Eerder kregen wij de kans al om de nieuwe Opel Mokka-e te testen. In ons eerdere verslag schreven we over het verbruik bij een temperatuur van 15 graden en bewolkt weer, wat zich vertaalde naar een actieradius van ongeveer 280 kilometer bij normaal gebruik. Dit was tijdens een bijzonder milde winterdag. Op koudere dagen tijdens onze testperiode lag het verbruik iets hoger, rond de 22 kW per 100 kilometer. Nu waren we nieuwsgierig naar het verbruik van de Mokka-e onder zomerse omstandigheden. Dit is ons verslag.
Opel Mokka-e: Zonnige omstandigheden
We besloten de proef op de som te nemen op een dag waarop de temperatuur net boven de twintig graden lag. We moesten even nadenken, want de dag ervoor was het bijna 25 graden. Toch kozen we voor een iets koelere dag, aangezien de airconditioning op warme dagen meer energie verbruikt, wat resulteert in een hoger energieverbruik van de auto. De wind was zwak en kwam uit het westen. We besloten een gevarieerde route te nemen, zowel binnenstedelijke wegen als snelwegen, om een zo realistisch mogelijk verbruik te meten.
Opel Mokka-e: Interieur en Uitrusting
Voordat we de resultaten van onze verbruikstest bespreken, willen we graag het interieur van de Mokka-e onder de aandacht brengen. We reden met de meest luxe versie, die een prijskaartje van maar liefst 38.000 euro heeft. Hierin zijn vrijwel alle gewenste functies inbegrepen, zoals adaptieve cruise control met rijstrookassistentie, dual-zone airconditioning en een uitgebreid digitaal display in het instrumentenpaneel en voor het navigatiesysteem. De stoelverwarming kan in drie verschillende standen worden ingesteld. Apple CarPlay werkt via een kabel, wat handig is, tenzij je dagelijks meer dan een uur in de auto doorbrengt, want dan kan het herhaaldelijk opladen de batterijduur van je telefoon verminderen.
Opel Mokka-e: Testresultaten
Wat betreft de accucapaciteit van de auto, beschikken we over 50 kW, maar netto is dit ongeveer 44 kW. Met een gemiddeld verbruik van 22 kW, zoals we in onze eerdere test tijdens koude winteromstandigheden met de Mokka-e hadden berekend, kun je dus ongeveer 200 kilometer rijden voordat de accu leeg is. Gelukkig waren de omstandigheden gunstiger tijdens deze zomertest, zoals we eerder hebben beschreven. Tijdens deze test behaalden we een gemiddeld verbruik van 16 kW per honderd kilometer. Dit betekent dat je ongeveer 300 kilometer kunt afleggen op een volle accu. Wat we hebben geleerd tijdens deze test: pas je snelheid aan de geldende normen aan, maak gebruik van regeneratief remmen, zowel in het verkeer als door de automatische transmissie in stand B te zetten, en maak optimaal gebruik van stoelverwarming in de wintermaanden zonder de kachel volledig op te stoken. Op deze manier haal je het maximale uit je Mokka-e!
Opel Private Lease
Opel is al decennialang een van de populairste automerken in Nederland. Ook in de private lease is Opel populair. Hoewel de Duitse automaker begin van dit decennium een dipje kende, vinden de modellen de laatste jaren weer gretig aftrek onder Nederlandse autorijders.
De vertrouwde Opel Corsa, Opel Astra en Opel Astra Sports Grand Tourer kunnen rekenen op een vaste klantenkring. Maar ook de hoge SUV-modellen als de Mokka, Crossland en Grandland zijn populaire private leaseauto’s.
Met de Opel Corsa-e en de Mokka-e heeft Opel ook een sterke troef voor iedereen die op zoek is naar een gewoon goede Elektrische Private Lease Auto.