Als je op CBS.nl kijken, dan zien we dat de meeste gezinnen (45%) twee thuiswonende kinderen hebben. Daarna volgen de één kind gezinnen (30%) en daarna met 24% de drie of meer kinderen gezinnen. De keuze, al is het niet altijd een keuze, voor drie of meer kinderen is bepalend voor je autokeuze, je shortlist aan nieuwe elektrische private lease auto’s wordt ineens een stuk kleiner. En als je daarnaast ook nog iets aan het milieu wilt doen en elektrisch wilt gaan rijden, dan is er verrekte weinig keuze. Tot nu toe, de Mercedes-Benz EQB is een welkome aanvulling in het 7 persoonssegment.
Mercedes Private Lease
Wat is de Mercedes EQB?
Zoek je een 7-persoon elektrische auto, dan biedt Tesla twee modellen aan, waarvan er één ruim 100.000 euro kost (Tesla Model X) en de andere (Tesla Model Y) kan nog niet besteld worden met de optionele 3e zitrij. Passen deze auto’s niet bij jouw voorkeur of portemonnee, dan kun je altijd uitwijken naar een personenwagenversie van een elektrische bestelwagen. Denk aan de Citroën e-Space Tourer of Mercedes EQV, maar we kunnen ons goed voorstellen dat dat niet aan je beeld voldoet van een personenauto. En zie daar de ruimte die de Mercedes-Benz EQB pakt. Vanaf 56.400 euro (55.400 euro fiscale waarde) koop je nu al een elektrische personenauto waarmee je 7 personen kunt verplaatsen. En dan ook nog eens van een Duits premiummerk. Dat ‘premium’ merk je ook aan bijvoorbeeld de ramen van de voorportieren, deze zijn extra dik uitgevoerd. Voor de achterportieren is dat opvallend genoeg niet het geval. Sepciale vermelding verdient ook de carkit. Zoals we eerder bij de EQC merkte is deze van top kwaliteit. Een autotelefoongesprek is van uitmuntende kwaliteit, men merkt niet dat je in de auto aan het bellen ben.
De Mercedes EQB is een afgeleide van de Mercedes GLB, wat een voor- en nadeel betekent. Om met het zuur te beginnen, de auto is niet vanaf de tekentafel enkel als elektrische auto ontworpen. Het chassis en de opbouw diende aan zowel een brandstof- als elektrische aandrijflijn te voldoen. Daardoor bijvoorbeeld geen ruimte onder de motorkap (frunk). Maar het voordeel is wel dat de ontwikkelingskosten van bijvoorbeeld de 3e zitrij voor passagier 6 en 7 verspreid konden worden over de diverse aandrijflijnen. En laat die 3e zitrij nu zijn USP zijn. Je kunt nergens voor minder geld een zevenpersoons elektrische auto kopen. Een Tesla Model Y, waarbij de 7e zitrij nog niet als optie besteld kan worden, kost 10.000 euro meer.
Elektrische Auto
Private lease van een elektrische auto is nog populairder dan het privé leasen van een benzineauto. Bij Elektrische Auto Private Lease rijd je voor een vast bedrag per maand in een nieuwe elektrische auto. Bijna alle kosten zijn inclusief. Alleen de kosten voor het opladen van de auto betaal jezelf.
Wat Private Lease Elektrische Auto extra aantrekkelijk maakt is dat de aanschafprijs van de elektrische auto hoger ligt dan van een benzine auto. Dit maakt de drempel om zelf een elektrische auto te kopen hoog. Bij de privé lease van een elektrische auto wordt de auto gekocht door de leasemaatschappij. Zij betalen het hoge aanschaf bedrag en nemen het risico van de hogere afschrijving.
Doordat elektrische auto’s pas recentelijk in populariteit toenemen worden er nog niet veel elektrische private lease occasion’s aangeboden. Het vinden van een voordelige tweedehands is daardoor lastig.
Bij het kiezen van een elektrische auto moet je wel op een aantal specifieke dingen letten. In de Private Lease Vergelijker van Leaseauto.nl is hier rekening mee gehouden. Zo is wordt bij alle elektrische auto’s de actieradius, accucapaciteit en laadtijd weergegeven.
