Q2

    BMW
    1 Serie
    X1
    X2

    Citroën
    C1
    C3
    C4

    Fiat
    500
    Panda

    Ford
    Fiesta
    Focus
    Kuga

    Hyundai
    i10
    i20
    Kona

    Kia
    Picanto
    Ceed
    Stonic
    Niro

    Mercedes
    A-Klasse
    CLA

    MINI
    Mini

    Opel
    Corsa
    Crossland

    Peugeot
    108
    208
    2008

    Renault
    Clio
    Captur

    SEAT
    Ibiza
    Leon

    Skoda
    Scala
    Kamiq
    Enyaq iV

    Toyota
    Aygo
    Yaris

    Volkswagen
    Polo
    T-Roc
    ID.4

    Volvo
    XC40
    V60

  • Nieuws

    Autonieuws

    Nieuw in 2024: Jeep Avenger E-hybrid

    Het Rijbereik in de Winter van Elektrische Auto’s in 2024

    Benzineauto of een Elektrische Auto? Private Lease met Leaseauto.nl

    Flex Lease in 2024: Waarom het zo Interessant is

    Mogelijkheden en Uitdagingen in de Autowereld van 2024

    Volvo in de schijnwerpers van 2024

    Meer Autonieuws

    Rijtesten

    Hyundai Kona Hybride 2024: Innovatief Comfort en Rijgemak

    Opel Astra-E: Efficiënt, Betrouwbaar en Toonaangevend in Kwaliteit

    Rijtest in de Toyota Yaris Cross: Stijlvol Avontuur

    De Nissan Ariya in de Spotlights: Analyse van Private Lease Mogelijkheden

    Ritje in de Peugeot 408: Stijlvol en Comfortabel Rijden

    Rijtest in de Toyota Prius: De ultieme hybride ervaring

    Meer Rijtesten

Niets gevonden
Bekijk alle
  • Over Leaseauto.nl

    Uw onafhankelijke Private Lease Adviseur

    • Leaseauto.nl

    • Over Leaseauto.nl
    • Wat wij voor u doen
    • Waarom leasen via ons
    • 100% Onafhankelijk Advies
    • Ons verdienmodel
    • Onze partners
    • Contact
    • Contact informatie

    • E-mail:      klantenservice@leaseauto.nl
    • Telefoon:  088-0102600

    • Openingstijden klantenservice

    • Ma t/m vr: 10:00 - 18:00
    private lease vergelijker leaseauto.nl
  • Over Private Lease

    Tips en achtergrondinformatie over Private Lease

         Private Lease

    • Wat is Private Lease
    • Veelgestelde vragen
    • Voordelen
    • Lease Overeenkomst
    • Kosten Private Lease
    • Eerlijke Vergelijker
    • Begrippen
    • Auto Kopen of Leasen
    • Goedkoopste Private Lease

          Veelgestelde vragen

    • Hoe werkt Private Lease?
    • Welke kosten zijn inclusief?
    • Hoeveel moet ik verdienen?
    • Moet ik betalen bij schade?
    • Kan ik als ZZP'er Private Leasen?
    • Hoe verloopt de aanvraagprocedure?
    • Heb ik schadevrije jaren nodig?
    • Heb ik bijtelling voor belasting?
    • Alle veelgestelde vragen
    • Onafhankelijk Private Lease Advies

    • Heeft u uw antwoord niet gevonden? U mag altijd contact met ons opnemen. Wij helpen u graag.
    • Contact informatie

    • E-mail:      klantenservice@leaseauto.nl
    • Telefoon:  088-0102600
    • Openingstijden klantenservice

    • Ma t/m vr: 10:00 - 18:00
    private lease vergelijker leaseauto.nl
  • Alle Merken

    Alfa Romeo
    BMW
    Citroën
    Dacia
    DS
    Fiat
    Ford
    Honda

    Hyundai
    KIA
    Land Rover
    Lexus
    Mazda
    Mercedes
    MG
    Mitsubishi

