• Over Leaseauto.nl

    Uw onafhankelijke Private Lease Adviseur

    • Leaseauto.nl

    • Over Leaseauto.nl
    • Wat wij voor u doen
    • Waarom leasen via ons
    • 100% Onafhankelijk Advies
    • Ons verdienmodel
    • Onze partners
    • Contact
    • Contact informatie

    • E-mail:      klantenservice@leaseauto.nl
    • Telefoon:  088-0102600

    • Openingstijden klantenservice

    • Ma t/m vr: 10:00 - 18:00
    private lease vergelijker leaseauto.nl
  • Over Private Lease

    Tips en achtergrondinformatie over Private Lease

         Private Lease

    • Wat is Private Lease
    • Veelgestelde vragen
    • Voordelen
    • Lease Overeenkomst
    • Kosten Private Lease
    • Eerlijke Vergelijker
    • Begrippen
    • Auto Kopen of Leasen
    • Goedkoopste Private Lease

          Veelgestelde vragen

    • Hoe werkt Private Lease?
    • Welke kosten zijn inclusief?
    • Hoeveel moet ik verdienen?
    • Moet ik betalen bij schade?
    • Kan ik als ZZP'er Private Leasen?
    • Hoe verloopt de aanvraagprocedure?
    • Heb ik schadevrije jaren nodig?
    • Heb ik bijtelling voor belasting?
    • Alle veelgestelde vragen
    • Onafhankelijk Private Lease Advies

    • Heeft u uw antwoord niet gevonden? U mag altijd contact met ons opnemen. Wij helpen u graag.
    • Contact informatie

    • E-mail:      klantenservice@leaseauto.nl
    • Telefoon:  088-0102600
    • Openingstijden klantenservice

    • Ma t/m vr: 10:00 - 18:00
    private lease vergelijker leaseauto.nl
  • Alle Merken

    Alfa Romeo
    BMW
    Citroën
    Dacia
    DS
    Fiat
    Ford
    Honda

    Hyundai
    KIA
    Land Rover
    Lexus
    Mazda
    Mercedes
    MG
    Mitsubishi

