• Over Leaseauto.nl

    Uw onafhankelijke Private Lease Adviseur

    • Leaseauto.nl

    • Over Leaseauto.nl
    • Wat wij voor u doen
    • Waarom leasen via ons
    • 100% Onafhankelijk Advies
    • Ons verdienmodel
    • Onze partners
    • Contact
    • Contact informatie

    • E-mail:      klantenservice@leaseauto.nl
    • Telefoon:  088-0102600

    • Openingstijden klantenservice

    • Ma t/m vr: 10:00 - 18:00
    private lease vergelijker leaseauto.nl
  • Over Private Lease

    Tips en achtergrondinformatie over Private Lease

         Private Lease

    • Wat is Private Lease
    • Veelgestelde vragen
    • Voordelen
    • Lease Overeenkomst
    • Kosten Private Lease
    • Eerlijke Vergelijker
    • Begrippen
    • Auto Kopen of Leasen
    • Goedkoopste Private Lease

          Veelgestelde vragen

    • Hoe werkt Private Lease?
    • Welke kosten zijn inclusief?
    • Hoeveel moet ik verdienen?
    • Moet ik betalen bij schade?
    • Kan ik als ZZP'er Private Leasen?
    • Hoe verloopt de aanvraagprocedure?
    • Heb ik schadevrije jaren nodig?
    • Heb ik bijtelling voor belasting?
    • Alle veelgestelde vragen
    • Onafhankelijk Private Lease Advies

    • Heeft u uw antwoord niet gevonden? U mag altijd contact met ons opnemen. Wij helpen u graag.
    • Contact informatie

    • E-mail:      klantenservice@leaseauto.nl
    • Telefoon:  088-0102600
    • Openingstijden klantenservice

    • Ma t/m vr: 10:00 - 18:00
    private lease vergelijker leaseauto.nl
  • Alle Merken

    Alfa Romeo
    BMW
    Citroën
    Dacia
    DS
    Fiat
    Ford
    Honda

    Hyundai
    KIA
    Land Rover
    Lexus
    Mazda
    Mercedes
    MG
    Mitsubishi

    Mini
    Nissan
    Opel
    Peugeot
    Porsche
    Renault
    SEAT
    Skoda

    Smart
    Subaru
    Suzuki
    Toyota
    Tesla
    Volkswagen
    Volvo

  • Populaire Modellen

    Audi
    A1
    A3
    Q2

    BMW
    1 Serie
    X1
    X2

    Citroën
    C1
    C3
    C4

    Fiat
    500
    Panda

    Ford
    Fiesta
    Focus
    Kuga

    Hyundai
    i10
    i20
    Kona

    Kia
    Picanto
    Ceed
    Stonic
    Niro

    Mercedes
    A-Klasse
    CLA

    MINI
    Mini

    Opel
    Corsa
    Crossland

    Peugeot
    108
    208
    2008

    Renault
    Clio
    Captur

    SEAT
    Ibiza
    Leon

    Skoda
    Scala
    Kamiq
    Enyaq iV

    Toyota
    Aygo
    Yaris

    Volkswagen
    Polo
    T-Roc
    ID.4

    Volvo
    XC40
    V60

  • Nieuws

    Autonieuws

    Nieuw in 2024: Jeep Avenger E-hybrid

    Het Rijbereik in de Winter van Elektrische Auto’s in 2024

    Benzineauto of een Elektrische Auto? Private Lease met Leaseauto.nl

    Flex Lease in 2024: Waarom het zo Interessant is

    Mogelijkheden en Uitdagingen in de Autowereld van 2024

    Volvo in de schijnwerpers van 2024

    Meer Autonieuws

    Rijtesten

    Hyundai Kona Hybride 2024: Innovatief Comfort en Rijgemak

    Opel Astra-E: Efficiënt, Betrouwbaar en Toonaangevend in Kwaliteit

    Rijtest in de Toyota Yaris Cross: Stijlvol Avontuur

    De Nissan Ariya in de Spotlights: Analyse van Private Lease Mogelijkheden

    Ritje in de Peugeot 408: Stijlvol en Comfortabel Rijden

    Rijtest in de Toyota Prius: De ultieme hybride ervaring

    Meer Rijtesten

Niets gevonden
Bekijk alle
  • Over Leaseauto.nl

    Uw onafhankelijke Private Lease Adviseur

    • Leaseauto.nl

    • Over Leaseauto.nl
    • Wat wij voor u doen
    • Waarom leasen via ons
    • 100% Onafhankelijk Advies
    • Ons verdienmodel
    • Onze partners
    • Contact
    • Contact informatie