De accu die voor het grootste deel de actieradius bepaalt is verantwoordelijk voor een groot deel van de meerprijs van de elektrische auto en daardoor ook voor de leaseprijs. Sommige modellen zoals de Tesla Model 3 worden aangeboden in uitvoering met een kleinere en een uitvoering met een grotere accu.Let hierop bij het vergelijken van de auto’s.
Hoe rijdt de EQB?
Tja, ons gevoel wordt bevestigd door de weegschaal. Zet daar de GLB op en hij geeft minimaal 1.455 kg aan. Bij de EQB is dat minimaal 2.010 kg. Het is bevestiging van zijn rijgedrag die je al verwacht had. Een SUV waar 7 personen in kunnen en die ook nog eens een Mercedes is, nee, die heeft geen AMG-achtig sportief rijgedrag. Elke kilometer wordt in opperste comfort afgelegd, binnen de normen van de zwaartekracht. Bij twee korte stuurbewegingen achter elkaar voel je zijn gewicht in combinatie met zijn SUV-hoogte. Verder dat is dan ook het enige moment waarbij dit merkbaar is.
Wat verder opvalt is dat onze 228 pk sterke EQB 300 (EQB 250 heeft 190 pk, EQB 350 heeft 292 pk) zijn vermogen niet gelijk tentoonspreidt. Veel elektrische private leaseauto’s laten je de acceleratiekracht van de elektromotoren voelen door onmiddellijk bij elke ‘gaspedaal’ beweging elke pk aan te bieden. Niet bij Mercedes, daar wordt het vermogen opgebouwd. Het lijkt bijna op een verbrandingsmotor. Daardoor voelt hij niet spectaculair snel, wat hij eerlijk gezegd met een 0-100 km/u sprint in 8 seconden ook niet is. Zijn 390 Nm koppel zorgt voor een ontspannen en indien nodig krachtige rit.
Laten we laden
Qua actieradius scoort Mercedes dikke voldoendes, ruim 400 km WLTP. In de praktijk (voorjaar) is dat al snel 350 km, maar dat is dan ook goed te halen. De AC laadsnelheid is met 3-fasen 11 kW keurig op niveau. DC laden met 100 kW is net aan een voldoende, maar weet wel dat hij deze DC laadsnelheid lang vasthoudt. Dat is veel belangrijker dan een hoge DC piek. Omdat de EQB zijn onderstel deelt met de benzine GLB heeft hij geen frunk (ruimte onder motorkap), waar je je laadkabel op kunt bergen. Alhoewel dat met een paar kleine aanpassingen geen probleem had hoeven zijn.
Ruime Elektrische Auto Private Lease
Mede door sterk verbeterde actieradius is de praktische bruikbaarheid van elektrische auto’s snel verbeterd. Mocht je alsnog te maken krijgen met een lege accu, dan zijn er steeds meer snellaadstations langs de snelweg waar je binnen korte tijd de accu’s tot 80% kunt snelladen. Ook kiezen steeds meer mensen voor een eigen laadpaal thuis. Voor wie wil Slim Laden is het afgezien van gratis laadplekken de voordeligste manier om de Elektrische Auto Private Lease op te laden.
De opkomst van de ruime Crossover en SUV Modellen is ook terug te zien in het snel groeiende aantal Elektrische Private Lease Aanbiedingen. Ideaal voor gezinnen die wel wat extra ruimte kunnen gebruiken. Deze modellen zijn populair op Leaseauto.nl.
Elektrische 7-zitter
De derde zitrij is zo uniek bij een elektrische auto in dit segment, dat we daar een aparte alinea aan wijden. Zoals gezegd is deze EQB de goedkoopste elektrische personenauto met plek voor zeven personen. In de testperiode kwam dat zeer goed uit vanwege het kinderfeestje van onze Jort (7 jaar). Met de 3e zitrij in gebruik moet je niet rekenen op bagageruimte. Die heb je op geofferd. Er is net aan plek voor de laadkabel voor openbare (en thuis) laadpalen én voor de laadkabel die je op je stopcontact kunt aansluiten (mode 2 laadkabel). Normaal gesproken kun je de mooie tas met Mode 2 kabel thuis laten.
Opvallend is het wel de flexibiliteit van het gebruik van de 3e zitrij. Je hoeft niet vooruit te plannen en je bagagerolhoes vooraf thuis te laten. Deze kun je nog in de kleine bagageruimte kwijt. Dat is niet bij alle auto’s met een 3e zitrij het geval.