    Mini
    Nissan
    Opel
    Peugeot
    Porsche
    Renault
    SEAT
    Skoda

    Smart
    Subaru
    Suzuki
    Toyota
    Tesla
    Volkswagen
    Volvo

  • Populaire Modellen

    Audi
    A1
    A3
    Q2

    BMW
    1 Serie
    X1
    X2

    Citroën
    C1
    C3
    C4

    Fiat
    500
    Panda

    Ford
    Fiesta
    Focus
    Kuga

    Hyundai
    i10
    i20
    Kona

    Kia
    Picanto
    Ceed
    Stonic
    Niro

    Mercedes
    A-Klasse
    CLA

    MINI
    Mini

    Opel
    Corsa
    Crossland

    Peugeot
    108
    208
    2008

    Renault
    Clio
    Captur

    SEAT
    Ibiza
    Leon

    Skoda
    Scala
    Kamiq
    Enyaq iV

    Toyota
    Aygo
    Yaris

    Volkswagen
    Polo
    T-Roc
    ID.4

    Volvo
    XC40
    V60

  • Nieuws

    Autonieuws

    Nieuw in 2024: Jeep Avenger E-hybrid

    Het Rijbereik in de Winter van Elektrische Auto’s in 2024

    Benzineauto of een Elektrische Auto? Private Lease met Leaseauto.nl

    Flex Lease in 2024: Waarom het zo Interessant is

    Mogelijkheden en Uitdagingen in de Autowereld van 2024

    Volvo in de schijnwerpers van 2024

    Meer Autonieuws

    Rijtesten

    Hyundai Kona Hybride 2024: Innovatief Comfort en Rijgemak

    Opel Astra-E: Efficiënt, Betrouwbaar en Toonaangevend in Kwaliteit

    Rijtest in de Toyota Yaris Cross: Stijlvol Avontuur

    De Nissan Ariya in de Spotlights: Analyse van Private Lease Mogelijkheden

    Ritje in de Peugeot 408: Stijlvol en Comfortabel Rijden

    Rijtest in de Toyota Prius: De ultieme hybride ervaring

    Meer Rijtesten

Niets gevonden
Bekijk alle
  • Over Leaseauto.nl

    Uw onafhankelijke Private Lease Adviseur

    • Leaseauto.nl

    • Over Leaseauto.nl
    • Wat wij voor u doen
    • Waarom leasen via ons
    • 100% Onafhankelijk Advies
    • Ons verdienmodel
    • Onze partners
    • Contact
    • Contact informatie

    • E-mail:      klantenservice@leaseauto.nl
    • Telefoon:  088-0102600

    • Openingstijden klantenservice

    • Ma t/m vr: 10:00 - 18:00
    private lease vergelijker leaseauto.nl
  • Over Private Lease

    Tips en achtergrondinformatie over Private Lease

         Private Lease

    • Wat is Private Lease
    • Veelgestelde vragen
    • Voordelen
    • Lease Overeenkomst
    • Kosten Private Lease
    • Eerlijke Vergelijker
    • Begrippen
    • Auto Kopen of Leasen
    • Goedkoopste Private Lease

          Veelgestelde vragen

    • Hoe werkt Private Lease?
    • Welke kosten zijn inclusief?
    • Hoeveel moet ik verdienen?
    • Moet ik betalen bij schade?
    • Kan ik als ZZP'er Private Leasen?
    • Hoe verloopt de aanvraagprocedure?
    • Heb ik schadevrije jaren nodig?
    • Heb ik bijtelling voor belasting?
    • Alle veelgestelde vragen
    • Onafhankelijk Private Lease Advies

    • Heeft u uw antwoord niet gevonden? U mag altijd contact met ons opnemen. Wij helpen u graag.
    • Contact informatie

    • E-mail:      klantenservice@leaseauto.nl
    • Telefoon:  088-0102600
    • Openingstijden klantenservice

    • Ma t/m vr: 10:00 - 18:00
    private lease vergelijker leaseauto.nl
  • Alle Merken

    Alfa Romeo
    BMW
    Citroën
    Dacia
    DS
    Fiat
    Ford
    Honda

    Hyundai
    KIA
    Land Rover
    Lexus
    Mazda
    Mercedes
    MG
    Mitsubishi