    • E-mail:      klantenservice@leaseauto.nl
    • Telefoon:  088-0102600

    • Openingstijden klantenservice

    • Ma t/m vr: 10:00 - 18:00
    private lease vergelijker leaseauto.nl
  • Over Private Lease

    Tips en achtergrondinformatie over Private Lease

         Private Lease

    • Wat is Private Lease
    • Veelgestelde vragen
    • Voordelen
    • Lease Overeenkomst
    • Kosten Private Lease
    • Eerlijke Vergelijker
    • Begrippen
    • Auto Kopen of Leasen
    • Goedkoopste Private Lease

          Veelgestelde vragen

    • Hoe werkt Private Lease?
    • Welke kosten zijn inclusief?
    • Hoeveel moet ik verdienen?
    • Moet ik betalen bij schade?
    • Kan ik als ZZP'er Private Leasen?
    • Hoe verloopt de aanvraagprocedure?
    • Heb ik schadevrije jaren nodig?
    • Heb ik bijtelling voor belasting?
    • Alle veelgestelde vragen
    • Onafhankelijk Private Lease Advies

    • Heeft u uw antwoord niet gevonden? U mag altijd contact met ons opnemen. Wij helpen u graag.
    • Contact informatie

    • E-mail:      klantenservice@leaseauto.nl
    • Telefoon:  088-0102600
    • Openingstijden klantenservice

    • Ma t/m vr: 10:00 - 18:00
    private lease vergelijker leaseauto.nl
  • Alle Merken

    Alfa Romeo
    BMW
    Citroën
    Dacia
    DS
    Fiat
    Ford
    Honda

    Hyundai
    KIA
    Land Rover
    Lexus
    Mazda
    Mercedes
    MG
    Mitsubishi

    Mini
    Nissan
    Opel
    Peugeot
    Porsche
    Renault
    SEAT
    Skoda

    Smart
    Subaru
    Suzuki
    Toyota
    Tesla
    Volkswagen
    Volvo

  • Populaire Modellen

    Audi
    A1
    A3
    Q2

    BMW
    1 Serie
    X1
    X2

    Citroën
    C1
    C3
    C4

    Fiat
    500
    Panda

    Ford
    Fiesta
    Focus
    Kuga

    Hyundai
    i10
    i20
    Kona

    Kia
    Picanto
    Ceed
    Stonic
    Niro

    Mercedes
    A-Klasse
    CLA

    MINI
    Mini

    Opel
    Corsa
    Crossland

    Peugeot
    108
    208
    2008

    Renault
    Clio
    Captur

    SEAT
    Ibiza
    Leon

    Skoda
    Scala
    Kamiq
    Enyaq iV

    Toyota
    Aygo
    Yaris

    Volkswagen
    Polo
    T-Roc
    ID.4

    Volvo
    XC40
    V60

  • Nieuws

    Autonieuws

    Nieuw in 2024: Jeep Avenger E-hybrid

    Het Rijbereik in de Winter van Elektrische Auto’s in 2024

    Benzineauto of een Elektrische Auto? Private Lease met Leaseauto.nl

    Flex Lease in 2024: Waarom het zo Interessant is

    Mogelijkheden en Uitdagingen in de Autowereld van 2024

    Volvo in de schijnwerpers van 2024

    Meer Autonieuws

    Rijtesten

    Hyundai Kona Hybride 2024: Innovatief Comfort en Rijgemak

    Opel Astra-E: Efficiënt, Betrouwbaar en Toonaangevend in Kwaliteit

    Rijtest in de Toyota Yaris Cross: Stijlvol Avontuur

    De Nissan Ariya in de Spotlights: Analyse van Private Lease Mogelijkheden

    Ritje in de Peugeot 408: Stijlvol en Comfortabel Rijden

    Rijtest in de Toyota Prius: De ultieme hybride ervaring

    Meer Rijtesten

Niets gevonden
Bekijk alle
private lease vergelijker leaseauto.nl
Niets gevonden
Bekijk alle