Sterke punten
Uiteraard zijn 3e zitrij. Voor velen zal dit dé reden zijn om voor dit model te kiezen. Je kunt geen goedkopere elektrische auto kopen met meer dan 5 zitplaatsen. De eerst volgende zEVen-zitter kost 10.000 euro meer.
Voor ongeveer 55.000 euro koop je geen goedkoop afgewerkte auto. Alle draai, druk en duwende knoppen werken perfect en voelen zeer aaibaar aan. Alle naden zijn keurig gestikt en recht, stoelen vallen dicht als een kluis en stoelen zitten goed. Al had de achterbank wel een klein beetje hoger mogen zitten. Omdat het accupakket bij elke elektrische auto in de vloer ligt heeft iedere autofabrikant hier last van.
Opvallend is trouwens ook dat de EQB de prijspakker van Mercedes is. De EQB is er als EQB 250 vanaf een kleine 55.500 euro (fiscale waarde). De GLB (benzine drinkende broeder) is 5 mille goedkoper, maar dan krijg je ‘maar’ 136 pk. Bij de EQB krijg je 190 pk én 185 Nm meer koppel (385 Nm). Wil je een GLB kopen met evenveel vermogen als onze EQB (63.000 euro) én vierwielaandrijving, kom je uit op een GLB 250 AMG Line van 67.500 euro. De elektrische auto is dus al goedkoper dan een gelijkwaardige benzineauto!
Let op: Wel moet je bij de EQB 70 liter bagageruimte inleveren ten opzichte van de GLB. Qua trekgewicht lever je slechts 200 kg in (EQB = 1.800 kg).
De elektrische specificaties zijn prima in orde! Een 66,5 kWh accupakket voor zowel de EQB 250 als de EQB 300 als de EQB 350, 3-fasen 11 kW AC laden en 100 kW DC laden. Ruim 400 km WLTP actieradius en nu in maart (enigszins winter) 360 km actieradius, waarbij Mercedes gelijk aangeeft dat de hij in eco-modus 385 km ver kan komen.
Zwakke punten
Zijn uiterlijk. Het merendeel van de reacties tijdens onze testperiode was niet positief. Sommige vonden hem mooi, maar het is blijkbaar moeilijker om hem mooi te vinden dan niet mooi.
Maar je koopt hem voornamelijk vanwege zijn functionaliteit. Dat je bij drie opgeklapte zitrijen geen bagageruimte overhoudt zal niet heel verwonderlijk zijn. Je hebt dan nog net genoeg ruimte over je noodzakelijke laadkabel. Opvallend genoeg geeft Mercedes geen duidelijke opgave voor het aantal liter bagageruimte, maar na even zoeken komen we uit op ongeveer 120 liter.
Zijn hoogte (1,7 meter), zijn gewicht (2.010 kg) en zijn 7 zitsconfiguratie zorgden voor een uitdaging voor de Mercedes onderstelengineers. Weet dat Mercedes voor comfortabele auto’s staat. De EQB houdt niet van stuurbewegingen snel achter elkaar. Met de hoge koets krijg je al snel een elandproef gevoel, maar de software houdt alles in toom.
Conclusie rijtest Mercedes EQB
Je kiest de EQB niet vanwege zijn sportieve rijgedrag, heftige elektrische acceleratie of zijn extreem hoge laadsnelheden. Daarin excelleert hij allemaal niet. De EQB is een ‘betaalbare’ elektrische private lease 7-zitter waarbij het Mercedes comfort afgestemd is op zijn elektrische aandrijflijn. Daarin excelleert deze EQB. Weet ook dat hij goedkoper is dan zijn benzinebroeders. De EQB is gewoon de betaalbare en functionele elektrische leaseauto. Punt!
Fotografie: Fotograaf van Hoof
Het bericht Rijtest Mercedes EQB, goedkoopste elektrische 7-zitter maakt indruk verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl
Voordelige Elektrische Private Lease Auto’s
Het Elektrische Private Lease Aanbod groeit gestaag. De meeste volledig nieuwe auto’s hebben een elektrische aandrijving. En ook van bestaande modellen zoals de Peugeot 208 en Opel Corsa komen er elektrische uitvoeringen beschikbaar. Op Leaseauto.nl is altijd het grootste Private Lease Aanbod te vinden.