    Mini
    Nissan
    Opel
    Peugeot
    Porsche
    Renault
    SEAT
    Skoda

    Smart
    Subaru
    Suzuki
    Toyota
    Tesla
    Volkswagen
    Volvo

  • Populaire Modellen

    Audi
    A1
    A3
    Q2

    BMW
    1 Serie
    X1
    X2

    Citroën
    C1
    C3
    C4

    Fiat
    500
    Panda

    Ford
    Fiesta
    Focus
    Kuga

    Hyundai
    i10
    i20
    Kona

    Kia
    Picanto
    Ceed
    Stonic
    Niro

    Mercedes
    A-Klasse
    CLA

    MINI
    Mini

    Opel
    Corsa
    Crossland

    Peugeot
    108
    208
    2008

    Renault
    Clio
    Captur

    SEAT
    Ibiza
    Leon

    Skoda
    Scala
    Kamiq
    Enyaq iV

    Toyota
    Aygo
    Yaris

    Volkswagen
    Polo
    T-Roc
    ID.4

    Volvo
    XC40
    V60

  • Nieuws

    Autonieuws

    Nieuw in 2024: Jeep Avenger E-hybrid

    Het Rijbereik in de Winter van Elektrische Auto’s in 2024

    Benzineauto of een Elektrische Auto? Private Lease met Leaseauto.nl

    Flex Lease in 2024: Waarom het zo Interessant is

    Mogelijkheden en Uitdagingen in de Autowereld van 2024

    Volvo in de schijnwerpers van 2024

    Meer Autonieuws

    Rijtesten

    Hyundai Kona Hybride 2024: Innovatief Comfort en Rijgemak

    Opel Astra-E: Efficiënt, Betrouwbaar en Toonaangevend in Kwaliteit

    Rijtest in de Toyota Yaris Cross: Stijlvol Avontuur

    De Nissan Ariya in de Spotlights: Analyse van Private Lease Mogelijkheden

    Ritje in de Peugeot 408: Stijlvol en Comfortabel Rijden

    Rijtest in de Toyota Prius: De ultieme hybride ervaring

    Meer Rijtesten

Niets gevonden
Bekijk alle
private lease vergelijker leaseauto.nl
Niets gevonden
Bekijk alle

Rijtest Mazda CX-5 Newground: avontuur is geen overbodige luxe

Naast een luxe en een sportieve Mazda CX-5 is er ook een avontuurlijke variant. De nieuwe Mazda CX-5 Newground uit deze rijtest is de ideale auto om mee op avontuur te gaan. Tenminste, dat zegt Mazda. Want hoe avontuurlijk is een Mazda CX-5 eigenlijk?

Wat is de Mazda CX-5 Newground?

Echt opvallend is hij niet, de vernieuwde Mazda CX-5. Hij lijkt erg op zijn voorganger, en die was al niet heel uitgesproken. Toch is de Mazda CX-5 nieuw. Voor en achter kreeg hij andere bumpers. Nieuw ontworpen dagrijverlichting prijkt in de koplampen. De achterlichten zijn ook aangepast. Volgens Mazda passen ze nu beter bij de rest van de auto.

Naast de luxe (Signature, Luxury) en sportieve uitvoeringen (Sportive) kun je de Mazda CX-5 ook bestellen in een uitvoering die Newground heet. Dat klinkt spannend, en volgens Mazda is dat het ook. Dit is de uitvoering om mee op avontuur te gaan, zo schalt het in de brochure. Dat is nogal wat voor een crossover wiens natuurlijk habitat zich meestal beperkt tot kantoorparken en basisscholen.

Mazda CX-5 Newground

Het blijkt ook vooral een optisch pakket te zijn. Geen vierwielaandrijving (al is die wel verkrijgbaar), geen grote bodemvrijheid of woeste terreinbanden. Niks van dat. De bumpers zijn afgewerkt met zilverkleurig plastic dat doet denken aan een skidplate. Verder krijg je een felgekleurd groengeel logo op de speciale grille en fluoriserende accenten in het interieur.

Mazda Private Lease

Mazda is al jaren een populair Japans automerk. Dat komt mede door de filosofie waarbij de wensen en de rijervaring van de bestuurder centraal staan.

Ooit is Mazda groot geworden met de productie van kleine auto’s. Vandaag de dag wordt Mazda vooral geroemd om de stijlvolle SUV uitvoeringen.

Het Mazda private lease aanbod bestaat uit fijne hatchbacks en ruime SUV’s. De Mazda 2 en Mazda 3 zijn al jaren succesvol als hatchback. De CX3, CX-30 en CX-5 zijn de best verkopende SUV’s van Mazda. De MX30 is de eerste elektrische SUV van Mazda.

mazda

Gooi er vervolgens een bijzonder kleurtje op en je krijgt de Mazda CX-5 Newground uit deze rijtest. Een auto die iedereen herkent, maar net iets anders oogt dan die van de buren. Wij snappen het wel. Je wil een Mazda CX-5 omdat dit een comfortabele, fijne en ook veilige auto is. Maar tegelijkertijd wil je ook iets dat net iets anders uitziet. Dan kies je deze.

Mazda CX-5 in het bos
Prive Lease

Dankzij de minimalistische lijnen heeft de CX-30 een krachtige en tegelijkertijd elegante uitstraling.

