De Ford Focus is voor niemand een onbekende. Al sinds de jaren ‘90 staat de Ford Focus voor een eerlijke, no-nonsense auto voor gewone mensen. In deze tijd van elektrische auto’s en hightech gadgets hebben deze auto’s het echter moeilijk. In deze rijtest kijken we of we in de nieuwe Ford Focus nog iets van vroeger herkennen.
Sterke punten | Zwakke punten |
+ Bruikbaarheid | – Geluid |
+ Verbruik | – Spraakbesturing |
+ Stuurgedrag | – Intelligentie rijhulpen |
Wat is de Ford Focus?
De vierde generatie van de Ford Focus rijdt alweer rond sinds 2018. Hoog tijd dus voor een update. Met een aantal niet te ingrijpende aanpassingen heeft Ford de Focus weer helemaal bij de tijd gebracht. Nu kan hij er weer enkele jaren tegenaan.
De geüpdate Ford Focus is vooral te herkennen aan de nieuwe grille. Voortaan zit het Ford-logo pontificaal midden op de grille, in plaats van er boven. Hierdoor krijgt de nieuwe Focus een vibe die doet denken aan de Ford Granada en Taunus van weleer. Een beetje retro dus. In combinatie met de nieuwe koplampen staat het echter niet verkeerd.
Nog steeds is de Ford Focus een hatchback of stationwagon met bescheiden afmetingen. In tegenstelling tot veel andere auto’s is hij in de loop van de jaren nauwelijks gegroeid. Met zijn felblauwe lak valt de Ford Focus van deze rijtest lekker op. Ik houd er wel van! Deze ST Line X uitvoering is de luxe versie van de sportieve uitvoering. Dit betekent sportieve details in en op de auto, maar wel alle opties.
Ford Private Lease
Ford is al decennialang een van de populairste auto’s in Nederland. Ook Ford private lease is populair. De vertrouwde Ford Fiesta en Ford Focus kunnen rekenen op een grote klantenkring.
De Ford Focus Wagon is een fijne gezinsauto met extra bagageruimte. Maar ook de hoge modellen als de Ford Ecosport, Ford Puma en de Ford Kuga worden populairder als privé lease auto.
Met de Mustang Mach-E introduceerde Ford haar eerste volledig elektrische auto.
Hoe rijdt hij?
Sinds de vierde generatie voorziet Ford elke Focus, uitgezonderd de écht sportieve varianten, van dezelfde driecilinder Ecoboost motoren. In onze testauto is deze motor goed voor 125 pk. De gemiddelde SUV krijgt tegenwoordig het dubbele mee, om over het vermogen van elektrische auto’s maar te zwijgen. De Ford Focus doet duidelijk niet mee aan deze trend. Hij blijft lekker gewoon.
De Ford Focus die wij reden was echter wel een hybride. Een mild hybrid, of MHEV, dat wel. Je hoeft dus niet te stekkeren, maar puur elektrisch rijden zit er ook niet in. Als je het gas loslaat of remt, genereert de auto elektriciteit. Deze wordt opgeslagen en gebruikt bij het optrekken. Dit spaart benzine. Bovendien geeft het de motor net even wat meer pit. Hierdoor voelt de Ford Focus zeker niet langzaam, al is hij ook niet snel.
De Focus is natuurlijk een echte Ford, en dat betekent dat hij lekker stuurt. In combinatie met een strak onderstel maakt dat de Focus toch sportief aanvoelt. Zeker als je de auto wat hoger in de toeren jaagt, kun je toch best een beetje de hoonigan uithangen. En dat voor een gezinsauto met 125 pk! Ook hier moeten we weer zeggen: het is precies zoals we Ford en de Focus kennen.