    Mini
    Nissan
    Opel
    Peugeot
    Porsche
    Renault
    SEAT
    Skoda

    Smart
    Subaru
    Suzuki
    Toyota
    Tesla
    Volkswagen
    Volvo

  • Populaire Modellen

    Audi
    A1
    A3
    Q2

    BMW
    1 Serie
    X1
    X2

    Citroën
    C1
    C3
    C4

    Fiat
    500
    Panda

    Ford
    Fiesta
    Focus
    Kuga

    Hyundai
    i10
    i20
    Kona

    Kia
    Picanto
    Ceed
    Stonic
    Niro

    Mercedes
    A-Klasse
    CLA

    MINI
    Mini

    Opel
    Corsa
    Crossland

    Peugeot
    108
    208
    2008

    Renault
    Clio
    Captur

    SEAT
    Ibiza
    Leon

    Skoda
    Scala
    Kamiq
    Enyaq iV

    Toyota
    Aygo
    Yaris

    Volkswagen
    Polo
    T-Roc
    ID.4

    Volvo
    XC40
    V60

  • Nieuws

    Autonieuws

    Nieuw in 2024: Jeep Avenger E-hybrid

    Het Rijbereik in de Winter van Elektrische Auto’s in 2024

    Benzineauto of een Elektrische Auto? Private Lease met Leaseauto.nl

    Flex Lease in 2024: Waarom het zo Interessant is

    Mogelijkheden en Uitdagingen in de Autowereld van 2024

    Volvo in de schijnwerpers van 2024

    Meer Autonieuws

    Rijtesten

    Hyundai Kona Hybride 2024: Innovatief Comfort en Rijgemak

    Opel Astra-E: Efficiënt, Betrouwbaar en Toonaangevend in Kwaliteit

    Rijtest in de Toyota Yaris Cross: Stijlvol Avontuur

    De Nissan Ariya in de Spotlights: Analyse van Private Lease Mogelijkheden

    Ritje in de Peugeot 408: Stijlvol en Comfortabel Rijden

    Rijtest in de Toyota Prius: De ultieme hybride ervaring

    Meer Rijtesten

Niets gevonden
Bekijk alle
private lease vergelijker leaseauto.nl
Niets gevonden
Bekijk alle

Rijtest Ford Focus: aandacht op de juiste plaats

De Ford Focus is voor niemand een onbekende. Al sinds de jaren ‘90 staat de Ford Focus voor een eerlijke, no-nonsense auto voor gewone mensen. In deze tijd van elektrische auto’s en hightech gadgets hebben deze auto’s het echter moeilijk. In deze rijtest kijken we of we in de nieuwe Ford Focus nog iets van vroeger herkennen.

Sterke puntenZwakke punten
+ Bruikbaarheid– Geluid
+ Verbruik– Spraakbesturing
+ Stuurgedrag– Intelligentie rijhulpen

Wat is de Ford Focus?

De vierde generatie van de Ford Focus rijdt alweer rond sinds 2018. Hoog tijd dus voor een update. Met een aantal niet te ingrijpende aanpassingen heeft Ford de Focus weer helemaal bij de tijd gebracht. Nu kan hij er weer enkele jaren tegenaan.

De geüpdate Ford Focus is vooral te herkennen aan de nieuwe grille. Voortaan zit het Ford-logo pontificaal midden op de grille, in plaats van er boven. Hierdoor krijgt de nieuwe Focus een vibe die doet denken aan de Ford Granada en Taunus van weleer. Een beetje retro dus. In combinatie met de nieuwe koplampen staat het echter niet verkeerd.

Ford Focus achterkant

Nog steeds is de Ford Focus een hatchback of stationwagon met bescheiden afmetingen. In tegenstelling tot veel andere auto’s is hij in de loop van de jaren nauwelijks gegroeid. Met zijn felblauwe lak valt de Ford Focus van deze rijtest lekker op. Ik houd er wel van! Deze ST Line X uitvoering is de luxe versie van de sportieve uitvoering. Dit betekent sportieve details in en op de auto, maar wel alle opties.

Ford Private Lease

Ford is al decennialang een van de populairste auto’s in Nederland. Ook Ford private lease is populair. De vertrouwde Ford Fiesta en Ford Focus kunnen rekenen op een grote klantenkring.

De Ford Focus Wagon is een fijne gezinsauto met extra bagageruimte. Maar ook de hoge modellen als de Ford Ecosport, Ford Puma en de Ford Kuga worden populairder als privé lease auto.

