De plannen omtrent subsidies voor elektrisch rijden in 2024 wijzen erop dat de overheid mogelijk de komende tijd weinig subsidies zal verstrekken voor elektrische voertuigen. Lees in dit artikel van Leaseauto.nl waarom.
Het gebrek aan ambitie in het klimaatbeleid van Den Haag is teleurstellend en riskant, gezien de noodzaak van een succesvolle elektrificatie van het wagenpark. Een belangrijk argument voor de afbouw van subsidies is dat elektrische voertuigen gestaag goedkoper worden. Laten we eens kijken naar welke subsidies er in 2024 nog beschikbaar zullen zijn voor elektrische auto’s.
Elektrische Auto
Private lease van een elektrische auto is nog populairder dan het privé leasen van een benzineauto. Bij Elektrische Auto Private Lease rijd je voor een vast bedrag per maand in een nieuwe elektrische auto. Bijna alle kosten zijn inclusief. Alleen de kosten voor het opladen van de auto betaal jezelf.
Wat Private Lease Elektrische Auto extra aantrekkelijk maakt is dat de aanschafprijs van de elektrische auto hoger ligt dan van een benzine auto. Dit maakt de drempel om zelf een elektrische auto te kopen hoog. Bij de privé lease van een elektrische auto wordt de auto gekocht door de leasemaatschappij. Zij betalen het hoge aanschaf bedrag en nemen het risico van de hogere afschrijving.
Doordat elektrische auto’s pas recentelijk in populariteit toenemen worden er nog niet veel elektrische private lease occasion’s aangeboden. Het vinden van een voordelige tweedehands is daardoor lastig.
Bij het kiezen van een elektrische auto moet je wel op een aantal specifieke dingen letten. In de Private Lease Vergelijker van Leaseauto.nl is hier rekening mee gehouden. Zo is wordt bij alle elektrische auto’s de actieradius, accucapaciteit en laadtijd weergegeven.
De accu die voor het grootste deel de actieradius bepaalt is verantwoordelijk voor een groot deel van de meerprijs van de elektrische auto en daardoor ook voor de leaseprijs. Sommige modellen zoals de Tesla Model 3 worden aangeboden in uitvoering met een kleinere en een uitvoering met een grotere accu.Let hierop bij het vergelijken van de auto’s.
Subsidies voor Particulieren in 2024
- Aanschafsubsidie voor Elektrische Auto’s: Particulieren die op zoek zijn naar een volledig elektrische kleine of compacte middenklasser kunnen mogelijk in aanmerking komen voor de Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). Helaas zal deze subsidie na 2024 niet meer beschikbaar zijn. In het laatste jaar van deze regeling wordt een subsidie van €2.550 verstrekt bij aanschaf van een nieuwe auto, en €2.000 voor een tweedehands auto. Opvallend is dat deze subsidie steeds minder populair wordt, met nog aanzienlijke budgetten die onbenut blijven.
- Vrijstelling Motorrijtuigenbelasting (MRB): Deze subsidie voor volledig elektrische auto’s geldt nog in 2024, maar zal vanaf 2025 niet meer van kracht zijn. Een plug-in hybride geniet in 2024 nog 50% korting op de MRB, mits het voertuig niet meer dan 50 gram CO2 per kilometer uitstoot.
- BPM-vrijstelling: De BPM-vrijstelling voor volledig elektrische auto’s blijft in elk geval nog geldig in het jaar 2024. Vanaf 2025 wordt jaarlijks een vast bedrag aan BPM gerekend dat met de inflatie meegaat.
Subsidies voor Zakelijke Rijders in 2024
Ook zakelijke rijders hebben de afgelopen tijd kunnen profiteren van aantrekkelijke subsidies. Echter, net als voor particulieren geldt dat de BPM- en MRB-vrijstelling vanaf 2025 niet meer geldig zijn. Dit geldt ook voor de MIA/VAMIL-regeling die sinds 2022 al aanzienlijk is verminderd. De regeling blijft bestaan, maar de eisen aan investeringen in duurzame mobiliteit worden steeds specifieker. De subsidieregeling voor bedrijfsauto’s blijft nog een jaar langer bestaan, tot eind 2025. De kortingsregeling op bijtelling voor EV’s wordt geleidelijk afgebouwd en zal in 2026 op het normale tarief van 22% zitten.
Het is belangrijk om op de hoogte te blijven van deze wijzigingen en de beschikbare subsidies goed te benutten in 2024, voordat ze mogelijk worden afgebouwd.
Topper van deze Week: Toyota Yaris Cross Hybrid:
Elektrische Auto
Private lease van een elektrische auto is nog populairder dan het privé leasen van een benzineauto. Bij Elektrische Auto Private Lease rijd je voor een vast bedrag per maand in een nieuwe elektrische auto. Bijna alle kosten zijn inclusief. Alleen de kosten voor het opladen van de auto betaal jezelf.
Wat Private Lease Elektrische Auto extra aantrekkelijk maakt is dat de aanschafprijs van de elektrische auto hoger ligt dan van een benzine auto. Dit maakt de drempel om zelf een elektrische auto te kopen hoog. Bij de privé lease van een elektrische auto wordt de auto gekocht door de leasemaatschappij. Zij betalen het hoge aanschaf bedrag en nemen het risico van de hogere afschrijving.
Doordat elektrische auto’s pas recentelijk in populariteit toenemen worden er nog niet veel elektrische private lease occasion’s aangeboden. Het vinden van een voordelige tweedehands is daardoor lastig.
Bij het kiezen van een elektrische auto moet je wel op een aantal specifieke dingen letten. In de Private Lease Vergelijker van Leaseauto.nl is hier rekening mee gehouden. Zo is wordt bij alle elektrische auto’s de actieradius, accucapaciteit en laadtijd weergegeven.
De accu die voor het grootste deel de actieradius bepaalt is verantwoordelijk voor een groot deel van de meerprijs van de elektrische auto en daardoor ook voor de leaseprijs. Sommige modellen zoals de Tesla Model 3 worden aangeboden in uitvoering met een kleinere en een uitvoering met een grotere accu.Let hierop bij het vergelijken van de auto’s.