Rijtest Suzuki Ignis: grootheidswaanzin maar dan leuk

Grootheidswaanzin is meestal een negatieve eigenschap. Wanneer iemand zich veel groter en belangrijker voelt dan dat die persoon is. Maar, in dit geval hebben we te maken met de Suzuki Ignis, een auto die zich volkomen terecht veel groter voordoet dan dat hij is. We willen het graag vergelijken met een klein hondje die heel stoer doet en heel veel blaft, maar dan met alle reden daartoe. De Suzuki Ignis is een grote auto in een klein jasje.

SterktesZwaktes
+ Ruimte– Verouderd interieur
+ Versnellingsbak– Veel plastic
+ Veelzijdigheid– Geen zesde versnelling
De Ignis heeft eigenwijze designelementen
De Ignis heeft eigenwijze designelementen
De Ignis heeft eigenwijze designelementen

Wat is de Suzuki Ignis?

Volgens Suzuki’s website is de Suzuki Ignis een ‘ultracompacte SUV’. Wij weten niet zeker of we hem een SUV zouden noemen, maar de rijhoogte doet ons daar wel naar neigen. De Ignis is een korte en smalle auto, die op magische wijze veel binnenruimte heeft. Qua lengte is hij net een haar langer dan de Hyundai i10, maar een goede dertig centimeter korter dan de Volkswagen Polo.

previous arrow
Swift
Prive Lease
Suzuki Swift

Een hatchback die leuk is om te rijden, voordelig om te leasen en ruim genoeg is om vijf volwassenen.

Lees Review

€ 329,-

Vergelijk Aanbiedingen
Sportief rijden
Ignis
Prive Lease
Suzuki Ignis

De Ignis heeft een stoer uiterlijk en ziet eruit als een kleine SUV. Misschien wel de kleinste “SUV” op de markt.

Lees Review

€ 304,-

Vergelijk Aanbiedingen
Lifestyle auto
Swace
Prive Lease
Suzuki Swace

Een ruime stationwagon die vrijwel identiek is aan de Toyota Corolla met een hybride aandrijving.

Lees Review

€ 564,-

Vergelijk Aanbiedingen
Lifestyle auto
next arrow

De Suzuki Ignis heeft begin dit jaar (2022) een facelift gehad. Hierbij is onder andere de neus van de auto wat stoerder gemaakt en de algehele styling wat gefinetuned en verstoerd. De grill durft lichtjes te verwijzen naar de wereldberoemde Jeep grill, waardoor de auto een meer offroad-achtige uitstraling krijgt. Wijzigingen aan de achterbumper voegen de zilvergrijze accenten toe, ook die geven ons terreinautogevoelens.

De optionele spoiler geeft extra oempf
Eigenwijze oogjes
De alom bekende Ignis-ribbels

De afmetingen van de Ignis maken het een kleine, vooral smalle auto. Ook is de Ignis best hoog, zowel de koets als de rijhoogte. De algehele vorm van de auto doet ons denken aan een colablikje, maar dit terzijde.

De uitvoering die wij hebben meegekregen is de Suzuki Ignis 1.2 Smart Hybrid Style. Style staat in dit geval voor het uitrustingsniveau, de 1.2 Smart Hybrid is de uitvoering van de auto. De 1.2 litermotor brengt 83 gezonde pk’s via de vijfbak (of een optionele CVT) richting de voorwielen (of alle wielen bij de Allgrip optie). Het Smart Hybrid systeem zorgt ervoor dat energie die is opgewekt tijdens het rijden wordt gebruikt voor de airconditioning, radio of tijdens het accelereren. De auto kan niet volledig elektrisch rijden.

Stoere snoet
Kekke kont

Hoe rijdt hij?