Met de Mustang Mach-E introduceerde Ford haar eerste volledig elektrische auto.

ford private lease

Hoe rijdt hij?

Sinds de vierde generatie voorziet Ford elke Focus, uitgezonderd de écht sportieve varianten, van dezelfde driecilinder Ecoboost motoren. In onze testauto is deze motor goed voor 125 pk. De gemiddelde SUV krijgt tegenwoordig het dubbele mee, om over het vermogen van elektrische auto’s maar te zwijgen. De Ford Focus doet duidelijk niet mee aan deze trend. Hij blijft lekker gewoon.

De Ford Focus die wij reden was echter wel een hybride. Een mild hybrid, of MHEV, dat wel. Je hoeft dus niet te stekkeren, maar puur elektrisch rijden zit er ook niet in. Als je het gas loslaat of remt, genereert de auto elektriciteit. Deze wordt opgeslagen en gebruikt bij het optrekken. Dit spaart benzine. Bovendien geeft het de motor net even wat meer pit. Hierdoor voelt de Ford Focus zeker niet langzaam, al is hij ook niet snel.

Scheuren door de bossen

De Focus is natuurlijk een echte Ford, en dat betekent dat hij lekker stuurt. In combinatie met een strak onderstel maakt dat de Focus toch sportief aanvoelt. Zeker als je de auto wat hoger in de toeren jaagt, kun je toch best een beetje de hoonigan uithangen. En dat voor een gezinsauto met 125 pk! Ook hier moeten we weer zeggen: het is precies zoals we Ford en de Focus kennen.

previous arrow
Ford Fiesta
Prive Lease
Ford Fiesta

De Fiesta biedt alle voordelen van een compacte auto en is leverbaar met high-tech functies.

Lees Review

€ 400,-

Vergelijk Aanbiedingen
Veel besteld
Ford Kuga
Prive Lease
Ford Kuga

Aantrekkelijk voor families die op zoek zijn naar een ruime en betaalbare SUV die standaard heel compleet is uitgevoerd.

Lees Review

€ 629,-

Vergelijk Aanbiedingen
Fijne familieauto
Ford Puma
Prive Lease
Ford Puma

Superieur rijgedrag en krachtige prestaties. Mede door de moderne hybride techniek.

Lees Review

€ 489,-

Vergelijk Aanbiedingen
Ultiem rijgenot
Prive Lease

Een van de ruimste, best rijdende en technisch meest geavanceerde auto’s in zijn klasse.

Lees Review

€ ,-

Vergelijk Aanbiedingen
Meest gekozen
next arrow

Sterke punten

In het verleden waren we niet heel erg onder de indruk van de mild hybrides die we reden. Ze waren wel wát zuiniger, maar het effect was minimaal. Ze leken er vooral te zijn zodat het merk kon zeggen: “kijk, wij zijn ook milieuvriendelijk!”. De Ford Focus MHEV is echter de eerste mild hybrid testauto die ons tijdens onze rijtest kon verrassen met zijn verbruik.

De Focus reed namelijk 1 op 20 zonder enige moeite. Op de snelwegen, op binnenwegen, zelfs stukje door de stad: het maakte weinig uit. Ondanks dat je nergens kan zien hoe vol de accu eigenlijk zit (missertje!), maakt het wel degelijk een groot verschil. Want heel groot kan die accu niet zijn: de nieuwe Ford Focus weegt slechts 1349 kilo. Oftewel: ongeveer evenveel als de vorige, niet-hybride generatie.

Ford Focus 2022 interieur

De Ford Focus helpt je ook actief om brandstof te besparen. Zo zet het start-stopsysteem de motor uit als je in de eerste versnelling met de voet op de rem voor het verkeerslicht staat. Bij handmatige versnellingsbakken van andere merken moet je de auto hiervoor in zijn vrij zetten, maar niet bij de Focus. Ook geeft de Focus op het dashboard aan wanneer je gas terug kunt nemen, bijvoorbeeld omdat je op een helling naar beneden rijdt.