Lees Review

€ ,-

Vergelijk Aanbiedingen
Strak Japans design

Hoe rijdt hij?

Mazda heeft nog geen vrede gesloten met elektrisch rijden. Volgens de Japanners laat een zware accu zich niet verenigen met een fijn rijgedrag. Daarom staat in de showroom slechts één volledig elektrisch model (de fijne MX-30) en geen hybrides. Er gaan geruchten dat Mazda komt met een hybride model met een wankelmotor als range extender, maar die is er nog niet. Tot die tijd koop je je Mazda CX-5 gewoon met een brandstofmotor.

Als je op verjaardagen vertelt wat er onder de motorkap ligt, denken mensen dat je auto dertig jaar oud is. Wablief? Een 2-liter viercilinder benzinemotor? Uiteraard is er niks ouderwets aan deze Skyactiv-G. Met een vermogen van 165pk is hij sterk genoeg voor de 1576 kilo wegende Mazda CX-5. Het verbruik van rond de 1 op 14 is ook best redelijk.

De Mazda CX-5 van onze rijtest is voorzien van een handmatige versnellingsbak met 6 versnellingen. In een wereld vol hybrides en EV’s wordt dit een zeldzaamheid. De bak schakelt heerlijk. Met korte bewegingen laat de pook zich soepel naar de volgende versnelling brengen. Het voelt bijna sportief.

Ruim interieur

Helaas komt de motor pas echt tot leven boven de 2000 toeren. Negeer dus wat de schakelassistent op het dashboard je probeert te vertellen. Het rijgedrag van de Mazda CX-5 blijft altijd beschaafd. Hoe hard je ook probeert, je passagiers op de achterbank zullen niet onder de indruk raken van je acceleratie. Ook jezelf even uitleven na een lange werkdag laat de auto niet toe. Hoog in de toeren brult de motor wel, maar de snelheid is er niet.

In plaats daarvan biedt de Mazda CX-5 de nodige ontspanning. Door verbeterde isolatie is de buitenwereld nog verder weg en klinkt je muziek nog beter. De fijne ophanging strijkt alle oneffenheden vlak zonder zweverig te voelen. Overhangen in de bochten is er niet bij. Hier merk je dat Mazda een reputatie hoog te houden heeft.

Sterke punten

Het meest opvallende aan de Mazda CX-5 Newground is wat er niet op zit. De auto lijkt uit een parallelle dimensie te komen: eentje waarbij de nieuwste technieken alleen gebruikt worden om de bestuurder te assisteren. Hier geen enorme computerschermen of overbodige gadgets. Bij de Mazda CX-5 draait het gewoon nog om het autorijden. Een absolute verademing!

Stoelen Mazda CX-5 Newground

Stap in en neem plaats op de prima stoelen. Stoelverwarming ontbreekt niet, net zoals stuurverwarming. Voor je zie je een digitaal scherm maar ook analoge meters. Er staat veel informatie, maar net zo makkelijk haal je een deel weg. Dan houd je alleen het noodzakelijke over. Alles wat je nodig hebt, staat sowieso al op het head-up display. Je ogen kun je zo helemaal op de weg houden.

Ook het scherm in de middenconsole is er op gericht om je niet af te leiden. Met 10,25 inch is dit geen grote unit, maar hij is wel erg duidelijk. Nog fijner is dat hij niet constant de aandacht trekt. Als er geen navigatiekaart of 360-graden camerabeeld getoond wordt, is het scherm bescheiden zwart. Vooral in het donker is dit heerlijk. Het ontbreken van licht uit de schermen en van onnodige interieurverlichting leidt tot ontspannen en geconcentreerd rijden.

Het scherm is een touch screen, maar eigenlijk hoef je er nooit je vette vingers aan te zitten. De bediening gaat met de flinke draaiknop bij de versnellingspook. Ook fijn: hier zit ook de fysieke volumeknop voor de radio. Sowieso zijn er voor alle belangrijke functies echte knoppen, zodat je niet met het scherm hoeft te klooien. Door bijvoorbeeld geen eco- of sportstand aan te bieden, blijft alles lekker overzichtelijk.