Bij het openen van de deuren, verbazen wij ons over de hoge instap. De rijhoogte van de Suzuki Ignis geeft al een beetje een hint, maar alsnog is de instaphoogte een positieve verrassing. Door de hoge instap is de Ignis perfect geschikt voor mensen die moeilijk laag kunnen instappen. Vooral de achterbank heeft een hoge zit. Het starten gaat via een startknop, wel moet je de koppeling hebben ingedrukt. Logisch ook, anders zit je zo met je Ignis in een schutting.

Bij het indrukken van de startknop, begint de vrolijke viercilinder te brommen. Het dot matrix-achtige scherm schiet aan en toont jou de gekozen en oppervlakkige informatie. Het scherm is duidelijk verouderd, maar werkt prima. De Suzuki Ignis is klein en licht, dus stuiteren zal je, vooral over verkeersheuvels. Maar, over het algemeen rijdt de Ignis goed en soepel. Er is niet te veel motor- of weggeluid, de motor is vlot en competent en de versnellingsbak is ronduit super.

Het schermpje is verouderd, maar vervult zijn doel
Het schermpje is verouderd, maar vervult zijn doel

Je kan in de Suzuki Ignis goed om je heen kijken. Deels komt dit door de hoge zitpostitie, ook helpen de korte neus en relatief grote voorruit mee. Vanachter is het zicht minder goed, de spiegels vangen het gebrek aan zicht door de omhooglopende achterdeur goed op. Bij het achteruit inparkeren schiet de achteruitrijcamera aan, deze voldoet prima. Ook is de auto zuinig, met een gemiddeld behaald verbruik van 1 op 18.2.

Ruimte is er genoeg. Met vier volwassenen in de auto en al hun spullen achterin, kan je prima voor de dag komen. Er is geen probleem met beenruimte achterin en de kofferbak heeft genoeg inhoud voor de soort auto die het is. Meer over de ruimte verder in dit artikel.

Hoog op zijn pootjes…
…en weinig overhang

Sterke punten

De ruimte in de Suzuki Ignis is vrijwel oneindig, althans, zo voelt het. De achterbakruimte verrast ons, hij is erg diep en biedt voldoende ruimte. Vooral ook omdat de achterbank verschuifbaar is, dit zorgt voor meer mogelijkheden én meer bagageruimte. We schrijven overigens ‘achterbank’ maar in praktijk heeft de Ignis twee losse stoelen achterin die individueel verschoven kunnen worden. Dus, handiger met bagageruimte creëren, minder handig omdat je maar vier mensen in de Suzuki Ignis passen. Er is dus ook geen vijfde gordel.

Het interieur van de Suzuki Ignis
Het interieur van de Suzuki Ignis

Door dat de achterbank verschuifbaar is, is er genoeg ruimte voor vier volwassenen in de Ignis. We hebben met mensen van bijna twee meter in de auto gezeten en iedereen had ruimte zat. Die verschuifbare achterbank draagt ook bij aan de enorme veelzijdigheid van de auto. Ook is het rijgedrag op elk moment erg aangenaam. Op de snelweg en in de woonwijken is het beide een goed rijdende auto.

Misschien wel het allerbeste punt van de Suzuki Ignis is de versnellingsbak. Naast dat hij maar vijf versnellingen heeft (hierover later meer), is het de soepelste versnellingsbak die we in tijden hebben gebruikt. De koppeling is soepel en makkelijk en de toerenrange van de Ignis is erg breed. Hierdoor kan je, wanneer nodig, de auto aardig ver doortrekken zonder problemen. Ook kan je langzaam rijden in hoge versnellingen. Erg veelzijdig dus, die bak. De pook voelt sportief en kort aan, waardoor je je bij elke schakelbeweging waant in de Fast and Furious franchise.

De achterbak is verrassend groot
De achterbak is verrassend groot
De achterbank heeft maar twee plekken
De achterbank heeft maar twee plekken maar is verschuifbaar
Sportief pookje
Sportief pookje

Zwakke punten

De negatieve punten van de Suzuki Ignis zijn grotendeels te vinden in het interieur. Het is duidelijk te zien aan de schermen en afwerking dat het interieur van de Ignis in 2016 op de markt is gebracht en toen nooit meer is geüpdatet. Het scherm in het middenconsole werkt goed en is responsief, maar het toont verouderd, zo ook het navigatiesysteem. Het minischermpje in de tellerbak is nog van het pixeltijdperk en toont alleen informatie in witte pixels en met hoekige rondingen.