Verder blinkt de Ford Focus, net zoals eerdere generaties, uit in bruikbaarheid. Er zit niks overbodigs aan de auto. Hij biedt voldoende ruimte voorin en achterin. Ook de kofferbak is met 392 liter groot genoeg. En dat gecombineerd in een fijne hatchback met bescheiden afmetingen. Vergeet al die crossovers en SUVs: met een doorsnee gezin heb je niet meer auto nodig dan dit. En ik kan het weten, ik vervoer mijn gezin al 8 jaar in een Ford Focus.

Hier komt binnenkort de video over de nieuwe Ford Focus, waarbij ik hem vergelijk met mijn eigen auto!

Zwakke punten

Hoe fijn en soepel die motor voorin ook is, het blijft een dingetje. Op papier is er helemaal niks mis mee, maar voor het gevoel is een 1-liter driecilinder benzinemotor ondermaats in een serieuze auto als de Ford Focus. En nogmaals: het rijdt er niet minder om! Maar het gevoel wil ook wat.

De dubbele uitlaat die uit de sportieve achterbumper steekt, verliest toch iets van waarde door het gepruttel dat er uit komt. Een driecilinder klinkt te rauw, als een koude diesel. Het lijkt constant alsof hij veel te hard moet werken. Als je gas geeft, klinkt het motorgeluid ook door in het interieur. Je hoort dat de motor zijn best doet, maar sportief klinkt het niet.

Neem plaats!

We hebben de Ford Focus al een aantal keer geprezen omdat hij zo gewoon is gebleven. Hij is wars van overbodige gadgets of nutteloze technologie. Dit siert de nobele Ford Focus. Toch zou je soms willen dat de technologie wat geavanceerder was. Bijvoorbeeld als je voor de derde keer tegen de mevrouw van de spraakherkenning hebt geschreeuwd waar je heen wil. Nee, dat zei ik helemaal niet!

Ook voor de rijhulpsystemen geldt: ze zijn er, maar bijster intelligent zijn ze niet. De adaptive cruise control kijkt niet erg ver vooruit, waardoor hij soms vol gas op die voorganger afrijdt en pas op het laatste moment remt. De verkeersbordherkenning denkt regelmatig dat je maar 30 km/u mag op de snelweg. Ook het sturen kun je niet zomaar overlaten aan de rijbaanassistent, tenzij je je weg zigzaggend wil afleggen.

Uitrusting

Tijdens onze rijtest bleek de nieuwe Ford Focus dezelfde als van vroeger, maar dan weer up-to-date. Dan moeten zaken als adaptive cruise control, rijbaanassistentie en blind spot monitoring gewoon op de auto zitten. Deze zijn dan wel niet erg verfijnd, ze zijn gelukkig niet zo nadrukkelijk aanwezig dat ze het rijplezier in de weg zitten. Ze assisteren, maar ze bemoeien zich niet teveel met jouw rijgedrag. Dat is fijn.

Ruim touchscreen met Sync4

Wat ook fijn is, is de B&O geluidsinstallatie. Deze klinkt beter dan je van een auto als de Ford Focus mag verwachten. Dit tilt de auto naar een hoger niveau. Niet dat de rest armzalig is, hoor. De ST Line sportstoelen zitten voortreffelijk en zijn op vele manieren instelbaar. Er is veel plastic in het interieur maar toch voelt alles prettig en oogt het degelijk.

Het 13,2 inch touchscreen zit nogal pontificaal midden op het dashboard geplakt. Als je de navigatie gebruikt, is dit scherm handig, maar op andere momenten is het nogal overdreven. Hoe groot wil je zien naar welk radiostation je luistert, en welke telefoon is aangesloten? Gelukkig zitten onder het scherm de knoppen voor de belangrijkste functies. De volumeknop zit ver weg, maar je kunt ook de knoppen op het stuur gebruiken.

Wel apart vonden we de knop voor de rijmodi. Dit is een fysieke knop, maar hij opent alleen een menu op het touchscreen. Hier moet je dan vervolgens de sport- of eco-stand kiezen. Kom op Ford, dat had toch gewoon via de ene knopje gekund?

Heel nieuwe grille voor de Ford Focus

Conclusie rijtest Ford Focus

De nieuwe Ford Focus is gewoon nog de Ford Focus die we kennen, maar dan nieuw. Het uiterlijk is weer helemaal bij de tijd. Alle gewenste elektronische hulpmiddelen zijn aanwezig. Desondanks blijft de nieuwe Ford Focus trouw aan zijn afkomst. Nog altijd is het een eerlijke, no-nonsense auto voor mensen zoals jij en ik.