Lekker zwart schermpje
Mazda CX-5 dashboard

Zwakke punten

Helaas is er één stukje techniek dat we misten bij de Mazda CX-5. Adaptive cruise control is pijnlijk afwezig op de auto. Gewone cruise control is er wel. Navraag bij Mazda leert dat je voor adaptive cruise control moet uitwijken naar andere uitvoeringen: op de CX-5 Newground is het niet te krijgen. Wat ons betreft zou dit veiligheidssysteem niet moeten ontbreken.

Eerder zeiden we dat het verbruik van de 2-liter benzinemotor in de Mazda CX-5 best aardig is. Dit is natuurlijk alleen als je naar andere benzine-auto’s kijkt. Nu een litertje benzine je minstens 2 Euro kost, moet je overtuigende redenen hebben om voor de Mazda CX-5 te gaan. In dit segment biedt de concurrentie interessante en vooral veel zuinigere hybrides aan. Sterker nog, dit formaat auto leent zich uitermate voor puur elektrisch rijden.

Alleen het trekgewicht kunnen wij bedenken als geldig argument. Bij hybrides en elektrische auto’s is dit natuurlijk nog een probleem. De Mazda CX-5 mag 1800 kilo trekken. Ruim voldoende dus voor je caravan, je paardentrailer of je boot. In dat licht komt de Newground-uitvoering meer tot zijn recht: een fijne trekauto om mee op avontuur te gaan.

Mooie accenten in het interieur

Uitrusting

Het meest avontuurlijke aan de Mazda CX-5 Newground is waarschijnlijk de interieurbekleding. Op de stoelen vinden we een opvallend patroon en felle geelgroene accenten en stiksels. Ook de ventilatieroosters in het dashboard zijn voorzien van deze opvallende kleur. Vreemd genoeg misstaat het niet. Deze kleuraccenten tillen de auto uit het alledaagse en geven hem iets bijzonders.

Het interieur is fraai afgewerkt, zoals we van Mazda gewend zijn. Fijne materialen en witte dakbekleding zorgen voor een rustig geheel. In het interieur is ruimte genoeg, ook op de achterbank. Heel fijn is dat de achterportieren tot 90 graden opendraaien: dat is handig met kleine kinderen. Ook de kofferbak is lekker ruim. Niet alleen is hij breed en diep, maar onder de vloer bevindt zich nog een groot extra vak. Dankzij de plastic afwerking kun je hier goed vieze kleding of modderige laarzen kwijt. Je weet wel, omdat je op avontuur bent geweest.

De Mazda CX-5 Newground praat veel tegen je, in de vorm van piepjes. Bij zowat elke actie buiten de auto hoort één of meer piepjes. Gelukkig is dit binnen in de auto anders. Hier piept alleen de cross traffic alert als hij een auto ziet aankomen. De rijbaanassistent houdt zich hier juist heel erg gedeisd. Alleen als je echt over de streep gaat, grijpt die in. Bij veel andere auto’s is dit juist de grootste pieper.

Grote kofferbak

Conclusie rijtest Mazda CX-5 Newground

Tijdens de rijtest met de Mazda CX-5 Newground werd me één ding duidelijk. Ik ben de doelgroep van deze auto. Als vader van twee dochters zoek ik een comfortabele en veilige auto voor mijn gezin. Tegelijkertijd wil ik me als autoliefhebber toch iets onderscheiden van de grijze massa. De Mazda CX-5 biedt deze mix. De CX-5 is geen exotische keuze, maar met zijn felle accentjes en handmatige versnellingsbak is hij net spannend genoeg.