Verder is het interieur plastic. Heel. Veel. Plastic. De deurkaarten zijn helemaal van plastic. Het dashboard? Plastic. De knoppen op het stuur zijn van plastic, zo ook de deurhendels, knoppen op het dashboard en het middenconsole. Plastic fantastic, maar dan niet zo fantastisch. Het is een budgetauto, dat weten we. Echter, dat is de Dacia Sandero ook. Die is wel mooier van binnen en vooral een stuk minder plastic.

Alhoewel de versnellingsbak geweldig voelt, is het een gemis dat er maar vijf versnellingen zijn. Een zesde versnelling zou erg helpen met het snelweggeluid. Daarnaast zal dat extra verzet erg ten goede komen van het verbruik. Waarom de Suzuki Ignis geen ‘zes’ heeft, weten we niet. Wel weten we dat hij het verdient.

Elektrische ramen en verwarmde spiegels, maar wel gegoten in plastic
Elektrische ramen en verwarmde spiegels, maar wel gegoten in plastic
Leuke accentjes, plastic accentjes dan wel
Leuke accentjes, plastic accentjes dan wel
Scherm is goed, maar een beetje out-dated
Scherm is goed, maar een beetje gedateerd

Uitrusting

De Suzuki Ignis is ondanks zijn lage prijs en kleine formaat van bijna alle gemakken voorzien. Zo pronkt onze testauto met stoelverwarming, verwarmbare buitenspiegels, collision assist en lane departure warning. Ook is er een achteruitrijcamera en cruise control. Niet al deze mooie spullen zijn standaard, maar wel op de Style Smart Hybrid uitvoering.

Dingen je ook kan bestellen, maar die niet op onze testauto zitten, zijn onder andere een middenarmsteun, draadloze telefoonoplader en een regensensor. Wat interessant is, is dat het navigatiesysteem niet standaard is, maar optioneel. Onze uitvoering heeft ook een spoiler, die kost ruim vijfhonderd euro extra.

Stoelverwarming!
Stoelverwarming!
Het middenconsole
Het middenconsole

Conclusie rijtest Suzuki Ignis

We zeggen het al aan het begin van deze rijtest, de Suzuki Ignis is een grote auto in een klein jasje. Het rijgedrag, de veelzijdigheid en de opties zijn die van een auto met een veel groter formaat. Alhoewel het interieur verouderd is en vooral bestaat uit veel plastic, is het een fijne auto. De optielijst is bijzonder en enorm uitgebreid. Als we het goed begrijpen, zou je een oranje Ignis kunnen bestellen met blauwe details, een rode grill en een groene spoiler. Wil je dat? Waarschijnlijk niet. Maar het kan wel! Niet verkeerd om nog te benoemen, is dat de Suzuki Ignis zes jaar garantie heeft.

De Suzuki Ignis is verkrijgbaar vanaf 17.990,- euro, onze auto is een vrij volgeladen model met veel opties, deze kostte 24.495,- euro.

De Suzuki Ignis zwaait u uit
De Suzuki Ignis zwaait u uit

Het bericht Rijtest Suzuki Ignis: grootheidswaanzin maar dan leuk verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl

In onze Private Lease Vergelijker is het makkelijk om de beste deal te vinden. Naast nieuwe auto’s helpen wij ook bij het vinden van Private Lease Occasions. Ook adviseren wij gratis bij het kiezen van een passende Elektrische Private Lease Auto.

Elektrische Auto’s

Elektrische auto’s winnen snel aan populariteit. Veel verkochte modellen zijn de elektrisch aangedreven Tesla Model 3, Opel Corsa-e, Peugeot e-208, Peugeot e-2008, Opel Mokka, Kia Niro, Volvo XC40, Hyunday Kona, Hyunday Ioniq 5, Skoda Enyaq,KIA EV6.

previous arrow
Model 3
Prive Lease
Tesla Model 3

In een wereld waarin iedereen richting een elektrisch assortiment gaat, bewijst Tesla nog steeds een koploper te zijn.