Dat is iets wat steeds zeldzamer wordt: een auto zonder poespas. Wel modern, maar zonder overbodige technologie. Bij de Ford Focus draait het nog gewoon om autorijden. Met de voet op het gaspedaal, stuur in de handen: dat is waar de kracht ligt van de Ford Focus. Ford laat met deze auto zien dat de Focus nog steeds op de juiste plaats zit.

Het bericht Rijtest Ford Focus: aandacht op de juiste plaats verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl

Elektrische Auto

Private lease van een elektrische auto is nog populairder dan het privé leasen van een benzineauto. Bij Elektrische Auto Private Lease rijd je voor een vast bedrag per maand in een nieuwe elektrische auto. Bijna alle kosten zijn inclusief. Alleen de kosten voor het opladen van de auto betaal jezelf.

Wat Private Lease Elektrische Auto extra aantrekkelijk maakt is dat de aanschafprijs van de elektrische auto hoger ligt dan van een benzine auto. Dit maakt de drempel om zelf een elektrische auto te kopen hoog. Bij de privé lease van een elektrische auto wordt de auto gekocht door de leasemaatschappij. Zij betalen het hoge aanschaf bedrag en nemen het risico van de hogere afschrijving.

Doordat elektrische auto’s pas recentelijk in populariteit toenemen worden er nog niet veel elektrische private lease occasion‘s aangeboden. Het vinden van een voordelige tweedehands is daardoor lastig.

Bij het kiezen van een elektrische auto moet je wel op een aantal specifieke dingen letten. In de Private Lease Vergelijker van Leaseauto.nl is hier rekening mee gehouden. Zo is wordt bij alle elektrische auto’s de actieradius, accucapaciteit en laadtijd weergegeven.

De accu die voor het grootste deel de actieradius bepaalt is verantwoordelijk voor een groot deel van de meerprijs van de elektrische auto en daardoor ook voor de leaseprijs. Sommige modellen zoals de Tesla Model 3 worden aangeboden in uitvoering met een kleinere en een uitvoering met een grotere accu.Let hierop bij het vergelijken van de auto’s.

 Leaseauto.nl

  • Over ons
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Contact

  Private lease

  • Wat is Private Lease
  • Begrippen
  • Private Lease voorwaarden
  • Eerlijke Lease Vergelijker
  • Veelgestelde vragen
  • Voordeligste Private Lease

   Stadsauto's

  • Kia Picanto
  • Fiat 500
  • Ford Fiesta
  • Volkswagen up!
  • Hyundai i10
  • Toyota Aygo X
  • Suzuki Swift

   Compacte hatchback

  • Citroën C3
  • Renault Clio
  • Opel Corsa
  • Toyota Yaris
  • Peugeot 208
  • Kia Ceed
  • Seat Ibiza
  • Volkswagen Polo

   Hatchback

  • Ford Focus
  • Kia ProCeed
  • Opel Astra
  • Peugeot 308
  • Renault Megane 
  • Citroen C4
  • Seat Leon
  • Volkswagen Golf

   SUV/ Crossover

  • Ford Puma
  • Hyundai Kona
  • Kia Stonic
  • Opel Mokka
  • Skoda Kamiq
  • Volkswagen T-Cross
  • Volvo XC40
  • Peugeot 2008
  • Renault Captur


Private Lease Aanbiedingen per Merk

Alfa Romeo, Audi, BMW, Citroën, Dacia, DS, Fiat, Ford, Kia, Honda, Hyundai, Mini, Mazda, Mercedes, MG, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, SEAT, Skoda, Suzuki, Toyota, Tesla, Volkswagen, Volvo

Leaseauto.nl contact
Niets gevonden
Bekijk alle
  • Alle Private Lease Aanbiedingen
  • Elektrische Auto’s
  • Populaire merken
    • Fiat
    • Ford
    • Hyundai
    • Kia
    • Opel
    • Peugeot
    • Skoda
    • Volkswagen
  • Over Private Lease
  • Over Leaseauto.nl
  • Contact