Waarvoor staat Actieradius van een Elektrische Auto nu eigenlijk precies en hoe werkt het in de praktijk? Wij leggen het hier uit.
Actieradius – Betekenis
Waarom gaan sommige elektrische private lease auto’s verder dan andere? Elektrische voertuigen verwijzen vaak naar een actieradius, ook wel het bereik of de range genoemd. Dit is de afstand die kan worden afgelegd op een enkele lading. Dit is te vergelijken met het aantal kilometers dat een benzineauto op een volle tank kan rijden. Het belangrijkste verschil is natuurlijk dat opladen langer duurt dan tanken in dit geval. De actieradius van een elektrisch voertuig is simpelweg het product van twee factoren: de capaciteit van het batterijpakket (gelijk aan de capaciteit van de brandstoftank) en het verbruik.
Voordelige Elektrische Private Lease Auto’s
Het Elektrische Private Lease Aanbod groeit gestaag. De meeste volledig nieuwe auto’s hebben een elektrische aandrijving. En ook van bestaande modellen zoals de Peugeot 208 en Opel Corsa komen er elektrische uitvoeringen beschikbaar. Op Leaseauto.nl is altijd het grootste Private Lease Aanbod te vinden.
Actieradius – Capaciteit Batterijpakket
De capaciteit van het batterijpakket is de hoeveelheid energie die kan worden opgeslagen, uitgedrukt in kilowattuur. De capaciteit is sterk afhankelijk van het batterijformaat. Over het algemeen kunnen grotere accu’s meer energie opslaan dan kleinere accu’s. Accupakketten zijn vele malen groter dan de benzinetank van een benzineauto, dus de grootte van de auto is vaak de belangrijkste beperkende factor voor de grootte van het accupakket. Kleinere auto’s hebben geen ruimte voor hele grote accu’s. Er is ook iets dat bekend staat als energiedichtheid, wat de relatie is tussen de capaciteit van de batterij en de grootte ervan. Dankzij nieuwe batterijtechnologie blijft de energiedichtheid toenemen.
Actieradius – Winterperiode
De batterij van een elektrische auto presteert het best bij temperaturen tussen 15 en 25 graden, waardoor de actieradius van elektrische voertuigen vaak aanzienlijk wordt verminderd, vooral in de winter. Dit komt doordat batterijen minder efficiënt worden bij lage temperaturen. Ook de verwarming in de auto gaat aan, waardoor het verbruik stijgt. Veel nieuwe elektrische voertuigen zijn uitgerust met voor-geconditioneerde batterijpakketten. Het kan worden gekoeld of verwarmd. Dit kost wat energie, maar houdt de accu op een optimale bedrijfstemperatuur, waardoor er minder actieradius verloren gaat.
Naarmate de batterij van een elektrische auto ouder wordt, slaat deze minder energie op. Het resterende percentage van de oorspronkelijke batterijcapaciteit wordt de State of Health (SOH) genoemd. De meeste automerken garanderen dat de SOH van de batterij de eerste 8 jaar of binnen 160.000 kilometer niet onder de 70% zal dalen.
Ruime Elektrische Auto Private Lease
Mede door sterk verbeterde actieradius is de praktische bruikbaarheid van elektrische auto’s snel verbeterd. Mocht je alsnog te maken krijgen met een lege accu, dan zijn er steeds meer snellaadstations langs de snelweg waar je binnen korte tijd de accu’s tot 80% kunt snelladen. Ook kiezen steeds meer mensen voor een eigen laadpaal thuis. Voor wie wil Slim Laden is het afgezien van gratis laadplekken de voordeligste manier om de Elektrische Auto Private Lease op te laden.
De opkomst van de ruime Crossover en SUV Modellen is ook terug te zien in het snel groeiende aantal Elektrische Private Lease Aanbiedingen. Ideaal voor gezinnen die wel wat extra ruimte kunnen gebruiken. Deze modellen zijn populair op Leaseauto.nl.