Sterke punten
In het verleden waren we niet heel erg onder de indruk van de mild hybrides die we reden. Ze waren wel wát zuiniger, maar het effect was minimaal. Ze leken er vooral te zijn zodat het merk kon zeggen: “kijk, wij zijn ook milieuvriendelijk!”. De Ford Focus MHEV is echter de eerste mild hybrid testauto die ons tijdens onze rijtest kon verrassen met zijn verbruik.
De Focus reed namelijk 1 op 20 zonder enige moeite. Op de snelwegen, op binnenwegen, zelfs stukje door de stad: het maakte weinig uit. Ondanks dat je nergens kan zien hoe vol de accu eigenlijk zit (missertje!), maakt het wel degelijk een groot verschil. Want heel groot kan die accu niet zijn: de nieuwe Ford Focus weegt slechts 1349 kilo. Oftewel: ongeveer evenveel als de vorige, niet-hybride generatie.
De Ford Focus helpt je ook actief om brandstof te besparen. Zo zet het start-stopsysteem de motor uit als je in de eerste versnelling met de voet op de rem voor het verkeerslicht staat. Bij handmatige versnellingsbakken van andere merken moet je de auto hiervoor in zijn vrij zetten, maar niet bij de Focus. Ook geeft de Focus op het dashboard aan wanneer je gas terug kunt nemen, bijvoorbeeld omdat je op een helling naar beneden rijdt.
Verder blinkt de Ford Focus, net zoals eerdere generaties, uit in bruikbaarheid. Er zit niks overbodigs aan de auto. Hij biedt voldoende ruimte voorin en achterin. Ook de kofferbak is met 392 liter groot genoeg. En dat gecombineerd in een fijne hatchback met bescheiden afmetingen. Vergeet al die crossovers en SUVs: met een doorsnee gezin heb je niet meer auto nodig dan dit. En ik kan het weten, ik vervoer mijn gezin al 8 jaar in een Ford Focus.
Hier komt binnenkort de video over de nieuwe Ford Focus, waarbij ik hem vergelijk met mijn eigen auto!
Zwakke punten
Hoe fijn en soepel die motor voorin ook is, het blijft een dingetje. Op papier is er helemaal niks mis mee, maar voor het gevoel is een 1-liter driecilinder benzinemotor ondermaats in een serieuze auto als de Ford Focus. En nogmaals: het rijdt er niet minder om! Maar het gevoel wil ook wat.
De dubbele uitlaat die uit de sportieve achterbumper steekt, verliest toch iets van waarde door het gepruttel dat er uit komt. Een driecilinder klinkt te rauw, als een koude diesel. Het lijkt constant alsof hij veel te hard moet werken. Als je gas geeft, klinkt het motorgeluid ook door in het interieur. Je hoort dat de motor zijn best doet, maar sportief klinkt het niet.
We hebben de Ford Focus al een aantal keer geprezen omdat hij zo gewoon is gebleven. Hij is wars van overbodige gadgets of nutteloze technologie. Dit siert de nobele Ford Focus. Toch zou je soms willen dat de technologie wat geavanceerder was. Bijvoorbeeld als je voor de derde keer tegen de mevrouw van de spraakherkenning hebt geschreeuwd waar je heen wil. Nee, dat zei ik helemaal niet!
Ook voor de rijhulpsystemen geldt: ze zijn er, maar bijster intelligent zijn ze niet. De adaptive cruise control kijkt niet erg ver vooruit, waardoor hij soms vol gas op die voorganger afrijdt en pas op het laatste moment remt. De verkeersbordherkenning denkt regelmatig dat je maar 30 km/u mag op de snelweg. Ook het sturen kun je niet zomaar overlaten aan de rijbaanassistent, tenzij je je weg zigzaggend wil afleggen.
Uitrusting
Tijdens onze rijtest bleek de nieuwe Ford Focus dezelfde als van vroeger, maar dan weer up-to-date. Dan moeten zaken als adaptive cruise control, rijbaanassistentie en blind spot monitoring gewoon op de auto zitten. Deze zijn dan wel niet erg verfijnd, ze zijn gelukkig niet zo nadrukkelijk aanwezig dat ze het rijplezier in de weg zitten. Ze assisteren, maar ze bemoeien zich niet teveel met jouw rijgedrag. Dat is fijn.