Lees Review

€ 439,-

Vergelijk Aanbiedingen
Populair
e-2008
Prive Lease
Peugeot e-2008

Een creatief hoogstandje. Het design van de 2008 verleidt met elegante vormgeving en moderne techniek.

Lees Review

€ 509,-

Vergelijk Aanbiedingen
100% Elektrisch
C40 Recharge
Prive Lease
Volvo C40 Recharge

De Volvo C40 is een veilige en stijlvolle SUV met een luxueus interieur en stijlvol interieur. Hij ziet er bijzonder sportief uit.

Lees Review

€ 730,-

Vergelijk Aanbiedingen
Heerlijke reisauto
Mokka-e
Prive Lease
Opel Mokka-e

De 100% elektrische Mokka is stoere duurzame crossover.
.

Lees Review

€ 399,-

Vergelijk Aanbiedingen
100% elektrisch
Ariya
Prive Lease
Nissan Ariya

Aan alle kanten word je rustig van het rijden in deze elektrische auto. Hij scoort op elk vlak voldoendes.

Lees Review

€ 669,-

Vergelijk Aanbiedingen
100% Elektrisch
MG ZS
Prive Lease
MG MG ZS

Een SUV met een klassieke vormgeving, 100% elektrisch en met een rijbereik van 260 km.

Lees Review

€ 499,-

Vergelijk Aanbiedingen
Populair
ID.3
Prive Lease
Volkswagen ID.3

Met de ID.3 Volkswagen heeft zich geschaard onder trendzetters.

Lees Review

€ 605,-

Vergelijk Aanbiedingen
Populaire keuze
Model Y
Prive Lease
Tesla Model Y

De Model Y weet zich duidelijk te onderscheiden van het bestaande SUV aanbod.

Lees Review

€ 635,-

Vergelijk Aanbiedingen
Populair
KONA
Prive Lease
Hyundai KONA

Hij is ruim, praktisch, biedt veel comfort en heeft een indrukwekkend complete uitrusting.

Lees Review

€ 694,-

Vergelijk Aanbiedingen
Populaire keuze
next arrow

 Leaseauto.nl

  • Over ons
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Contact

  Private lease

  • Wat is Private Lease
  • Begrippen
  • Private Lease voorwaarden
  • Eerlijke Lease Vergelijker
  • Veelgestelde vragen
  • Voordeligste Private Lease

   Stadsauto's

  • Kia Picanto
  • Fiat 500
  • Ford Fiesta
  • Volkswagen up!
  • Hyundai i10
  • Toyota Aygo X
  • Suzuki Swift

   Compacte hatchback

  • Citroën C3
  • Renault Clio
  • Opel Corsa
  • Toyota Yaris
  • Peugeot 208
  • Kia Ceed
  • Seat Ibiza
  • Volkswagen Polo

   Hatchback

  • Ford Focus
  • Kia ProCeed
  • Opel Astra
  • Peugeot 308
  • Renault Megane 
  • Citroen C4
  • Seat Leon
  • Volkswagen Golf

   SUV/ Crossover

  • Ford Puma
  • Hyundai Kona
  • Kia Stonic
  • Opel Mokka
  • Skoda Kamiq
  • Volkswagen T-Cross
  • Volvo XC40
  • Peugeot 2008
  • Renault Captur


Private Lease Aanbiedingen per Merk

Alfa Romeo, Audi, BMW, Citroën, Dacia, DS, Fiat, Ford, Kia, Honda, Hyundai, Mini, Mazda, Mercedes, MG, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, SEAT, Skoda, Suzuki, Toyota, Tesla, Volkswagen, Volvo

Leaseauto.nl contact
Niets gevonden
Bekijk alle
  • Alle Private Lease Aanbiedingen
  • Elektrische Auto’s
  • Populaire merken
    • Fiat
    • Ford
    • Hyundai
    • Kia
    • Opel
    • Peugeot
    • Skoda
    • Volkswagen
  • Over Private Lease
  • Over Leaseauto.nl
  • Contact