Daar gaat het uiteindelijk om. Aan een sportwagen of grote terreinwagen heb ik niks. Ik heb het meest aan een fijne auto voor dagelijks gebruik. Eentje die ik in het weekend zonder problemen vol laad met zooi om met de kinderen erop uit te gaan. Die auto, dat is de Mazda CX-5 Newground. Ideaal om samen mee op avontuur te gaan.

Mazda CX-5 Newground

Het bericht Rijtest Mazda CX-5 Newground: avontuur is geen overbodige luxe verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl

Elektrische Auto

Private lease van een elektrische auto is nog populairder dan het privé leasen van een benzineauto. Bij Elektrische Auto Private Lease rijd je voor een vast bedrag per maand in een nieuwe elektrische auto. Bijna alle kosten zijn inclusief. Alleen de kosten voor het opladen van de auto betaal jezelf.

Wat Private Lease Elektrische Auto extra aantrekkelijk maakt is dat de aanschafprijs van de elektrische auto hoger ligt dan van een benzine auto. Dit maakt de drempel om zelf een elektrische auto te kopen hoog. Bij de privé lease van een elektrische auto wordt de auto gekocht door de leasemaatschappij. Zij betalen het hoge aanschaf bedrag en nemen het risico van de hogere afschrijving.

Doordat elektrische auto’s pas recentelijk in populariteit toenemen worden er nog niet veel elektrische private lease occasion‘s aangeboden. Het vinden van een voordelige tweedehands is daardoor lastig.

Bij het kiezen van een elektrische auto moet je wel op een aantal specifieke dingen letten. In de Private Lease Vergelijker van Leaseauto.nl is hier rekening mee gehouden. Zo is wordt bij alle elektrische auto’s de actieradius, accucapaciteit en laadtijd weergegeven.

De accu die voor het grootste deel de actieradius bepaalt is verantwoordelijk voor een groot deel van de meerprijs van de elektrische auto en daardoor ook voor de leaseprijs. Sommige modellen zoals de Tesla Model 3 worden aangeboden in uitvoering met een kleinere en een uitvoering met een grotere accu.Let hierop bij het vergelijken van de auto’s.

 Leaseauto.nl

  • Over ons
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Contact

  Private lease

  • Wat is Private Lease
  • Begrippen
  • Private Lease voorwaarden
  • Eerlijke Lease Vergelijker
  • Veelgestelde vragen
  • Voordeligste Private Lease

   Stadsauto's

  • Kia Picanto
  • Fiat 500
  • Ford Fiesta
  • Volkswagen up!
  • Hyundai i10
  • Toyota Aygo X
  • Suzuki Swift

   Compacte hatchback

  • Citroën C3
  • Renault Clio
  • Opel Corsa
  • Toyota Yaris
  • Peugeot 208
  • Kia Ceed
  • Seat Ibiza
  • Volkswagen Polo

   Hatchback

  • Ford Focus
  • Kia ProCeed
  • Opel Astra
  • Peugeot 308
  • Renault Megane 
  • Citroen C4
  • Seat Leon
  • Volkswagen Golf

   SUV/ Crossover

  • Ford Puma
  • Hyundai Kona
  • Kia Stonic
  • Opel Mokka
  • Skoda Kamiq
  • Volkswagen T-Cross
  • Volvo XC40
  • Peugeot 2008
  • Renault Captur


Private Lease Aanbiedingen per Merk

Alfa Romeo, Audi, BMW, Citroën, Dacia, DS, Fiat, Ford, Kia, Honda, Hyundai, Mini, Mazda, Mercedes, MG, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, SEAT, Skoda, Suzuki, Toyota, Tesla, Volkswagen, Volvo

Leaseauto.nl contact
Niets gevonden
Bekijk alle
  • Alle Private Lease Aanbiedingen
  • Elektrische Auto’s
  • Populaire merken
    • Fiat
    • Ford
    • Hyundai
    • Kia
    • Opel
    • Peugeot
    • Skoda
    • Volkswagen
  • Over Private Lease
  • Over Leaseauto.nl
  • Contact