Wat ook fijn is, is de B&O geluidsinstallatie. Deze klinkt beter dan je van een auto als de Ford Focus mag verwachten. Dit tilt de auto naar een hoger niveau. Niet dat de rest armzalig is, hoor. De ST Line sportstoelen zitten voortreffelijk en zijn op vele manieren instelbaar. Er is veel plastic in het interieur maar toch voelt alles prettig en oogt het degelijk.
Het 13,2 inch touchscreen zit nogal pontificaal midden op het dashboard geplakt. Als je de navigatie gebruikt, is dit scherm handig, maar op andere momenten is het nogal overdreven. Hoe groot wil je zien naar welk radiostation je luistert, en welke telefoon is aangesloten? Gelukkig zitten onder het scherm de knoppen voor de belangrijkste functies. De volumeknop zit ver weg, maar je kunt ook de knoppen op het stuur gebruiken.
Wel apart vonden we de knop voor de rijmodi. Dit is een fysieke knop, maar hij opent alleen een menu op het touchscreen. Hier moet je dan vervolgens de sport- of eco-stand kiezen. Kom op Ford, dat had toch gewoon via de ene knopje gekund?
Conclusie rijtest Ford Focus
De nieuwe Ford Focus is gewoon nog de Ford Focus die we kennen, maar dan nieuw. Het uiterlijk is weer helemaal bij de tijd. Alle gewenste elektronische hulpmiddelen zijn aanwezig. Desondanks blijft de nieuwe Ford Focus trouw aan zijn afkomst. Nog altijd is het een eerlijke, no-nonsense auto voor mensen zoals jij en ik.
Dat is iets wat steeds zeldzamer wordt: een auto zonder poespas. Wel modern, maar zonder overbodige technologie. Bij de Ford Focus draait het nog gewoon om autorijden. Met de voet op het gaspedaal, stuur in de handen: dat is waar de kracht ligt van de Ford Focus. Ford laat met deze auto zien dat de Focus nog steeds op de juiste plaats zit.
Het bericht Rijtest Ford Focus: aandacht op de juiste plaats verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl
Elektrische Auto
Private lease van een elektrische auto is nog populairder dan het privé leasen van een benzineauto. Bij Elektrische Auto Private Lease rijd je voor een vast bedrag per maand in een nieuwe elektrische auto. Bijna alle kosten zijn inclusief. Alleen de kosten voor het opladen van de auto betaal jezelf.
Wat Private Lease Elektrische Auto extra aantrekkelijk maakt is dat de aanschafprijs van de elektrische auto hoger ligt dan van een benzine auto. Dit maakt de drempel om zelf een elektrische auto te kopen hoog. Bij de privé lease van een elektrische auto wordt de auto gekocht door de leasemaatschappij. Zij betalen het hoge aanschaf bedrag en nemen het risico van de hogere afschrijving.
Doordat elektrische auto’s pas recentelijk in populariteit toenemen worden er nog niet veel elektrische private lease occasion’s aangeboden. Het vinden van een voordelige tweedehands is daardoor lastig.
Bij het kiezen van een elektrische auto moet je wel op een aantal specifieke dingen letten. In de Private Lease Vergelijker van Leaseauto.nl is hier rekening mee gehouden. Zo is wordt bij alle elektrische auto’s de actieradius, accucapaciteit en laadtijd weergegeven.
De accu die voor het grootste deel de actieradius bepaalt is verantwoordelijk voor een groot deel van de meerprijs van de elektrische auto en daardoor ook voor de leaseprijs. Sommige modellen zoals de Tesla Model 3 worden aangeboden in uitvoering met een kleinere en een uitvoering met een grotere accu.Let hierop bij het vergelijken van de auto’s.